- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

در پژوهشگاه نفت طراحی شد: سیستم توليد همزمان برق و حرارت با موتور دائم كار گازسوز

محققان پژوهشگاه صنعت نفت با ساخت یک موتور دائم کار در تلاش اند از آن برای توليد همزمان برق و حرارت با راندمان بالا استفاده کنند.

به گزارش دیده بان علم ایران، ایازی، رييس پژوهشكده انرژي پژوهشگاه صنعت نفت گفت: هدف از انجام اين پروژه توليد همزمان برق و حرارت به منظور افزايش راندمان است و اساس كار اين تكنولوژي استفاده از يك موتور دائم كار گاز سوز است كه بتواند با دور ثابت براي مدت زمان طولاني كار كند.

وي با تاکید بر اینکه اين پروژه با حمايت شركت بهينه سازي مصرف سوخت آغازشده و مراحل پاياني را طی می کند افزود: به منظور راه اندازي اين پروژه مطالعات گسترده اي بر روي موتورهاي داخلي صورت گرفته و در نهايت موتور  OHVBكه توليد داخل است انتخاب شده است.

ايازي بر طراحي و ساخت کامل قطعات توسط پژوهشگاه و يك شركت داخلي تصریح کرد و افزود: پس از تغييرات گسترده در اين موتور توانستيم آن را به يك موتور دائم كار تبديل كنيم.

رييس پژوهشكده انرژي پژوهشگاه در توضیح  ویژگی های این موتور گفت: توان اين دستگاه ١٤ كيلو وات برق و ٣٥ كيلو وات حرارت است و راندماني در حدود ٩٠ درصد دارد و قيمت آن در مرحله تجاري سازي حدود یک چهارم قيمت مشابه اروپايي آن خواهد بود.

وی در پایان تاکید کرد: در كنار اين پروژه، اتاق تستي براي كنترل كيفيت MCHP و CHP طراحي و ساخته شده كه اولين اتاق تست كشور محسوب مي شود و تمامي مراحل ساخت آن توسط متخصصان داخلي انجام شده است.

انتهای پیام