جمعه، ۱۰ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 29 March , 2024

پژوهشکده ازدیاد برداشت نفت در دانشگاه علم و صنعت افتتاح شد

نسخه قابل پرینت
کد خبر:35226
شنبه، ۱۴ بهمن، ۱۳۹۶ | 18:04

پژوهشکده ازدیاد برداشت نفت در دانشگاه علم و صنعت افتتاح شد

پژوهشکده ازدیاد برداشت نفت طی مراسمی با حضور معاون پژوهشی وزیر نفت در دانشکده مهندسی شیمی، نفت و گاز دانشگاه علم و صنعت ایران افتتاح شد.

به گزارش دیده بان علم ایران، در این مراسم که با حضور رییس دانشگاه، اعضای هیات رییسه، مدیر ارتباط با صنعت و جمعی از اعضای هیات علمی دانشگاه برگزار شد، ابتدا دکتر کثیری، مدیر ارتباط با صنعت دانشگاه در خصوص هدف گذاری جدید دانشگاه برای جذب شرکای تحقیقاتی و کاری دانشگاه در داخل و خارج کشور سخنانی ایراد کرد. 

در ادامه دکتر عصاره، رئیس پژوهشکده ازدیاد برداشت و مدیر دفتر توسعه تعاملات دانشگاه با صنایع بالا دستی نفت به معرفی این پژوهشکده و تشریح ساختار تشکیلاتی و تجهیزات آزمایشگاهی آن، معرفی گروههای مطالعات مخازن و سیالات مخزنی و نیز معرفی شرکای صنعتی دانشگاه در صنایع بالادستی پرداخت.

حبیب الله بیطرف، معاون پژوهشی وزارت نفت هم در سخنانی پژوهشکده ازدیاد برداشت را رکن مطالعاتی و پژوهشی علمی- صنعتی در حوزه ازدیاد برداشت نفت معرفی کرد و گفت: ایران یک کشور بزرگ نفتی است و در مجموع منابع هیدروکربنی (نفت و گاز)، مقام اول جهان را داراست.

معاون پژوهشی وزارت نفت، گفت: حجم کل ذخایر نفت ایران، ۷۲۰ تا ۷۳۰ میلیارد بشکه است که با ضریب بازیافت ۲۰ درصدی می توان ۱۵۰ میلیارد آن را استخراج و تبدیل به درآمد ارزی کرد.

وی تصریح کرد: اگر بتوانیم با روشهای علمی و پژوهشی، به این ۲۰ درصد اضافه کنیم، می توانیم به نحو چشمگیری به درآمد کشور اضافه کنیم. به عنوان مثال، اگر فقط یک درصد به ضریب بازیافت ذخایر نفتی کشور اضافه شود، ۵/۷ میلیارد بشکه نفت بیشتر برداشت و صادر خواهیم کرد که با قیمت امروز، ۴۳۰ میلیارد دلار درآمد ارزی برای کشور به ارمغان خواهد آورد.

وی افزود: برخی میادین نفتی ما با ضریب ۶ تا ۸ درصد بازیافت می شود که قابل قبول نیست. در کشورهای حاشیه خلیج فارس ضریب بازیافت، بیش از این رقم است.

بیطرف گفت: علیرغم تنوع موضوعات پژوهشی در زمینه نفت و گاز، اولویت اصلی وزارت نفت، ازدیاد برداشت است و تمام توان علمی ما متوجه همین مساله است.

وی تاکید کرد: ازدیاد برداشت، دور از دسترس نیست؛ بسیاری از شرکتها و موسسات علمی چنین کاری را کرده اند و ما نیز می توانیم این هدف را محقق کنیم.

معاون پژوهشی وزیر نفت با ذکر این نکته که باید از ۷۰ سال قبل، پژوهشکده های ازدیاد برداشت در کشور راه اندازی می شد، افزود: وزارت نفت برای توسعه مطالعات و مهندسی در حوزه مخزن، بنا دارد از تمام ظرفیتهای دانشگاهها استفاده کند و تاکید دارد مراکز و پژوهشکده های ازدیاد برداشت در کشور راه اندازی شود لذا از همه دانشگاههای توانمند خواسته شده به میدان بیایند و قراردادهایی منعقد شده است.

وی در خصوص این قراردادها توضیح داد:  قراردادهای اولیه، فرآیندمحور بود و دانشگاهها خواستار تغییر فرمت آن برای بهبود پرداختها بودند، لذا قراردادهای برون داد محور تعریف شد که پنج مرحله دارند و مراحل اول و دوم این قراردادها ۱۶ خروجی دارند و به ازای اتمام هر یک از خروجی ها، هزینه ها به طرف قرارداد پرداخت می شود.

مهندس بی طرف تاکید کرد: تنوع ذخایر و چالش های هر یک از مخازن باید به طور مجزا مورد توجه قرار گیرد و کار هر دانشگاه، خاص و متفاوت با دانشگاه های دیگری است که روی مخازن دیگری کار می کنند. در مورد هر مخزن روش ازدیاد برداشت متفاوتی موثر بوده و کارآیی دارد. به عنوان مثال استفاده از روشهای شیمیایی ازدیاد برداشت در مورد برخی مخازن می تواند دهها میلیارد دلار سرمایه برای کشور به ارمغان آورد و لذا باید از روش های متنوع پژوهشی استفاده شود.

معاون پژوهشی وزارت نفت با تشکر از اساتید، مدیریت و همکاران دانشگاه علم و صنعت ایران گفت: این دانشگاه ارتباط خوبی با صنعت داشته و دارد و با توجه به تجارب خود می تواند در این عرصه هم جایگاه خود را بیابد.

وی تصریح کرد: در حوزه ازدیاد برداشت باید از تجارب دیگر دانشگاه ها استفاده کنیم و خوشبختانه در این زمینه منع چندانی وجود ندارد. وی افزود: نوع قراردادهای ما نیز ارزی ریالی است تا دانشگاه ها به راحتی با شرکای داخلی و خارجی همکاری نمایند.

معاون پژوهشی وزارت نفت تاکید کرد: در وزارت نفت عزم جدی برای توسعه ی دانش ازدیاد برداشت و فناوری های مربوط با کمک دانشگاه های مختلف وجود دارد و تنها راه همین است؛ چرا که وزارت نفت به تنهایی قادر به تحقق این هدف نیست و وزارت با همکاری دانشگاه ها درگیر این موضوع است و کلا باید از ظرفیت های دانشگاه علم و صنعت ایران بیشتر بهره بگیریم. شرکت های ذیربط وزارت نفت هم مکلف به همکاری و ارائه اطلاعات میادین نفتی مورد تحقیق به دانشگاه ها هستند.

در ادامه این نشست، مهندس طالقانی، مدیرپژوهش و فناوری شرکت ملی نفت ایران در خصوص سابقه همکاری وزارت نفت و دانشگاه گفت: این همکاری به سالها قبل باز می گردد و صدها پروژه تحقیقاتی با همکاری این دانشگاه انجام داده ایم.

وی گفت: اساتید دانشگاه علم وصنعت ایران از جمله دارایی های ارزشمند آن هستند و باید از توان آنها بیش از پیش استفاده کنیم.

طالقانی تصریح کرد: صنعت نفت متمرکز در مخزن نیست و چاه و تاسیسات رو سطحی نیز از جمله مسائل  پر چالش ما در عملیات اجرایی است.

وی گفت: برخی مشکلات اجرایی ما در سطح و در چاه های برداشت نفت است و سابقه فعالیت های دانشگاه علم و صنعت ایران به این موارد نزدیک تر است؛ لذا دانشگاه می تواند در این بخش نیز کمک کند تا از کاهش یا توقف تولید جلوگیری شود و این دو بخش نباید مغفول بمانند.

مهندس ریاحی، مدیر کل امور فناوری شرکت ملی نفت ایران، نیز در سخنانی از دانشگاه علم و صنعت ایران تشکر و پیشنهاد برگزاری همایش بین المللی ازدیاد برداشت توسط دانشگاه علم و صنعت ایران را مطرح کرد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

افتتاح خط تولید کاملا بومی «لوله خلأ خون‌گیری» در کشور

دهقانی خبر داد: ایجاد بازار ۵۰۰ میلیون یورویی صنعت نفت برای دانش‌بنیان‌ها

دستاورد محققان ایرانی در بهبود چاپگرهای سه بعدی بتنی صنعت ساختمان

در پایان نامه برتر جوش کشور ارائه شد: روشی جدید در جوشکاری آلیاژهای نانوساختار

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها