پنج شنبه، ۹ فروردین، ۱۴۰۳ | Thursday, 28 March , 2024

پیشگیری و درمان بیماری‌های مغزی با مدل سازی شبکه های مغز

نسخه قابل پرینت
کد خبر:34985
شنبه، ۷ بهمن، ۱۳۹۶ | 15:33

پیشگیری و درمان بیماری‌های مغزی با مدل سازی شبکه های مغز

عضو هیات علمی پژوهشگاه دانش‌های بنیادی، هدف از مدل‌سازی شبکه مغزی را یافتن کارکردها و الگو‌های طبیعی موجود درمغز برای تشخیص اختلالات مغزی دانست تا با کسب نتایج مطلوب، زمینه برای تشخیص اختلالات در شبکه‌های مغزی و درمان بیماری فراهم شود.

به گزارش دیده بان علم ایران، دکتر مرضیه زارع درباره مدل سازی شبکه های مغزی اظهار کرد: در مدل سازی سیستم های شناختی بخصوص مدل سازی شبکه مغزی تلاش می شود با تغییر متغیرهای معادلات دینامیکی، آنها را به  مدل های اصلی نزدیک تر کرده و شبیه سازی هایی که هزینه های آن بسیار کمتر از آزمایشات واقعی است را انجام داد. این روش در طراحی ماشین های هوش مصنوعی راه گشا بوده است. هدف از مدل سازی شبکه مغزی، یافتن کارکردها و الگو های طبیعی موجود درمغز برای تشخیص اختلالات مغزی است.


وی با اشاره به اینکه با طراحی ماشین های هوش مصنوعی و استفاده مناسب از این ابزارها می توان به نتایج و دستآوردهای مطلوبی درتشخصیص و درمان بیماری ها  و نیز پیشبرد فعالیت های موجود در بخش های مختلف فناوری ها دست یافت، گفت: بهره گیری ازهوش مصنوعی و شناخت الگو ها کمک می کند تا علت بروز اختلالات و نیز راه های پیشگیری و درمان آنها از جمله بیماری پارکینسون تشخیص داده شود.


عضو هیات علمی پژوهشگاه دانش های بنیادی افزود: یافتن الگو ها به درک و شناخت بهتر سیستم های شناختی و درنهایت به شناخت طبیعت کمک می کند. مطالعه مغز به عنوان یک سیستم پیچیده رهیافت تحقیقاتی است و مدل سازی شبکه مغزی و دستیابی به الگو های مناسب از اهمیت بسیاری برخوردار است تا با کسب نتایج مطلوب، زمینه برای تشخیص اختلالات در شبکه های مغزی حاصل شده و راه های پیشگیری و معالجه بیماری ها تسهیل شود.


انتهای پیام

مطالب مرتبط

انتخاب مقاله محقق ایرانی به عنوان یکی از مقالات برتر «معماری کامپیوتر»

مقاله پژوهشگران ایرانی در فهرست شایسته‌ تقدیر «بنیاد پژوهش در گرانش»

برندگان دهمین جایزه علیمحمدی در فیزیک و سومین جایزه علیمحمدی در ریاضیات معرفی شدند

رییس جدید پژوهشکده فیزیک پژوهشگاه دانش‌های بنیادی منصوب شد

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها