جمعه، ۳۱ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 19 April , 2024

آمار سرطان سال ۹۳، امروز اعلام شد، آمار ۹۵، نیمه دوم سال آینده!/ از هر ۱۰۰ هزار ایرانی، سالی ۱۵۴ نفر سرطان می گیرند

نسخه قابل پرینت
کد خبر:34994
شنبه، ۷ بهمن، ۱۳۹۶ | 15:14

آمار سرطان سال ۹۳، امروز اعلام شد، آمار ۹۵، نیمه دوم سال آینده!/ از هر ۱۰۰ هزار ایرانی، سالی ۱۵۴ نفر سرطان می گیرند

معاون بهداشت وزیر بهداشت گفت: براساس آمار سال ٩٣ كه براي اولين بار منتشر مي شود، تعداد مبتلایان به سرطان در آن سال، ۱۰۹ هزار نفر بوده است.

به گزارش دیده بان علم ایران، دکتر علیرضا رئیسی، معاون بهداشت وزارت بهداشت در همایش ملی مبارزه با سرطان ضمن اعلام این خبر گفت: در سال ٩٣ تعداد موارد جديد سرطان در هر ١٠٠ هزار نَفَر ١٥٤ نَفَر بوده است يعني از هر ١٠٠ هزارنفر، ١٥٤ نَفَر مبتلا به سرطان شده اند.

وی افزود: شايع ترين سرطان ها در كل كشور در زنان به ترتيب سرطان پستان با شيوع ٣١.٣ نفر در هر ١٠٠ هزارنفر، سرطان روده بزرگ با ١١ نفر در هر ١٠٠ هزارنفر، سرطان پوست ١١ نفر به ازاي هر ١٠٠ هزار نَفَر، سرطان معده با ٩.٨ نفر به ازاي هر ١٠٠ هزارنفر و سرطان تيروييد با هفت نفر به ازای هر ١٠٠ هزار نفر است.

معاون بهداشت وزیر بهداشت ادامه داد: شايع ترين سرطان ها در كل كشور در مردان؛ به ترتيب سرطان معده با عدد ٢١ تا ٢٢ در هر ١٠٠ هزارنفر، سرطان پوست ١٨.٦ به ازاي هر ١٠٠ هزارنفر، پروستات ١٦ تا ١٧ به ازاي هر ١٠٠ هزارنفر، روده بزرگ ١٥ به ازاي هر ١٠٠ هزارنفر و سرطان مثانه ١٣ به ازاي هر ١٠٠ هزارنفر است.

وی با تاکید بر این که شناسايي ريسك فاكتورها، ما را در كنترل سرطان ها و اتخاذ تصميمات و برنامه ريزي ها رهنمون مي كند، اظهار داشت: همه عوامل موثر بر سلامت انسان در اختیار وزارت بهداشت نيست و فقط ٢٥ درصد آن برعهده اين وزارتخانه است و ٧٥ درصد عوامل موثر در سلامت را ساير سازمان ها و وزارتخانه ها رقم مي زنند و برای تامین سلامت جامعه، نياز به مشاركت بين بخشي داریم.

رئیسی تصریح کرد: موادغذايي، آلاينده ها، تغذيه مناسب، تحرك بدني، دخانيات و آلودگي هوا نيز بر سلامت انسان تاثير دارند.

معاون بهداشت از امضای تفاهم‌ نامه‌ ای بین سه معاونت تحقیقات و فناوری، بهداشت و درمان خبر داد و گفت: بر اساس این تفاهم ‌نامه، سه معاونت به یک زبان مشترک رسیدند و اطلاعات مربوط به بیماری سرطان جمع آوری و دبیرخانه ‌ای نیز در معاونت بهداشت تشکیل شد که دستورالعمل ثبت سرطان در کشور تدوین و به روز رسانی شد و همچنین پروتکل‌های آموزشی ثبت سرطان نیز تدوین شدند.

رئیسی افزود: سامانه‌ای به نام سامانه یکپارچه مدیریت اطلاعات با عنوان “سیمای سرطان” ثبت و طراحی شده است که اطلاعات دقیق را ثبت و در اختیار ما قرار خواهد داد و دریافت به روز اطلاعات تشخیصی از مراکز پاتولوژی و درمانی نیز با همکاری سازمان‌ های بیمه ‌گر انجام خواهد شد.

معاون بهداشت وزیر بهداشت گفت: در گزارش ثبت مبتنی بر جمعیت، همه اطلاعات از سال‌های ۸۲ به بعد وارد سامانه شد تا بتوانیم میزان بروز سرطان در کشور را به صورت سالانه ثبت کنیم همچنین بحث کیفیت داده‌ها نیز در این گزارش رعایت شده است.

به گفته رییسی از ۳۱ استان، اطلاعات ۲۷ استان بازبینی شده و در قالب اطلاعات سال ۹۳ ثبت شد و اطلاعات چهار استان دیگر نیز طی هفته‌ های آتی به اطلاعات قبل اضافه خواهد شد.

وی در پایان گفت: درحال حاضر آمار و اطلاعات سال ٩٣ را در مورد سرطان ارائه مي دهيم، در شش ماه اول سال آينده گزارش و آمار سال ٩٤ و در شش ماه دوم سال آينده اطلاعات و آمار سال ٩٥ را ارائه خواهيم داد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

دستاورد محققان ریاضی دانشگاه تربیت مدرس در زمینه شناسایی ژن‌های محرک سرطان

در دانشگاه علوم پزشکی مشهد انجام شد: شناسایی ژن‌ها و مسیرهای مولکولی سرطان با تحلیل کلان داده ها

کتاب «پتانسیل‌های درمانی اگزوزوم در سرطان» منتشر شد

مرکز مشاوره رایگان در حوزه خون و سرطان به همت پژوهشکده سرطان معتمد راه اندازی شد

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها