پنج شنبه، ۹ فروردین، ۱۴۰۳ | Thursday, 28 March , 2024

تجربه های ترویج علم از آمریکا تا چین به قلم دکتر قدیمی

نسخه قابل پرینت
کد خبر:35539
چهارشنبه، ۲۵ بهمن، ۱۳۹۶ | 10:04

تجربه های ترویج علم از آمریکا تا چین به قلم دکتر قدیمی

رییس انجمن ترویج علم ایران در کتاب تازه خود با عنوان «ترویج علم روش ها، شاخص ها و نمونه های موردی» به  واکاوی تجربیات آمريكا، انگلستان، آلمان، چين و هند در این حوزه پرداخته است.

به گزارش دیده بان علم ایران، دکتر اکرم قدیمی، عضو هیات علمی مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور در مقدمه این کتاب که در ۳۴۶ صفحه از سوی مرکز منتشر شده می نویسد: «از مهم ترین اهداف ترویج علم، بسط مفاهیم علمی در سطح جامعه و آسان سازی آن برای درک همگان است. تاريخ علم و فراز و نشيب‌هاي آن جايگاه مهمي را در قلمرو ترويج علم اشغال مي‌كند. ترويج و همگاني كردن علم نقش مهمی در زندگي اجتماعي و اقتصادي جامعه دارد.

ترويج علم به عنوان مقوله‌اي فرارشته‌اي با هدف افزايش آگاهي عموم جامعه به علم مطرح می شود و آسان ترین راهي است كه امكان دسترسي و درک عامه مردم به نتايج علمي را ميسر مي‌سازد و در ضمن درك و فهم ما را نسبت به واقعيت‌هاي موجود بالا مي‌برد.

هدف ترويج علم، در اولين مرحله، برانگيختن توجه انسان به علم و نيز عرضه مهم‌ترين نتايج علمي به صورتي كاملاً ساده و در عين حال واقعي به انسان است. ترویج علم در صورت استمرار مي‌تواند تفكر علمي و خردگرايي را در جامعه رواج دهد و راه را براي پيشبرد علوم و نهادينه شدن آن و در نهايت ترقي و رفاه جامعه هموار سازد.

ترويج علم از يك سو به علاقه و نفع عمومي در علم و فناوری و از سوي ديگر به عمق بخشيدن به درك عموم از علم و فناوری توجه دارد، يعني به تعامل سه حوزه جامعه، علم- فناوری و دولت مي‌پردازد. ترويج علم به عنوان فعاليتي اجرايي، بايد از ويژگي‌هايي برخوردار شود كه با وارد كردن علم به زندگي روزمره افراد جامعه، زمينه تعامل مردم با علم را فراهم کند.

مفهوم ترویج علم چند سالی است که در جامعه ایرانی مطرح و مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.

امروزه، ضرورت بحث درباره این موضوع بیش از هر زمان دیگری در جامعه احساس می شود.

برای تکمیل دستیابی به هدف ترویج علم در جوامع مختلف فارغ از مؤلفه های قومی، فرهنگی، زبانی، جامعه شناختی، سیاسی و غیره برای ترویج علم باید چیستی، ابزارها، روش ها، اهداف، کنشگران و تجربیات بین المللی مورد بررسی قرار گیرد. با وجود مؤلفه های مشترک برای دستیابی به نتایج کمی و ملموس از پیشرفت ترویج علم احتیاج به شاخص هایی است که این شاخص ها بنا به فرهنگ و جغرافیای گوناگون ممکن است متفاوت باشند؛ بنابراین در این کتاب با لحاظ کردن ویژگی های مشترک ترویج علم در جوامع مختلف در کنار نکات افتراق ترویج علم در دیگر جوامع مد نظر قرار گرفته است.

به منظور بهره گیری از تجربیات جوامع و کشورهای دیگر در حوزه ترویج علم روند ترویج علم در کشورهای امريكا، انگلستان، آلمان، چين و هند بررسی شد. روش ها و شاخص های ترویج علم نیز از موارد مورد بحث در این کتاب اند.

در مجموع، این کتاب در هفت فصل به ترویج علم، روش ها، شاخص ها و نمونه های موردی می پردازد.

علاقه مندان برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص نحوه دریافت این کتاب می‌توانند با مرکز نشر چاپار به شماره تلفن ۸۸۸۹۹۶۸۰ تماس بگیرند.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

ایران، صاحب «کرسی یونسکو در ترویج علم» شد

بیستمین دوره جایزه ترویج علم ایران اعطا شد

همزمان با مراسم بیستمین دوره جایزه ترویج علم برگزار شد: پاسداشت یک عمر تلاش دکتر رضا منصوری در راه ترویج علم و آگاهی

همراه با اعطای بیستمین جایزه ترویج علم ایران برگزار می شود: پاسداشت یک عمر تلاش دکتر منصوری در راه ترویج علم و آگاهی

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها