پنج شنبه، ۹ فروردین، ۱۴۰۳ | Thursday, 28 March , 2024

رونمایی از شاخدارترین دروغ مخالفان تراریخته: «دم در آوردن» به کلکسیون عوارض خیالی تراریخته ها اضافه شد!

نسخه قابل پرینت
کد خبر:34362
دوشنبه، ۲۵ دی، ۱۳۹۶ | 13:23

رونمایی از شاخدارترین دروغ مخالفان تراریخته: «دم در آوردن» به کلکسیون عوارض خیالی تراریخته ها اضافه شد!

عدم زمان بندی مناسب دلواپسان توسعه فناوری های نوین کشاورزی در دروغ پردازی و نسبت دادن انواع و اقسام بیماری ها و امراض و عوارض ریز و درشت به محصولات تراریخته باعث شده با پایان یافتن فهرست بلند بیماری ها، چنان دست خود را در دروغ پردازی علیه محصولات تراریخته خالی ببینند که ناچار به شکستن مرزهای تازه در دروغگویی و توهم شده اند.

به گزارش دیده بان علم ایران، ادعای «دم در آوردن مصرف کنندگان محصولات تراریخته»، تازه ترین شاهکار دلواپسان در دروغ پردازی های ماورای تخیلی آنها علیه تراریخته هاست که خوشبختانه پیش از آن که هدف آنها در دامن زدن به رعب و هراس عمومی نسبت به این محصولات را تامین کند، اسباب خنده و انبساط خاطر هر شنونده ای را فراهم می کند.

احمد نوروزی، کارشناس ارشد انجمن ایمنی زیستی ایران در یادداشتی که در اختیار دیده بان علم ایران گذاشته روایتی خواندنی دارد از مطلب کاملا علمی!! یکی از خبرگزاری ها!! درباره این عارضه جدید الکشف تراریخته ها:

«خبرگزاری …. در ادامه تخریب‌های ناجوانمردانه خود ضد محصولات تراریخته از آخرین شاهکار خود در دروغ پردازی رونمایی کرد. استفاده خبرگزاری … از عکس اسکلت بازسازی شده یک میمون منقرض شده در جهت تخریب محصولات تراریخته، باعث تعجب جامعه علمی شد.

این تصویر در اصل مربوط به گونه ای میمون منقرض شده موسوم به Mesopithecus pentelicus است که ۵ تا ۷ میلیون سال قبل در اروپا و غرب آسیا زندگی می کرده است۱. این میمون که دارای بدنی به طول ۴۰ سانتی متر و انعطاف پذیری بالایی بوده و در ابتدا گیاه خوار بوده است، شبیه یکی از گونه‌های دیگر میمون ها به نام ماکاک است۲.

بحث تحریف حقایق به عنوان یکی از دغدغه‌های اندیشمندان و اغلب مردم ایران مطرح است و این که چرا بعضی از خبرگزاری‌های خاص عادت کرده‌اند به راحتی دروغ بگویند، بی آن که دچار عذاب وجدان شوند.

رسانه‌ها و مطبوعات به عنوان صدای مردم یا طیفی از مردم مطرح می‌شوند، چرا كه اعتبار یك رسانه به شهرتش در صداقت و انعكاس بدون دخل و تصرف حقایق است. در کشور ما رسانه‌ها به عنوان یكی از مهم ترین عوامل فرهنگ ساز در جامعه محسوب می شوند که در صورت هر گونه رفتاری به دور از اخلاق، این منش را به صورت مشهود و غیرمشهود به جامعه منتقل می‌شود. از این رو همه منابع خبری، باید همیشه شواهد صدقی برای خبر خود بیاورند.

تیترزنی، یكی از مهم ترین و اثرگذارترین تكنیك‌های جلب مخاطب در رسانه هاست، چرا که متاسفانه بیشتر مردم تنها به خواندن تیترهای اصلی یا فرعی اکتفا می کنند، بنابراین بعضی از رسانه‌ها که به هر قیمتی، سعی در مخالفت با تولید ملی محصولات تراریخته و فناوری‌های وابسته به آن و استمرار واردات همین محصولات را دارند، نیاز به تیترهای پر مخاطب دارند، اگرچه به قیمت زیر پا گذاشتن اصول اخلاقی و شرافت حرفه‌ای از جمله صداقت تمام شود.

دروغ‌های شبه رسانه … در حوزه محصولات تراریخته پیش از این نیز با تغییر عنوان عکس گاو طبیعی بلژیکی با گاو تراریخته مورد اعتراض پیشکسوتان حوزه علم و فناوری قرار گرفته بود.

آیا خبرگزاری … با تحریف حقایق فکر می‌کند هیچ مسئولیتی ندارد؟!

سازمان جهانی بهداشت ۳-۴، سازمان غذا و کشاورزی ملل متحدد ۵، اداره غذا و داروی ایالات متحده امریکا۶، آژانس حفاظت از محیط زیست(EPA) امریکا۷، سازمان ایمنی غذایی اروپا ۸ و کدکس غذایی (مرجع جهانی قوانین ارزیابی غذاها)۹ سال‌هاست فرآیند کشت و تولید این محصولات را به دقت پایش می‌کنند و برخلاف نگرانی‌های گروهی از فناوری‌هراسان در جهان، هیچ گزارشی از بروز اختلال یا بیماری خاصی در اثر مصرف این گونه محصولات گزارش نشده است.

در حال حاضر آمریکا، برزیل، آرژانتین، کانادا و هندوستان، بزرگ‌ترین تولیدکننده محصولات تراریخته در جهان هستند و حجم بالایی از این محصولات در خود این کشورها به مصرف عموم می‌رسد۱۰. در سال‌های گذشته، کشور ایران هر ساله بین ۱۰ تا ۱۵ میلیارد دلار صرف واردات مواد غذایی کرده است. بین ۳ تا ۶ میلیارد دلار از این واردات را محصولات تراریخته ای تشکیل می‌دهد که در کشورهای دیگر تولید شده‌اند.

مطالعات نشان داده‌اند که قسمت اعظم ذرت، دانه‌های روغنی، کنجاله و روغن خام وارداتی از نوع تراریخته هستند۱۱. متاسفانه در کشور ما گره خوردن مسائل علمی، تحقیقاتی و منافع ملی و اقتصادی کشور به منافع سیاسی و اقتصادی واردکنندگانی که سودشان در واردات محصولات تراریخته به کشور است و از تولید این محصولات بهینه و ارزان قیمت در کشور متضرر می‌شوند، باعث شده است با این روش دست به تحریف حقایق با هدف فناوری هراسی بزنند.

این فناوری هراسی باعث شده سالانه چیزی حدود ۱۰ درصد از واردات کل کشور به محصولات کشاورزی تراریخته اختصاص یابد، در حالی که توان تولید بسیاری از این محصولات در داخل کشور وجود دارد.

امید است بزرگان خبرگزاری …، نسبت به دروغ پردازی‌های گروه کوچکی که در این خبرگزاری عیله تراریخته شکل گرفته و آبروبری می‌کند واکنشی شایسته نشان داده و جامعه علمی کشور را نه در تقابل که در کنار خود داشته باشند.

والسلام.»

۱- Pan, Ruliang; Groves, Colin; Oxnard, Charles (2004). “Relationships Between the Fossil Colobine Mesopithecus pentelicus and Extant Cercopithecoids, Based on Dental Metrics”.

American Journal of Primatology. 62 (4): 287–۲۹۹٫ doi:10.1002/ajp.20022.

۲- Palmer, D., ed. (1999). The Marshall Illustrated Encyclopedia of Dinosaurs and Prehistoric Animals. London: Marshall Editions. p. ۲۸۹٫ ISBN ۱-۸۴۰۲۸-۱۵۲-۹.

۳-WHO, Frequently asked questions on genetically modified foods, <http://www.who.int/foodsafety/areas_work/food-technology/faq-genetically-modified-food/en>.

۴- www.who.int/topics/food_genetically_modified/en/

۵- www.fao.org

۶- https://www.accessdata.fda.gov/scripts/fdcc/?set=Biocon

۷- www.epa.gov/lawsregs/regulations-biotechnology-under-tsca-and-fifra/epas-regulation-biotechnology-use-pest-managemeng

۸- www.efsa.europa.eu

۹- www.fao.org/fao-who-codexalimentarius/en

۱۰- www.isaaa.org

۱۱- www.irica.gov.ir آمار سالیانه گمرک ایران»

مطالب مرتبط

کاشت درخت به یاد پایه‌گذار فقید بیوتکنولوژی کشاورزی ایران

رییس اداره نظارت و ارزیابی غذاهای ویژه: غیرتراریخته‌ها هیچ حسن و مزیتی نسبت به محصولات تراریخته ندارند

بیانیه مشترک انجمن های تخصصی حوزه علوم زیستی و کشاورزی در انتقاد از کارزار رسانه‌ای تحریف مصوبه اخیر مجلس

مخالفت قاطع انجمن های علمی با بندهای الحاقی به برنامه هفتم:ممنوعیت کشت تراریخته ها، ضدمنافع ملی و تهدیدکننده امنیت غذایی کشور است

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها