- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

تاثیر موسیقی در کاهش علائم «سندروم روده تحریک‌پذیر»

شکی وجود ندارد که موسیقی تاثیرات بی‌بدیلی بر روح و روان انسان دارد اما محققان دانشگاه آزاد نشان داده‌اند که گوش سپردن به نغمه‌های موسیقی، حتی می‌تواند علائم نوعی بیماری روده‌ای را نیز کاهش دهد.

به گزارش دیده بان علم ایران، سندروم روده تحریک‌پذیر یا IBS یکی از شایع­‌ترین اختلالات گوارشی است که تاثیر جدی بر زندگی روزمره فرد می­‌گذارد. طبق گزارش‌ها، حدود ۲۰ درصد بزرگسالان در ایران، به سندروم روده تحریک‌پذیر مبتلا هستند و بیش از سه میلیون از مراجعات سالانه به متخصصان گوارش، مربوط به علائم و نشانه‌های سندروم روده تحریک‌پذیر است. این بیماری اثری منفی بر کیفیت زندگی بیماران دارد و بار سنگینی را بر اقتصاد کشور وارد می‌کند.

این سندروم تاثیر زیادی بر کیفیت زندگی بیماران دارد که مشابه تاثیرات افسردگی بر کیفیت زندگی فرد است، به‌ طوری‌که این بیماران، سه، چهار برابر بیشتر از افراد عادی، غیبت از کار و تحصیل دارند. بر اساس الگوی زیستی، روانی و اجتماعی باید تمامی عوامل جسمانی، روانی، رفتاری و اجتماعی با هم در توصیف چگونگی شکل‌گیری این سندروم بررسی شوند، زیرا هیچ‌ یک از عوامل به‌تنهایی برای توجیه نشانگان سندرم روده تحریک‌پذیر در بیماران کافی نیست.

به همین منظور پژوهشی جالب توسط محققان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال انجام‌ شده که در آن، تاثیر موسیقی‌درمانی بر اضطراب و اسهال زنان مبتلابه سندروم روده تحریک‌پذیر مورد بررسی قرار گرفته است.

در این پژوهش برای بیماران، جلسات موسیقی‌درمانی اجرا شد و در ابتدا و پایان مطالعه، پرسشنامه اضطراب، توسط زنان بیمار تکمیل شد و دفعات بروز اسهال در آنها ثبت شد.

نتایج این مطالعه جالب نشان داد که موسیقی‌درمانی به‌طور معنی‌دار و قالب توجهی بر کاهش اضطراب و اسهال بیماران مبتلا به سندروم روده تحریک‌پذیر مؤثر است و از این طریق بر کیفیت زندگی بیماران تاثیر مثبتی می‌گذارد.

بر اساس این نتایج، موسیقی‌درمانی، اضطراب را در بیماران IBS کاهش می­‌دهد، به‌طوری‌ که افراد شرکت‌کننده در گروه موسیقی‌درمانی نسبت به افرادی که در گروه شاهد بودند و تنها دارو دریافت می­‌کردند، در مرحله بعد از مداخله، علائم اضطرابی کمتری را تجربه کردند.

انتهای پیام