جمعه، ۱۰ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 29 March , 2024

بزرگداشت روز جهانی نور در ایران

نسخه قابل پرینت
کد خبر:35345
سه شنبه، ۱۷ بهمن، ۱۳۹۶ | 09:44

بزرگداشت روز جهانی نور در ایران

مراسم بزرگداشت روز بین‌المللی نور ۲۶ اردیبهشت ماه در ایران برگزار می شود.

به گزارش دیده‌بان علم ایران،
روز ۱۶ ماه می (۲۶ اردیبهشت ماه) از سوی انجمن فیزیک اروپا (EPS) و سازمان یونسکو به عنوان روز بین‌المللی نور (International Day of Light) نام‌گذاری شده که هدف از آن تأکید بر اهمیت نقش نور و فناوری‌های نورپایه در پیشبرد علوم، فرهنگ، ‌هنر، آموزش،‌ انرژی‌های پاک، بهداشت و توسعه پایدار عنوان شده است. به همین مناسبت قرار است در این روز یا روزهای نزدیک به آن، برنامه‌هایی برای نمایش توانمندی‌ها و اهمیت نور در زندگی بشر به‌طور هماهنگ در سرتاسر دنیا برگزار شود.

دکتر جورگ ریورو گونزالز، دبیر کمیته روز بین‌المللی نور در نامه‌ای از  دکتر محمدتقی توسلی درخواست کرده که مسئولیت نمایندگی محلی این رویداد در ایران را بپذیرند. با توجه به اهمیت مشارکت ایران در این رویداد جهانی، با همکاری هیات مدیره انجمن فیزیک ایران، کمیته روز بین‌المللی نور متشکل از دکتر محمدتقی توسلی (نماینده محلی روز بین‌المللی نور،‌ دبیر کمیته)،‌ دکتر خسرو حسنی (نایب رئیس شاخه فیزیک نور،‌ اتمی و مولکولی انجمن)،‌ دکتر سیامک خادمی (عضو علی‌البدل هیئت مدیره انجمن)،‌ دکتر ارشمید نهال (نماینده هیات مدیره انجمن در شاخه فیزیک نور،‌ اتمی و مولکولی) و دکتر رسول رکنی‌زاده (عضو هیات مدیره انجمن) برای برنامه‌ریزی، هماهنگی و گزارش فعالیت‌های مرتبط با این رویداد در ایران، تشکیل شده است. در نخستین اقدام، ‌این کمیته دعوتنامه‌ای به نمایندگان انجمن در دانشگاه‌ها و مراکزی که زمینه فعالیت آن‌ها به نوعی با نور مرتبط بوده و در راستای اهداف این رویداد هستند، ارسال کرده است.

مقرر شد هر مرکز، متناسب با امکانات و علایق خود،‌ فعالیت‌هایی مانند برگزاری سخنرانی، ‌نمایشگاه،‌ آزمایش‌های ساده، بازدید از موزه و غیره با هدف بالا بردن سطح آگاهی در بین نوجوانان، جوانان و عموم، و در راستای نیل به اهداف روز بین‌المللی نور، در بازه ۲۲ تا ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ برنامه‌ریزی کرده و تا پیش از ۱۰ اسفند ۱۳۹۶ گزارش آن را به نشانی ایمیل ذکر شده در دعوتنامه (hassanikh@ut.ac.ir) برای درج در گزارش نهایی به کمیته بفرستند.

برای بازتاب فعالیت‌های انجام شده در کشور و آگاهی‌رسانی همگانی نیز، ‌صفحه ویژه‌ای با عنوان روز بین‌المللی نور در وبگاه رسمی انجمن فیزیک ایران راه‌اندازی شده است.

دانشگاه‌ها و مراکزی که مایل به شرکت در این رویداد ملی هستند می‌توانند پیشنهاد خود برای فعالیت‌های مرتبط را به انجمن فیزیک ایران یا نماینده کمیته دکتر خسرو حسنی به نشانی ایمیل ذکر شده بفرستند.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

انجمن فیزیک ایران به اتحادیه انجمن‌های فیزیک آسیا-اقیانوسیه ملحق شد

سخنرانی برنده جایزه نوبل فیزیک ۲۰۱۵ در کنفرانس انجمن فیزیک ایران

انتگرال را به سرفصل آموزش ریاضی دبیرستان ها برگردانید! بیانیه مشترك انجمن های ریاضی و فیزیک ایران در خصوص آموزش ریاضی متوسطه

استاد ایرانی، عضو هیات ویراستاران مجله تخصصی فیزیک شد

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها