- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی: تبیین شخصیت مرحوم معین فر می تواند در گفتمان نسل جوان امروز بسیار کارگشا باشد

رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی گفت: در شرایط فعلی جامعه ما که نسل جوان دچار نوعی سرگشتگی و تزلزل در اندیشه هاست، واکاوی شخصیت‌هایی نظیر مهندس معین‌فر می‌تواند در گفتمان امروز نسل جوان بسیار تاثیرگذار و کارگشا باشد.

به گزارش دیده بان علم ایران، دکتر شکرچی زاده، عصر سه شنبه در مراسم چهلمین روز درگذشت زنده یاد مهندس علی اکبر معین فر، وزیر نفت دولت موقت و پایه گذار مهندسی زلزله و شبکه شتابنگاری زلزله ایران از آن مرحوم به عنوان شخصیتی فروتن و دوست‌داشتنی یاد کرد و گفت: آشنایی بنده با مهندس معین‌فر اولین بار در دوران دانشجویی بود که افتخار شاگردی ایشان را یافتم و بعدها در شورای دانشکده فنی دانشگاه تهران در خدمت ایشان بودم. در زمان حضور بنده به عنوان رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی نیز از حضور ارزنده مهندس معین‌فر در شورای پژوهشی شبکه شتابنگاری بهره‌‌های بسیار بردیم.

وی در ادامه بعد اجتماعی و داشتن تفکر انتقادی را  دو ویژگی برجسته مهندس معین‌فر دانست و گفت: وجه پذیرش مسوولیت اجتماعی را به عینه می‌توان در شخصیت مهندس معین‌فر از همان ابتدای ورود به دانشکده فنی دانشگاه تهران در دهه ۳۰ مشاهده کرد و قطعا محیط دانشکده فنی نیز در تبلور شخصی ایشان بسیار تاثیرگذار بوده است به نحوی که بی‌تردید وی را باید در زمره پایه‌گذاران اندیشه سیاسی بر اساس تفکر دینی دانست. پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز این پذیرش مسئولیت اجتماعی بارها و بارها به اثبات رسیده و حضور ایشان به عنوان اولین وزیر نفت ایران و همچنین حضور در اولین ترکیب شورای انقلاب نیز موید این نکته است.

شکرچی‌زاده در تبیین تفکر انتقادی مهندس معین‌فر نیز گفت: وی جدای از مسئولیت اجتماعی، ضمن پذیرش اصول نظام، همواره تفکر انتقادی را در جهت بهبود شرایط و دستیابی به وضعیت مطلوب در سرلوحه افکار و اقدامات خود داشت.

رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اشاره به فعالیت‌های علمی مهندس معین‌فر که پرداختن به مقوله زلزله در اولویت فعالیت های وی قرار داشت، افزود: مهندس معین‌فر جزو اولین کسانی بود که موضوع زلزله را در حوزه مهندسی وارد کرد. در این زمینه ما با دو مساله مهم مواجه بوده‌ایم که بی‌تردید نقش و حضور ایشان در این دو انکارناپذیر است. اولین وجه، موضوع شتابنگاری است که مفهومی کاملا مرتبط با مقوله زلزله به شمار می‌رود. مهندس معین‌فر با خرد و تیزبینی خاص، ضرورت ایجاد و استقرار شبکه شتابنگاری و ثبت شتابنگاشت‌ها در کشور را پایه‌گذاری کرد و همواره بر توسعه شبکه شتابنگاری تاکید داشت.

وی خاطرنشان کرد: مقوله دوم هم تدوین ضوابط و مقررات است که مهندس معین‌فر با اتکا به اطلاعات استخراجی از شبکه شتابنگاری و دیگر منابع و اطلاعات، جزو بنیانگذاران آیین‌نامه‌های مقاومت ساختمان‌ها در برابر زلزله به شمار می‌رود.

شکرچی‌زاده در پایان با بیان این که هنوز نتوانسته‌ایم دغدغه‌های مهندس معین‌فر را در حوزه‌های فنی و تخصصی و همچنین اجتماعی به طور کامل پاسخ دهیم گفت: به عنوان مهمترین میراث بر جای مانده از ایشان علاوه بر تلاش برای اعتلای ایران، بایستی رعایت اصول مهندسی و اخلاق مهندسی در دستور کار تمامی دست‌اندرکاران حوزه فنی و مهندسی کشور قرار گیرد.

در مراسم چهلمین روز درگذشت مرحوم مهندس علی‌اکبر معین‌فر، بنیانگذار مهندسی زلزله کشور که عصر سه شنبه با حضور جمع کثیری از اعضای جامعه علمی و مهندسی کشور برگزار شد دکتر آخوندی وزیر راه و شهرسازی، دکتر مهدی زارع، استاد پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله، مهندس توسلی، شهردار اسبق تهران، دکتر قریشی، پژوهشگر سازمان زمین شناسی، دکتر زاهدی، عضو کمیته دائمی استاندارد ۲۸۰۰  و مهندس نادرزاده، رییس اسبق بخش مهندسی زلزله مرکز تحقیقات راه، ‌مسکن و شهرسازی هم سخنرانی کردند.

شادروان مهندس علی اکبر معین فر، نخستین وزیر نفت ایران و موسس شبکه شتابنگاری زلزله، ۱۲ دی ماه پس از تحمل یک دوره بیماری در ۸۹ سالگی درگذشت.

انتهای پیام