- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

انجام نخستین عمل جراحی خارج کردن دیسک کمری به روش اندوسکوپیک توسط متخصصان داخلی

برای اولین بار در ایران عمل جراحی خارج کردن دیسک کمری به روش اندوسکوپیک از طریق سوارخ ریشه عصبی (Endoscopic Transforaminal Lumbar Discectomy) در مرکز آموزشی و درمانی شهدای هفتم تیر انجام شد.

به گزارش دیده بان علم ایران این عمل جراحی که چندی پیش در بیمارستان شهدای هفتم تیر با همکاری جراحان اعصاب از کشور آلمان انجام شده بود، برای اولین بار توسط یک تیم جراحی ایرانی شامل جراحان اعصاب دکتر سید عبدالهادی دانشی رییس بخش جراحی اعصاب بیمارستان شهدای هفتم تیر، دکتر آرش فتاحی و دکتر ابوالقاسم زارع و با همکاری متخصص بیهوشی دکتر رضا پور روستا با موفقیت انجام شد.
در این عمل جراحی بسیار دقیق تنها از طریق یک برش کوچک یک سانتی متری بر روی پوست کمر و به کمک وسایل بسیار پیشرفته و تحت هدایت دستگاه رادیولوژی و آندوسکوپ، دیسک کمری بیرون زده (Herniated Disc) بیمار تماما خارج شد.
بیمار آقای جوانی بود که از درد شدید پای چپ شاکی بود و در ام آر آی انجام شده دیسک کمری بیرون زده بین مهره چارم و پنجم کمری با فشار زیاد بر روی عصب پنجم پای چپ داشت.
در حال حاضر استفاده از روش های کم تهاجمی (Minimally Invasive) در درمان بیماریهای ستون فقرات بسیار در حال گسترش است و مزیت این روش ها از جمله عدم نیاز به بیهوشی و عدم نیاز به برش بزرگ پوست کمر آنها را پر طرفدارتر کرده است.
با درایت دکتر مازیار آذر مدیر گروه جراحی اعصاب دانشگاه علوم پزشکی ایران، که مسئولیت آموزش فوق تخصص ستون فقرات در کشور ما را نیز به عهده دار، می توان دانشگاه علوم پزشکی ایران را در کشور ایران و حتی منطقه خاورمیانه پیشگام در تازه ترین پیشرفت ها در درمان بیماران مبتلا به مشکلات ستون فقرات دانست.

انتهای پیام