- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

ملک زاده در جشنواره «رازی»: دستیابی ایران به رتبه نخست «تولید علم سلامت» منطقه ، ۱۰ سال زوتر از برنامه بود

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، ارزشیابی جشنواره تحقیقاتی علوم پزشکی رازی را مطابق با شاخص های بین المللی دانست.

به گزارش دیده بان علم ایران، دکتر رضا ملک زاده،  رییس هیات اجرایی جشنواره تحقیقات علوم پزشکی رازی در بیست و سومین دور برگزاری این جشنواره خاطرنشان کرد: در این دوره از جشنواره ۲۴۶ نفر شرکت کردند که از این تعداد ۱۳۵ نفر در گروه پایه پزشکی، ۶۵ نفر در گروه بالینی و سلامت و ۴۶ نفر نیز در گروه ابداعات و اختراعات آثار خود را به این جشنواره ارائه کردند.

وی همچنین ضمن تشریح دستاوردهای آموزشی و پژوهشی در بخش علوم پزشکی گفت: طبق اسناد بالادستی قرار است تا ۱۴۰۴ در بخش آموزش و پژوهش دارای رتبه نخست در منطقه باشیم، افزود: ما در دو بخش آموزش سلامت و تربیت نیروی متخصص در این حوزه پیشرفت های مناسبی داشته ایم.

ملک زاده گفت:  ما ۱۰ سال زودتر از برنامه تعریف شده توانسته ایم به توسعه علم و فناوری در بخش سلامت دست یابیم و ایران را به کشور نخست منطقه تبدیل کنیم.

معاون تحقیقات وزیر بهداشت در ادامه یکی از اصلی ترین برنامه های حوزه علوم پزشکی و سلامت را پرورش و حمایت از نیروی انسانی متخصص بعنوان اساسی ترین ثروت برای کشورها عنوان کرد.

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت با بیان اینکه در دولت‌های یازدهم و دوازدهم تلاش‌های زیادی برای توسعه حوزه علم و پژوهش شده است، خاطر نشان کرد: راه‌اندازی مرکز ثبت بیماری‌های مهم مزمن،‌ توسعه برنامه جامع ثبت سرطان و ایجاد مراکز مطالعات کوهورت از جمله برنامه‌هایی بوده است که با حمایت دولت اجرایی شده است.

وی با اشاره به راه‌اندازی و برنامه‌ریزی برای اجرای پروژه ایرانوم در کشور، یادآور شد: علاوه بر آن موفق به ایجاد مراکز تحقیقاتی با ردیف مستقل بودجه شدیم، ضمن آنکه در ۱۰ دانشگاه، آزمایشگاه جامع ایجاد و در ۱۰ دانشگاه اقدام به راه‌اندازی اتاق تمیز کردیم.

معاون وزیر بهداشت با اعلام بهره برداری از پروژه ایرانوم در روز سه شنبه ۲۶ دی ماه امسال، گفت: با بهره‌برداری از  این پروژه، دستاوردهای مهمی در تحقیقات ژنوم ایرانیان حاصل خواهد شد.

ملک‌زاده دسترسی رایگان اعضای هیات علمی به ۴۰ هزار مجله پزشکی را از دیگر اقدامات وزارت بهداشت در حوزه پژوهشی عنوان و اضافه کرد: راه‌اندازی نظام نوین اطلاعات پژوهش پزشکی با عنوان “نوپا” از دیگر اقدامات ما در این حوزه بوده است و این نظام شامل ۱۲ سامانه می‌شود.

معاون وزیر بهداشت با اشاره به احیای موسسه ملی توسعه تحقیقات علوم پزشکی (نیماد)، خاطر نشان کرد: با راه اندازی این موسسه ۱۵۷ طرح پژوهشی مورد پذیرش قرار گرفتند، ضمن آنکه دانشگاه‌های کشور در تحقیقات خود به دانشگاه‌های بزرگ دنیا متصل شدند.

وی، ایجاد ۱۵۳ کمیته اخلاق در پژوهش برای نظارت بر سلامت فعالیتها پژوهشی را از دیگر اقدامات وزارت بهداشت نام برد و خاطر نشان کرد: اساس ثروت هر کشور نیروی تحصیل‌کرده آن است که باید تلاش شود از این محققان به خوبی حمایت شود . از همین رو، برای ایجاد زیرساخت‌های تولید محصول و کسب ثروت تلاش زیادی صورت گرفت و در این زمینه اقدام به اجرای برنامه پزشک پژوهشگر نیز کردیم.

وی حمایت از تحقیقات محققان جوان را از دیگر اقدامات این وزارتخانه نام برد و گفت: علاوه بر آن در گذشته ۱۰۸ دانشمند برتر با اچ ایندکس بالای ۱۵ در کشور وجود داشت که این تعداد امروزه به ۵۳۰ نفر رسیده است که نشان از افزایش ۵ برابری در این زمینه دارد و از همه کشورهای منطقه،‌ شمال آفریقا و کشورهای اسلامی پیشی گرفته است. ایران همچنین از نظر استنادات نیز نسبت به کشورهای منطقه در رتبه بالاتری قرار دارد.

وی با بیان اینکه ایران فاصله خود را در تولید علم جهانی با کشورهای اروپایی کمتر کرده است،‌ افزود: سهم ایران در تولید علم جهانی ۷ صدم درصد بوده است که این میزان به ۱٫۸ رسیده‌ است؛ این عدد نشان می‌دهد میزان تولیدات علم کشور از میزان جمعیت کشور بیشتر شده است.

ملک‌زاده با اشاره به تعداد پژوهشگران برتر کشور، گفت: تعداد پژوهشگران برتر با اچ ایندکس بالا در ایران ۱۱۱۵ نفر است که این تعداد در کشور ترکیه ۳۲۹،‌ در پاکستان ۲۶۴ و در مصر ۲۱۹ نفر می‌شود. این اعداد نشان می‌دهد که ما باید از محققان کشور حمایت کنیم که مهم‌ترین حمایت‌های ما ایجاد زیرساخت‌ها برای فعالیت بیشتر آن‌ها است.

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت گفت: در حوزه شرکت‌های دانش‌بنیان در حال حاضر ۳۳۰۷ شرکت در کشور ایجاد شده است که از این تعداد ۹۱۴ شرکت در حوزه سلامت فعالیت دارند.

ملک‌زاده در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به وضعیت ایران در شاخص‌ نوآوری با بیان اینکه ایران توانسته است جایگاه خود را در این شاخص ارتقاء دهد، بر حمایت بیشتر در این حوزه تاکید کرد.

وی نوآوری را به معنای تبدیل ایده به فناوری دانست و گفت: این امر زمان‌بر است و امیدواریم در این راستا حرکت کنیم، چرا که حرکت در این حوزه در راستای اقتصاد مقاومتی است.

وی با انتقاد از وضعیت بودجه‌های پژوهشی کشور، اظهار کرد: این در حالی است که در دانشگاه‌های علوم پزشکی علاوه بر مشکلات ارائه خدمات درمانی، بودجه کافی برای امر پژوهش ندارند.

انتهای پیام