پنج شنبه، ۹ فروردین، ۱۴۰۳ | Thursday, 28 March , 2024

تولید نیمه صنعتی کیتوسان از پوست میگو در کشور

نسخه قابل پرینت
کد خبر:35530
سه شنبه، ۲۴ بهمن، ۱۳۹۶ | 15:14

تولید نیمه صنعتی کیتوسان از پوست میگو در کشور

طرح استخراج کیتین و تولید نیمه‌صنعتی کیتوسان با استفاده از پوست میگو به‌ منظور به‌کارگیری در صنایع دارویی، غذایی و بهداشتی اجرا شد.

به گزارش دیده بان علم ایران سالیان متمادی است که پژوهشگران و متخصصان، تحقیقات خود را بر روی استخراج و استفاده از مواد با منشاء طبیعی و زیست‌تخریب‌پذیر متمرکز کرده‌اند، در این راستا به‌ منظور تولید ماده‎ای به نام کیتوسان که کاربرد بسیاری در صنایع نساجی، غذایی، پزشکی بیوپزشکی و مهندسی پزشکی، صنایع کاغذسازی، کشاورزی و حتی تصفیه فاضلاب و مهندسی آب دارد، طرح استخراج کیتین و تولید نیمه‌صنعتی کیتوسان با خلوص بالا از پوست میگو با استفاده از روش‌های نوین با کاربرد فراوان در صنایع دارویی، غذایی، بهداشتی مورد توجه ویژه و تولید قرار گرفت.


عبادی، مجری طرح استخراج کیتوسان از پوست میگو در رابطه با دستاوردهای فناورانه و زیست‌محیطی طرح گفت: در این طرح از روش نوین الکتروفیلترینگ برای به دست آوردن کیتوسان با جرم‎های مولکولی معین و خلوص بالا استفاده‌ شده است. از طرفی انجام این پروژه می‎تواند محققان و افراد جامعه را به کار گیرد که هم جنبه اقتصادی و هم جنبه صنعتی و تولیدی آن برای اعتلای کشور عزیزمان ایران اهمیت دارد.


وی خاطرنشان کرد: از حیث مطالعات زیست‌محیطی با توجه به اینکه ماده اولیه این طرح، پوست میگو است که در محیط‌ زیست به‌ صورت مواد زائد دور ریخته می‎شود و همچنین به‌سختی تجزیه می‎شود، تبدیل  این ماده به یک ماده باارزش اقتصادی بالا (کیتوسان) می‎تواند علاوه بر جلوگیری از آلودگی‎های زیست‌محیطی صرفه اقتصادی بالایی داشته باشد.


عبادی افزود: در کشورهای درحال‌توسعه، تولید کیتوسان از پوست میگو و سایر منابع طبیعی به روش‎های متداول سنتی (شیمیایی) انجام می‌شود. به‌عنوان نمونه شرکت مطرح بین‌المللی هندی (CIFT) این ماده را در مقیاس صنعتی تولید می‎کند. از معایب روش سنتی، دشواری جداسازی کیتوسان با جرم‎های مولکولی معین و خلوص بالا است که ماده‎ای با این کیفیت نظر صنایع دارویی را تأمین نمی‎کند. در بررسی مقالات و منابع علمی مشخص شد که اخیراً گروه تحقیقاتی از کشور آلمان نیز با تکنیک الکتروفیلترینگ برای تولید کیتوسان با خلوص بالا (در مقیاس آزمایشگاهی) مطالعات موفقی را انجام داده است؛ لذا این موضوع، تحقیقات و تولید موفق کیتوسان از این روش را که در مقیاس نیمه‌صنعتی توسط یک شرکت فناور به مرحله اجرا درآمده است را تصدیق می‎کند.

وی افزود: نظر به اینکه در این طرح از مواد زائد حاصل از فرآیند تولید میگو استفاده بهینه‌ای می‌شود، ازاین‌رو  شاید بتواند به‌عنوان اهرمی تشویقی برای تولید بیشتر میگو و رقابت تولیدکنندگان این محصول در عرصه داخلی شود. استفاده از این تکنیک نوین، دریچه‎ای را بر روی صنعت دریایی کشور می‎گشاید که از آن می‎توان در زمینه‎های دیگر همچون  تصفیه آب، زدودن آلاینده‎های آبی، جداسازی اجزای مؤثر سایر آبزیان و … استفاده کرد.

عبادی با اشاره به دورنمای طرح در صنایع دریایی ایران و همچنین میزان ارزآوری و مقایسه قیمت آن با نمونه‌های مشابه خارجی خاطرنشان کرد: از آنجایی‌ که تکنیک بکار رفته در این طرح ویژه و منحصر به‌ فرد است پیش‌بینی می‎شود که رقبای دیگر در این عرصه علاقه‎مند به تولید محصول با ویژگی‎های فوق‌الذکر این فناوری شوند که این امر موجب گسترش تکنولوژی سبز مذکور به‌ جای روش‎های سنتی شیمیایی گذشته شود.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

ثبت کیت ایرانی تشخیص مولکولی لکه سفید میگو

ساخت هیدروژل زیست‌سازگار برای تولید رگ مصنوعی

تولید میکروکره‌های حامل دارو از صمغ گیاه کندر در کشور

تولید نانوکپسول‌های حاوی آنتی اکسیدان از ماهی کیلکا توسط محقق دانشگاه تربیت مدرس

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها