جمعه، ۱۰ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 29 March , 2024

علت صداهای درون زمین در «سرابله» ایلام چه بود؟

نسخه قابل پرینت
کد خبر:34463
سه شنبه، ۲۶ دی، ۱۳۹۶ | 10:34

علت صداهای درون زمین در «سرابله» ایلام چه بود؟

در پی زمین لرزه ۲۱ آبان سرپل ذهاب و ایلام، صداهایی از درون زمین در شهرستان سرابله واقع در استان ایلام شنیده می‌شود که کارشناسان سازمان زمین شناسی با بررسی دلایل وقوع این پدیده نتایج اولیه این بررسی ها را اعلام کردند.

به گزارش دیده بان علم ایران نتایج برداشت‌های لرزه‌نگاری کارشناسان در این زمینه، حاکی از احتمال وقوع شکستگی و ریزش در سنگ‌ها و بلوک‌های آهکی درون زمین در این منطقه است.

تاکنون تیم‌های تحقیقاتی به منظور مطالعه این پدیده‌ها از سوی ارگان‌های مرتبط از جمله پژوهشگاه بین‌المللی زلزله و سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور به منطقه اعزام شده‌اند


مهندس علی اژدری مدیرکل مرکز زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی جنوب باختری کشور درباره نتایج اولیه بررسی ها گفت: بر اساس بررسی‌های صورت گرفته توسط پژوهشگاه زلزله مشخص شد که این صداها منشاء زمین‌لرزه‌ای ندارند و احتمالاً ناشی از ریزش حفرات انحلالی در زیر زمین است که بر همین اساس در ادامه با مطالعات انجام شده توسط مهندسان مشاور تعدادی از زون‌های کارستی در مناطقی از شهر شناسایی شدند.

اژدری با بیان این‌که این پدیده منشاء زمین‌شناسی دارد و سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور به منظور تکمیل بررسی‌ها جهت برآورد میزان خطر و ارائه راهکارهای مورد نیاز مطالعاتی را آغاز کرده، خاطرنشان کرد: در این خصوص ۳ اکیپ تخصصی از این سازمان به منطقه اعزام شدند که یک گروه به سرپرستی مهندس علی اژدری مسئولیت تهیه نقشه زمین‌شناسی به مقیاس یک‌ده‌هزارم منطقه را به عهده دارد و در این نقشه سازندها و ساختارهای زمین‌شناسی و شکستگی‌ها به طور دقیق بررسی می‌شود تا وضعیت زمین‌شناسی منطقه کاملاً مشخص شود.

وی با بیان این‌که مطالعات ژئو‎فیزیک منطقه توسط کارشناسان بخش مخاطرات سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور به سرپرستی مهندس حمیدرضا جوادی‌پور به منظور مطالعه زون‌های کارستی و شناسایی ابعاد آن در حال انجام است، تصریح کرد: گروه سوم نیز به سرپرستی مهندس رضا سلامتی، برداشت‌های زمین‌شناسی جهت تهیه مدل سه بُعدی ساختارهای زیرسطحی را به عهده دارند.

به گفته این کارشناس، تکمیل گزارش اولیه طی ۱۵ روز آینده، امکان پیش‌بینی‌های لازم برای مطالعات بعدی، جهت رسیدن به اهداف موردنظر و برآورد میزان خطر و و ارائه راهکارهای مناسب برای کاهش خطر احتمالی را فراهم خواهد کرد.

مدیرکل مرکز زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی جنوب باختری کشور تصریح کرد: صداهای درونی زمین بیشتر از بخش‌های جنوب‌شرقی شهر سرابله که بر روی حفره‌های کارستی شهر قرار دارند، شنیده می‌شود.

به گفته اژدری گزارش مقدماتی، برآوردی از وضعیت زمین‌شناسی شهر، ابعاد و عمق زون‌های کارستی است تا بدانیم میزان خطر تا چه حد است و به برنامه‌ریزی مناسب جهت شناسایی مناطق و ارائه راهکارهای اصولی به‌منظور کاهش خطرات یا دوری از مناطق پرخطر بپردازیم.

این کارشناس زمین‌شناسی در پاسخ به این سوال که آیا بین وقوع زمین لرزه در یک منطقه و ریزش حفره‌های کارستی در همان منطقه ارتباطی وجود دارد یا خیر، گفت: حفره‌های کارستی با توجه به عمق و ابعادشان، یکسری ناپایداری‌هایی را ایجاد می‌کنند که خطراتی را برای مناطق شهری و زیرساخت‌های  عمرانی به دنبال دارند.

وی ادامه داد: ممکن است بلوک‌های سنگی که در شرایط عادی پایدار هستند، در نتیجه تکان‌های شدید ناشی از زمین‌لرزه، ناپایدار شده و باعث فرو ریختن به درون حفرات انحلالی شوند.

به گفته اژدری کارشناسان سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی  کشور در حال مطالعه جهت دستیابی به پاسخ این سوال هستند که آیا صداهای ناهنجار درون زمین در منطقه سرابله نیز به دنبال بروز زلزله و ناپایدار شدن غارها و حفرات کارستی منطقه و جدا شدن بلوک‌ها از یکدیگر بوده یا خیر؟

مدیرکل مرکز زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی جنوبی باختری کشور تاکید کرد: شهرها و مناطقی که بر روی سازندهای آهکی قرار دارند در معرض وقوع این پدیده هستند و ممکن است پدیده رخ داده در منطقه سرابله استان ایلام برای آنها هم تکرار شود.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

ملاحظات ساخت و ساز در حریم گسل

سابقه رخداد شش زلزله بالای ۶ ریشتر در بخش غربی گسل شمال تهران/عدم تاثیر زلزله دماوند بر گسل شمال تهران

زلزله ای به بزرگی ۳٫۹ دماوند را لرزاند

تازه ترین پرده از ۱۴ سال وعده سازمان پژوهش ها: ساخت ماهواره «آیات» نیازمند دو میلیون دلار اعتبار است

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها