- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

در پژوهشگاه رویان انجام شد: ارائه روشی ارزان تر برای تولید اعصاب حرکتی از سلول‌های بنیادی

محققان پژوهشگاه رویان و دانشگاه علم و فرهنگ موفق به ارائه یک روش تمایزی موثرتر و ارزان‌تر برای تولید اعصاب حرکتی از سلول‌های بنیادی جنینی شدند.

به گزارش دیده بان علم ایران، تمایز سلول‌های بنیادی جنینی به  اعصاب حرکتی و جایگزینی اعصاب آسیب دیده به وسیله آنان از جمله روش‌های درمانی است که می‌تواند ضایعات حرکتی ناشی از آسیب به اعصاب حرکتی را جبران کند. روش‌های تمایزی برای تولید اعصاب حرکتی از سلول‌های بنیادی جنینی چندان موفق نیست، عموماً بازده پایین و هزینه بالایی دارند.

به منظور ارائه یک روش تمایزی موثرتر و ارزان‌تر برای تولید اعصاب حرکتی از سلول‌های بنیادی جنینی، دکتر کیانی، زهرا ولی‌زاده، ابراهیم شهبازی، آزاده مرادمند و همکارانشان در پژوهشگاه رویان و دانشگاه علم و فرهنگ، پژوهشی را طراحی کردند که طی آن به جای استفاده از پروتئین‌های ریخت‌زای گران قیمت از کوچک مولکول‌های ارزان قیمت مانند دورزومورفین در تمایز سلول‌های بنیادی جنینی به اعصاب حرکتی استفاده شد. سپس کیفیت سلول‌های حاصل از این روش تمایزی با روش‌های گوناگون آزمایشگاهی مورد ارزیابی قرار گرفت.

نتایج این پژوهش که در مجله بین‌المللی یاخته (Cell Journal) به چاپ رسیده است، نشان می‌دهد، سلول‌های حاصل از این روش تمایزی پروتئین‌ها و ژن‌های مربوط به اعصاب حرکتی را با درصد بالایی بیان می‌کنند اما کانال‌های یونی موجود در غشاء این سلول‌ها شرایط لازم برای ایجاد پتانسیل عمل و انتقال پیام عصبی را ندارد.

نتایج این پژوهش نشان می‌دهد، گام‌های نخست در تولید اعصاب حرکتی از سلول‌های بنیادی جنینی برداشته شده و برای دست‌یابی به اعصاب حرکتی دارای عملکرد پژوهش‌های بیشتری لازم است.

انتهای پیام