- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

بومی سازی دستگاه قالب‌گیری تزریقی در کشور

ساخت و بومی‌سازی دستگاه قالب‌گیری تزریقی برای تولید انواع قطعات سرامیکی و فلزی اقدامی است که توسط محققان کشور با حمایت ستاد توسعه مواد و ساخت پیشرفته در حال انجام است.

به گزارش دیده بان علم ایران، قالب گیری تزریقی پودری (LPIM) روشی برای تولید انبوه قطعات پیچیده با ابعاد دقیق است. در این روش پودر با چسب مخلوط و درون قالب تزریق می شود.

این روش به دلیل کارایی بالا و تولید قطعات نهایی بدون نیاز به ماشین کاری توجه زیادی را به خود جلب کرده است. همچنین این روش برای تولید قطعات کوچک (وزنی کمتر از ۵۰ گرم) استفاده می شود.

بر حسب مقدار فشار اعمال شده حین تزریق PIM به دو دسته کلی فشار زیاد (HPIM) و فشار کم (LPIM) تقسیم می شود. در مقایسه روش فشار کم مزایایی همچون هزینه ساخت کمتر، دما و فشار تزریق کمتر و زمان چسب زدایی کوتاه تر را دارا است. همچنین در این روش سایش قالب کم است و امکان بازیافت کامل قطعات مرجوعی وجود دارد.


با توجه به اهمیت این حوزه ساخت و بومی سازی دستگاه قالب گیری تزریقی کم فشار برای تولید انواع قطعات سرامیکی و فلزی با حمایت ستاد توسعه فناوری مواد و ساخت پیشرفته معاونت علمی انجام می شود.

از سویی با توجه به اینکه این دستگاه قابلیت بهره برداری در صنایع خودروسازی، نفت و پتروشیمی، پزشکی و دفاعی را دارد نیاز به تولید داخل آن وجود دارد.

با این اقدام همراه با ارائه خدمات و بازار سازی صحیح، انتظار می رود فرهنگ استفاده از دستگاه های پیشرفته در خطوط تولید کشور ایجاد شود.

انتهای پیام