جمعه، ۱۰ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 29 March , 2024

تولید نانوساختارهای سرامیکی از جنس دندان و صدف دریایی توسط محققان کشور

نسخه قابل پرینت
کد خبر:35414
چهارشنبه، ۱۸ بهمن، ۱۳۹۶ | 15:27

تولید نانوساختارهای سرامیکی از جنس دندان و صدف دریایی توسط محققان کشور

محققان کشور موفق به تولید نانوساختاری‌های سرامیکی شدند که در صنایع مختلف داروسازی، پتروشیمی و ژن درمانی کاربرد دارند.

به گزارش دیده بان علم ایران فاطمه مهندس، محقق طرح سنتز و شناسایی انواع نانو ساختارهای اکسیدی و سرامیکی و برگزیده نوزدهمین جشنواره جوان خوارزمی گفت: در این طرح از روش‌های بهینه شده و اقتصادی و بدون استفاده از قطعات وارداتی برای تهیه نانوساختار‌ها استفاده کردیم.

وی با بیان این که در این راستا از مواد دور ریز بهره بردیم، خاطرنشان کرد: در این پروژه، نانوساختار سرامیکی از ضایعات و مواد دور ریزی مانند دندان انسان، مرجان‌ها و صدف دریایی، پوسته تخم مرغ استفاده کردیم .

مهندس با بیان این که استفاده از این نانوساختارها کاربردهای فراوانی دارد، گفت: امروزه استفاده از چنین نانوساختارهایی در صنایع مختلف از جمله حوزه انرژی و سلول‌های خورشیدی، اپتوالکترونیک، نیمه‌هادی‌ها، کاتالیزورها و مصارف پزشکی مانند داروسازی، ژن درمانی و ترمیم آسیب‌های دندانی و استخوانی مورد توجه قرار گرفته است .

پژوهشگر پسا دکتری دانشگاه صنعتی شریف افزود: ترکیبات اکسیدی و سرامیکی فلزات در ابعاد نانومتری اعم از صفر بعدی، یک بعدی، دوبعدی و سه‌بعدی در مقایسه با حالت توده‌ای خود به دلیل افزایش نسبت سطح به حجم دارای خواص ویژه‌ای هستند .

مهندس افزود: با توجه به وسعت حوزه کاربردی نانوساختارهای اکسیدی و سرامیکی، روش‌های شیمیایی و فیزیکی مختلفی به منظور کنترل اندازه ذرات و مورفولوژی این ترکیبات توسعه یافته است .

به گفته این محقق، از میان این روش‌ها، روش‌های شیمیایی تخریب حرارتی پیش ماده‌های آلی – فلزی موجب تهیه نانوساختارهایی با ذرات متراکم و جدا از هم می‌شود.

وی خاطر نشان کرد: از طرفی، استفاده از عوامل فعال سطحی (سورفکتانت) نیز به جدایش ذرات از یکدیگر کمک شایانی می‌کند. در این طرح، ابتدا پیش ماده‌های آلی- فلزی تهیه و سپس مشخصه‌یابی می‌شوند. در مرحله بعد، پیش ماده‌های آلی – فلزی طی فرآیند تخریب حرارتی در حالت جامد یا در حضور حلال، هیدروترمال/سولوترمال، امواج مافوق صوت و ماکروویو تبدیل به نانوساختارهای اکسیدی و سرامیکی می‌شود .

طرح سنتز و شناسایی انواع نانو ساختارهای اکسیدی و سرامیکی رتبه سوم پژوهش‌های بنیادی در گروه فناوری‌های شیمیایی نوزدهمین جشنواره جوان خوارزمی توسط فاطمه مهندس کسب کرد.

این طرح با همکاری دانشگاه کاشان و صنعتی شریف توسط دکتر عبدالرضا سیم چی و دکتر مسعود صلواتی نیاسری به سرانجام رسیده است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

کاهش رنج و کشتار حیوانات آزمایشگاهی با چراغ سبز FDA/الزامی بودن آزمایشات حیوانی برای تست انسانی داروها لغو شد

راه اندازی صندوق VC حوزه پتروشیمی با مشارکت معاونت علمی‌ و صندوق نوآوری و شکوفایی

ژن درمانی موفق یک کودک مبتلا به سرطان خون در کشور

سمپوزیوم ژنتیک و سلول‌های بنیادی با رویکرد ژن درمانی برگزار می‌شود

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها