- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

ترسیم نقشه راه حوزه مهندسی در کشور

دارنده کرسی پژوهشی آینده پژوهی مهندسی مکانیک در زمینه‌های پژوهش، آموزش و فناوری از ترسیم نقشه راه حوزه مهندسی در کشور خبر داد.

به گزارش دیده بان علم ایران، دکتر علی غفاری اظهار کرد: این کرسی برنامه ای ۵ ساله است و در این مدت زمان قصد داریم طراحی نقشه راه حوزه مهندسی به ویژه مهندسی مکانیک را در کشور طراحی کنیم. به نوعی هدف کرسی این است که شرایط مطلوب این حوزه در آینده استخراج شود تا بر اساس آن مسیر پژوهش و فناوری برای رسیدن به شرایط مطلوب مشخص شود.
عضو فرهنگستان علوم  ادامه داد: برنامه سال نخست این کرسی گروهی از نیمه دوم سال گذشته با عنوان بررسی وضعیت مهندسی مکانیک در کشور و مقایسه آن با سایر کشورها آغاز شد تا با آگاهی از شرایط کشور و نقاط ضعف و قوت این حوزه برنامه ریزی برای سال های آینده انجام شود.
عضو هیات علمی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی همچنین گفت: برنامه سال دوم نیز آغاز شده تا نقشه راه مربوط به مهندسی مکانیک بر اساس وضعیت موجود ترسیم شود و برنامه ها و سیساست گذاری های کلی مشخص شود. سپس پایلوتی تعیین و سیستم روی آن پیاده سازی می شود تا طرح ایجاد شده در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شود البته در حال حاضر نیز نقشه راه در چارچوب مورد تایید این شورا در حال تنظیم است. در این حوزه ضعف و قوت هایی وجود دارد
و تولید علم به خوبی انجام می شود اما در تولید فناوری ضعف هایی وجود دارد.
امروزه علم و فناوری جهانی با سرعت و شتابی فزاينده در حال توسعه و پيشرفت است. عليرغم همه تلاش های انجام شده در کشور، فاصله ما با جهان صنعتی، به ویژه در تولید فناوری، زياد است و برای کاهش اين فاصله بايد با نگاهی به آینده چاره اندیشی شود. آينده پژوهی در مفهومی عام يعنی ساختن آينده باتوجه به امکان ها و توانايی های موجود. آينده نگری در مهندسی به معنای تعيين جايگاه مهندسی در آينده کشور با در نظر گرفتن شرايط فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سياسی از يکسو و فرصت های مادی و انسانی از سوی ديگر است. در این راستا پیشنهاد کرسی گروهی آينده پژوهی در مهندسی مکانيک مطرح می شود.
مهندسی مکانيک رشته جامعی در گروه علوم فنی و مهندسی است که ارتباطی نزدیک و تنگاتنگ با بسياری از ساير رشته های مهندسی و علوم دارد. بخش مهمی از دستاوردهای اين کرسی، به علت شباهت ساختاری، برای ساير رشته ها نیز قابل بهره برداری و استفاده است. با محدود کردن اين فعاليت به مهندسی مکانيک، امکان رسيدن به دستاوردهای کرسی در زمان کوتاهتری فراهم می شود. اعضای پيشنهادی اين کرسی همه از استادان مهندسی مکانيک و اعضای شاخه مهندسی مکانيک فرهنگستان علوم هستند که دارای تجربيات ارزنده و انتشارات متعدد در آينده پژوهی علوم مهندسی هستند. هدف کرسی گروهی آن است که کشور در تولید علم و فناوری به جایگاهی شایسته، متناسب با امکانات موجود دست یابد. این هدف مواردی همچون شناخت داشته ها و توانايي های کشور در مهندسی مکانيک و صنايع مرتبط با آن،  بررسی و تعيين حوزه هايی از فناوري های امروز و آينده جهان که سرمايه گذاری مالی و انسانی در آنها احتمال ثمربخشی و بازدهی بيشتری دارد، وتعيين مسير آينده آموزش و پژوهش و فناوری در مهندسی مکانيک در ایران برای نيل به اهداف ذکر شده و توسعه پایدار را شامل می شود.

انتهای پیام