پنج شنبه، ۹ فروردین، ۱۴۰۳ | Thursday, 28 March , 2024

ملک زاده: شاخص امید به زندگی ایرانیان در ۴۰ سال گذشته ۲۳ سال افزایش یافته است/شرایط آلودگی هوای ایران در شأن نظام اسلامی نیست

نسخه قابل پرینت
کد خبر:35370
چهارشنبه، ۱۸ بهمن، ۱۳۹۶ | 10:52

ملک زاده: شاخص امید به زندگی ایرانیان در ۴۰ سال گذشته ۲۳ سال افزایش یافته است/شرایط آلودگی هوای ایران در شأن نظام اسلامی نیست

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت گفت: شاخص امید به زندگی ایرانیان، در ۴۰ سال گذشته، ۲۳ سال افزایش یافته است.

به گزارش خبرنگار دیده بان علم ایران،  دکتر رضا ملک زاده در  مصاحبه تلویزیونی زنده با شبکه خبر با عنوان رشد امید به زندگی ایرانی خت، علل و مزایت ها، افزود: میزان پیشرفت کشورها در شاخص‌های توسعه پایدار نشان می‌دهد ایران در رتبه ۵۸ جهان قرار دارد.

وی با بیان این که سن امید به زندگی زنان ایرانی به ۷۸ و مردان ایرانی به ۷۵٫۵ سال افزایش  یافته است در عین حال تاکید کرد: علاوه بر شاخص امید به زندگی، کیفیت زندگی سالمندان نیز بسیار مهم است و آنها باید مولد باقی بمانند.

معاون تحقیقات وزیر بهداشت از بهبود وضعیت اقتصادی ، اجتماعی و سلامت مردم ، افزایش نرخ با سوادی در جامعه بویژه باسوادی زنان، پوشش بالای واکسیناسیون، حضور فرد ماهر در زایمان‌ها، کاهش مرگ و میر کودکان و مادران، شیوع پایین آلودگی هوای خانگی، شیوع پایین بیماری‌های گرمسیری و درصد بالای دسترسی به آب سالم و دفع بهداشتی فاضلاب به عنوان عوامل مهم افزایش سن امید به زندگی در ایران نام برد و گفت: اگر ما بتوانیم سن امید به زندگی در ایران را به ۸۰ سال برسانیم گام بسیار بلندی برداشته ایم.

دکتر ملک زاده اما وضعیت ایران در شاخص ذرات ریز و آلودگی هوا را هشدار آمیز دانست و تصریح کرد: علی رغم وجود قانون هوای پاک، هنوز اراده ای برای کاهش آلودگی هوا که با افزایش قیمت سوخت ، توسعه حمل و نقل عمومی و نیز محدودیت تردد خودروهای شخصی بویژه تک سرنشین ها ممکن است، به وجود نیامده  است

وی خاطرنشان کرد: هم اکنون ۱۰۰ هزار اتوبوس آلاینده، هوای کلانشهرها را به شدت آلوده کرده اند و ۷۰ درصد آلودگی هوا مربوط به اگزوز ماشین هاست که برای سلامتی بسیار مضر است.

دکتر ملک زاده شرایط ایران در آلودگی هوای کلانشهرها را در شان نظام  اسلامی ندانست و در ادامه گفت: ایران در شاخص مرگ و میر در حوادث جاده ای نیز وضعیت خوبی ندارد و هر چند که مرگهای ناشی از تصادفات جاده ای از ۲۴ هزار به ۱۷ هزار مورد در سال رسیده است اما هنوز در شرایط هشدار آمیز شاخص های توسعه پایدار قرار داریم.

به گفته معاون تحقیقات وزیر بهداشت، سکته های قلبی و مغزی، دیابت و فشار خون سه عامل خطر بسیار مهم برای مرگهای زودرس (زیر ۷۰ سال) در ایران است و وزارت بهداشت، برنامه کاملی برای کنترل دیابت و سکته های قلبی و مغزی در دست اجرا دارد.

 

دکتر ملک زاده گفت: برای کنترل مصرف نمک که مصرف روزانه آن در دنیا ۵ گرم و در ایران ۱۱ گرم است،  باید صنایع غذایی و بویژه مردم همراهی کنند؛ چرا که مصرف بالای نمک و در نتیجه افزایش فشار خون یک عامل مهم مرگهای زودرس است.

معاون وزیر بهداشت، افزایش چاقی و بی تحرکی در ایران را یک نگرانی عمده دانست و گفت: ۷۰ درصد ایرانی ها یا چاق هستند یا اضافه وزن دارند، ۳۰ درصد زنان و ۲۰ درصد مردان ایرانی، چاق تر شده اند؛ ۹۰ درصد مردم تحرک بدنی کافی ندارند و اینها در حالیست سرانه مصرف روزانه کالری در ایرانیان در سال ۱۹۷۰ ، دو هزار کالری بود که در حال حاضر به سه هزار کالری در روز افزایش یافته است!

دکتر ملک زاده تاکید کرد: باید ضمن اجرای قانون هوای پاک و کاهش آلودگی هوا، با توسعه فضاهای فیزیکی، فکری به حال بی تحرکی روز افزون و چاقی نگران کننده در ایران کنیم

وی تصریح کرد: چاقی و بی تحرکی در ایران و مصرف بالای شیرینی جات، دیابت را نیز افزایش داده است؛ ۱۰ درصد ایرانی ها دیابت دارند و ۳۰ درصد در مرحله پیش دیابت هستند و این نیز یک نگرانی عمده برای نظام سلامت ایران است که باید شدیدا کنترل شود.

انتهای پیام

 

مطالب مرتبط
نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها