پنج شنبه، ۹ فروردین، ۱۴۰۳ | Thursday, 28 March , 2024

برنج تراریخته در بازار استرالیا و نیوزیلند/رفع کمبود ویتامین A با مصرف برنج طلایی!

نسخه قابل پرینت
کد خبر:35511
سه شنبه، ۲۴ بهمن، ۱۳۹۶ | 11:15

برنج تراریخته در بازار استرالیا و نیوزیلند/رفع کمبود ویتامین A با مصرف برنج طلایی!

مجوز استفاده از محصولات حاوی برنج طلایی تراریخته که با هدف مهار کمبود ویتامین آ تولید شده است در استرالیا و نیوزیلند صادر شد.

به گزارش دیده بان علم ایران، مجوز مصرف برنج طلایی تراریخته در استرالیا و نیوزیلند در پی تقاضای موسسه بین المللی تحقیقات برنج به اداره استانداردهای غذایی استرالیا نیوزیلند (FSANZ) صادر شده است.

برنج طلایی یکی از ارقام برنج است که توسط مهندسی ژنتیک برای تولید بتاکاروتن، پیش ماده ویتامین A، در دانه برنج تولید شده است. بتاکاروتن در برگ های برنج غیرتراریخته برای انجام فتوسنتز تولید می شود اما در دانه برنج وجود ندارد. برنج طلائی با انتقال یک ژن از گل نرگس و یک ژن از یک باکتری به برنج تولید شده است.

برنج طلایی با هدف کمک به رفع کمبود ویتامین آ طراحی و تولید شد. فیلیپین، اندونزی و بنگلادش از جمله کشورهایی هستند که احتمال ابتلا به کمبود ویتامین A در آن ها بسیار بالاست. با توجه به اینکه ۶۰ تا ۷۰ درصد از انرژی مردم در این کشورها از برنج تامین می شود، مصرف برنج طلایی می تواند برای مقابله با این کمبود بسیار امیدوار کننده باشد.

به گزارش مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران، آمریکا و کانادا نیز در حال بررسی درخواست های مشابه برای صدور مجوز مصرف برنج طلایی تراریخته هستند.

نتایج بررسی کشوری سلامت و بیماری که در سال ۱۳۷۸ انجام شد، نشان داده است که ۲.۵ درصد جمعیت دو سال به بالا در ایران مبتلا به کمبود ویتامین A هستند. بر اساس معیار پیشنهادی سازمان جهانی بهداشت، کمبود این ویتامین در جامعه ای که یک درصد کودکان دو تا شش ساله از آن نقص رنج ببرند، به عنوان یک مشکل بهداشتی محسوب می شود.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

در مراسم سالگرد استاد عنوان شد: بیشترین تخصیص اعتبارات پژوهشی در تاریخ بودجه کشور به همت دکتر قره یاضی محقق شد

به یاد پدر!

پیشگیری از نابینایی کودکان با برنج تراریخته/ نخستین مجوز تجاری سازی برنج طلایی حاوی ویتامین A صادر شد

روایت هایی تلخ از تاوانی که قره یاضی در دفاع از پژوهش و فناوری پرداخت

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها