جمعه، ۱۰ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 29 March , 2024

برترین دانشگاه ایران، رتبه ۱۶۲ «مشارکت‌ بین‌المللی در تولید علم» را کسب کرد

نسخه قابل پرینت
کد خبر:3543
شنبه، ۲۶ تیر، ۱۳۹۵ | 08:33

برترین دانشگاه ایران، رتبه ۱۶۲ «مشارکت‌ بین‌المللی در تولید علم» را کسب کرد

تازه‌ترین رتبه‌بندی لایدن نشان می‌دهد دانشگاه تهران در بخش مشارکت‌های بین‌دانشگاهی و بین المللی دارای رتبه ۱۰۹ و ۱۶۲ دنیا بوده و در صدر دانشگاه های کشور قرار دارد.

به گزارش دیده‌بان علم ایران، دکتر محمد جواد دهقانی، سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) افزود: دانشگاه تهران با این رتبه‌ها، در صدر دانشگاه‌های کشور و در جایگاه مطلوبی در سطح بین الملل قرار گرفته است.

به گفته وی، بررسی وضعیت ۱۱ دانشگاه کشور در رتبه‌بندی لایدن سال ۲۰۱۶ در حوزه علوم زندگی و زمین نیز نشان می‌دهد که دانشگاه تهران در جایگاه ۸۴ دنیا قرار دارد.

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام اظهار داشت: داده‌های رتبه‌بندی لایدن تماما از پایگاه استنادی تامسون رویترز (آی.اس.آی) استخراج می شود، اما فقط مجلات هسته در این پایگاه مورد استفاده قرار گرفته که شامل ۷۵ درصد از مجلات برتر آی.اس.آی می شود.

به گفته دهقانی،‌ کمیت تولید علم براساس ۱ درصد، ۱۰ درصد و ۵۰ درصد برتر با توجه به تعداد استنادهای دریافتی مدارک یا همان اثرگذاری آن ها انتخاب می شوند. بدین ترتیب مقالات بر حسب تعداد استنادهای دریافتی مرتب سازی و سپس انتخاب می شوند.

سپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) ادامه داد: حوزه علوم زندگی و زمین ۳۹ رشته مختلف را شامل می شود که عمدتا شامل علوم کشاورزی، گیاهی، محیط، رفتار، زیست شناسی، بوم شناسی، مهندسی محیط، علوم و فناوری تغذیه، شیلات، جنگلداری، زمین شناسی، باغبانی، میکروبیولوژی، کانی شناسی، قارچ شناسی، اقیانوس شناسی، جانورشناسی، دامپزشکی و منابع آب می شود.

وی گفت: دانشگاه لایدن شاخص های مختلفی را مورد سنجش قرار می دهد که عمده ترین آن ها شاخص کیفیت یا همان اثرگذاری و همچنین دیپلماسی علمی هستند. از شاخص کیفیت می‌توان با عنوان کمیت تولید علم برتر نیز یاد کرد که در این زمینه دانشگاه لایدن کمیت تولید علم هر دانشگاه را در طبقات یک درصد برتر، ده درصد برتر و پنجاه درصد برتر قرار می دهد.

 

۱۱۱۱

دهقانی افزود: در رتبه بندی لایدن سال ۲۰۱۶ حوزه علوم زندگی و زمین دانشگاه های تربیت مدرس، شیراز، فردوسی مشهد، صنعتی اصفهان و تبریز نیز در دسته ۵۰۰ دانشگاه برتر دنیا قرار گرفتند. این دانشگاه ها به ترتیب رتبه های ۳۰۶، ۳۲۵، ۳۹۰، ۴۳۲ و ۴۹۵ دنیا را کسب کردند.

همچنین دانشگاه های علوم پزشکی تهران، صنعتی امیرکبیر، شهید بهشتی، علم و صنعت ایران و اصفهان نیز به ترتیب رتبه های ۶۰۳، ۶۱۱، ۷۱۴، ۷۱۵ و ۷۲۴ دنیا را کسب کردند.

سرپرست ISC گفت: یک نظام رتبه‌بندی بیش از هر چیز ابزاری برای تعیین نقاط قوت و ضعف دانشگاه‌ها است. نگاهی به وضعیت رتبه دانشگاه‌های کشور در نظام رتبه‌بندی لایدن نشان می‌دهد هر چند نسبت به سال‌های گذشته تعداد دانشگاه‌های کشور در نظام رتبه‌بندی لایدن افزایش یافته است و هر چند که دانشگاه‌های کشور در مسیر ارتقای کیفیت تولیدات علمی قرار گرفته‌اند بنحوی که در سال ۲۰۱۵ نسبت به سال ۲۰۱۴ بیشترین میزان رشد در تولید علم برتر از آن جمهوری اسلامی ایران شده است، اما رتبه دانشگاه‌های کشور در کمیت تولید علم یک درصد، ده درصد و پنجاه درصد برتر پایین‌تر از رتبه کلی تولید علم برتر کشور است که نشان از نیاز به توجه بیشتر به کیفیت تولیدات علمی کشور دارد. این مساله در خصوص دیپلماسی علمی نیز صادق است.

۲۲۲۲

وی افزود: در حوزه علوم زندگی و زمین دانشگاه علم و صنعت ایران سهم بیشتری از کل تولید علمش در رده کمیت علم برتر ۱ درصد، ۱۰ درصد و ۵۰ درصد برتر قرار گرفته است. این شاخص یک شاخص نسبی است و نشان می ‌دهد که چه سهمی از کل تولید علم دانشگاه در کدام طبقه قرار گرفته است. حدود ۲ درصد از کل تولید علم دانشگاه علم وصنعت در حوزه علوم زندگی و زمین در زمره تولیدات علمی یک درصد برتر دنیا قرار گرفته است. ۱۰ درصد این تولیدات در زمره مقالات ۱۰ درصد برتر دنیا قرار گرفته است و ۴۴ درصد این تولیدات در زمره مقالات ۵۰ درصد برتر دنیا قرار دارد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

تهران در رتبه ۳۴ برترین خوشه‌ های علم و فناوری جهان

سهم زنان از فهرست محققان پراستناد علوم انسانی، علوم اجتماعی و هنر تنها ۱۴ درصد است

مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام تشکیل شد

نتایج رتبه بندی موسسات تحقیقاتی علوم پزشکی کشور اعلام شد + جدول کامل رتبه ها و شاخص های ارزیابی

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها