پنج شنبه، ۹ فروردین، ۱۴۰۳ | Thursday, 28 March , 2024

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو عنوان کرد: وقوع ۲۲ زلزله بزرگتر از ۶ ریشتر در ایران طی ۳۰ سال اخیر

نسخه قابل پرینت
کد خبر:35055
دوشنبه، ۹ بهمن، ۱۳۹۶ | 14:03

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو عنوان کرد: وقوع ۲۲ زلزله بزرگتر از ۶ ریشتر در ایران طی ۳۰ سال اخیر

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو با اشاره به وقوع ۲۲ زمین لرزه با بزرگی بیش از ۶ در مقیاس امواج درونی زمین در کشور طی ۳۰ سال گذشته بر ضرورت آمادگی و افزایش تاب آوری در برابر زلزله تاکید کرد.

به گزارش دیده بان علم ایران، دکتر سعدالله نصیری‌ قیداری که در کارگاه ارزیابی زلزله‌های خیر و وضعیت تاب‌آوری و ریسک زلزله سخن می گفت با بیان این که ایران از لحاظ خط زلزله در زمره ۱۰ درصد کشورهای دارای بیشترین خطر است اظهار کرد: به جز مناطق اندکی از ایران که کویری هستند، سایر مناطق در معرض زلزله قرار دارند بنابراین مساله زلزله برای ما یک مساله ثانویه نیست و باید به آن به طور ویژه توجه کرد.

وی افزود: در تهران به دلیل کثرت جمعیت و وجود گسل‌های متعدد، ریسک زلزله بالاست و در صورت رخداد زلزله‌هایی به بزرگای ۶ تا ۷ ریشتر در گسلهای پایتخت بیشتر ساختمان‌ها فرو می‌ریزند ضمن آنکه ۲ دهم تا ۶ درصد جمعیت تهران نیز از بین می‌روند.

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو گفت: براساس برنامه ششم توسعه، شهرداری موکلف شده است تا نسبت به درج الزام رعایت مقررات ملی ساختمان در پروانه ساختمان‌ها اقدام کند. علاوه بر آن تاکید شده است که به منظور کاهش خطرپذیری، اقدام به توسعه شبکه و ایستگاه‌های شتاب‌نگاری، لرزه‌نگاری و پیش‌نشانگرهای زلزله شود، ضمن آنکه نسبت به اجرای قانون برنامه، استاندارد سازی و اتخاذ روش‌های مقاوم‌سازی ساختمان‌ها اقدام شود.

نصری قیداری با ابراز تاسف از این که هیچ یک از تکالیف شهرداری تهران در زمینه کاهش مخاطرات در برنامه پنج ساله اجرایی نشده است افزایش تعداد ایستگاه‌های شتاب‌نگاری به ۲۲ ایستگاه و تعداد ایستگاه‌های لرزه‌نگاری به ۲۳ ایستگاه و ممنوعیت ساخت و ساز در حریم‌های گسل‌ها را از جمله تکالیف شهرداری تهران در این حوزه عنوان کرد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

ملاحظات ساخت و ساز در حریم گسل

سابقه رخداد شش زلزله بالای ۶ ریشتر در بخش غربی گسل شمال تهران/عدم تاثیر زلزله دماوند بر گسل شمال تهران

زلزله ای به بزرگی ۳٫۹ دماوند را لرزاند

تازه ترین پرده از ۱۴ سال وعده سازمان پژوهش ها: ساخت ماهواره «آیات» نیازمند دو میلیون دلار اعتبار است

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها