شنبه، ۱ اردیبهشت، ۱۴۰۳ | Saturday, 20 April , 2024

ادامه نگرانی ها از کاهش آب سد گتوند: باقی ماندن بیش از ۲۵۰ میلیون مترمکعب آب بسیار شور در مخزن

نسخه قابل پرینت
کد خبر:35357
چهارشنبه، ۱۸ بهمن، ۱۳۹۶ | 11:34

ادامه نگرانی ها از کاهش آب سد گتوند: باقی ماندن بیش از ۲۵۰ میلیون مترمکعب آب بسیار شور در مخزن

رئیس دانشکده مهندسی علوم آب دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: امسال ای سی(EC) خروجی از سد گتوند کاهش قابل‌ملاحظه‌ای داشته و همچنان نگرانی‌ها از آب شور کف مخزن سد باقی است.
به گزارش دیده بان علم ایران دکتر قمشی با اشاره به بازدید اعضای هیئت‌علمی از بعضی پروژه های مهم استان خوزستان گفت: این ترم بازدید از سد گتوند انجام و نشستی نیز با مسئولان سد برگزار شد و در پی آن اندازه‌گیری‌هایی نیز از آب مخزن انجام گرفت.
رئیس دانشکده مهندسی علوم آب دانشگاه شهید چمران اهواز، ادامه داد: برآوردها نشان می‌دهد تا سال ۹۴ انحلال از سازند بسیار زیاد و متوسط آن چهار میلیون تن در سال بوده است؛ ارزیابی‌ها در سال ۹۵ نیز نشان می‌دهد که انحلال کمتر و به نیم میلیون تن در سال رسیده است.
دکترقمشی تصریح کرد: امسال نیز این روند ادامه داشته و ای سی ( EC ) خروجی از سد که در سال‌های ۹۰ تا ۹۴ حدود یک هزار و ۳۰۰ میکروموس یا میکروزیمنس بر سانتی‌متر مربع بوده در سال ۹۵ و ۹۶ متوسط آن به حدود یک هزار میکروموس رسیده که این مسئله نشان می‌دهد خروجی‌ها کنترل شده است و بررسی ها ثابت کرده که کاهش انحلال سازند نمکی، واقعی است و به نیم میلیون تن در سال کاهش‌یافته است.
وی گفت: همچنین از سازند گچساران در منطقه عنبر نیز بازدید و ملاحظه شد که این منطقه شدیداً تحت تأثیر انحلال دچار فرونشست‌ها و رانش‌هایی در سازند شده و کاملاً مشهود است لایه‌هایی زیادی در زیر این منطقه در حال انحلال است.
رئیس دانشکده مهندسی علوم آب دانشگاه شهید چمران اهواز، اظهار کرد: در حال حاضر بیش از ۲۵۰ میلیون مترمکعب آب بسیار شور در مخزن سد وجود دارد که در جای خود باقی مانده است و باید برای آن چاره‌اندیشی شود تا این میزان آب بدون اینکه مسائل و مشکلات زیست‌محیطی برای منطقه داشته باشد به‌گونه‌ای از سد خارج و نگرانی‌ها برای آینده را نیز رفع شود.
دکتر قمشی بیان کرد: در روز بازدید و در ارزیابی‌ها مقدار ای سی خروجی سد ۹۳۰ میکروموس اندازه گیری شد که بسیار منطقی به نظر می‌رسد و با اندازه‌گیری‌های قبل از بهره‌برداری و حتی قبل از سال ۸۷ نیز کاملاً سازگاری داشته و منطبق است.
وی بابیان اینکه سازند به‌نوعی خودش را کنترل کرده است، افزود: سازند ترکیبی از ژیپس، آهک و نمک است؛ زمانی که نمک انحلال می‌یابد آهک و سایر ذرات در جای خود باقی می‌ماند و ریزش در محل انحلال، دسترسی آب به قسمت نمکی را کُند می‌کند اما این مسئله مانع از انحلال سازند نمی‌شود.
رئیس دانشکده مهندسی علوم آب دانشگاه شهید چمران اهواز، ادامه داد: در حال حاضر بخشی از نمک در آب حل‌شده و بخش‌های دیگر باقی‌مانده است و به تدریج در حال حل شدن است.
وی درباره بهترین راهکار کاهش میزان انحلال نمک در آب سد اظهار کرد : راهکار جدی و با ضمانتی در این زمینه وجود ندارد و باید منتظر آینده بود امّا همین که ریزش‌های رخ داده مانع از دسترسی شدید آب به سازند نمکی شده است خبر خوبی است.
دکتر قمشی در پایان اضافه کرد: در حال حاضر ای سی ( EC ) خروجی سد گتوند بر اساس اندازه‌گیری‌های انجام‌شده با سال‌های قبل از احداث سد این ایستگاه مطابقت دارد و مسئولان اگر این وضعیت را بتوانند حفظ کنند بخشی از نگرانی‌ها درباره این سد رفع خواهد شد. امّا تنها نگرانی مقدار آب بسیار شور کف مخزن است که در شش سال گذشته تجمع یافته و باید برای آن چاره ای اندیشید.
انتهای پیام

مطالب مرتبط

کشف و ثبت جهانی یک‌ گونه گیاهی جدید از تیره گل های آفتابگردان در مسجد سلیمان

افزایش ماندگاری و کاهش عوارض آنتی بیوتیک ها در بدن با دستاورد محققان دانشگاهی

ساخت دستگاه یونیزاسیون الکترونی شکافت اتمی در دانشگاه شهید چمران اهواز

آخرین وضعیت پروژه رفع شوری آب سد گتوند/اجرایی نشدن بخش های مهمی از مصوبه دو سال پیش شورای عالی آب

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها