سه شنبه، ۴ اردیبهشت، ۱۴۰۳ | Tuesday, 23 April , 2024

آخرین مهلت ارائه اظهارنامه مالیاتی شرکتهای دانش‌بنیان در سال جاری

نسخه قابل پرینت
کد خبر:3422
چهارشنبه، ۲۳ تیر، ۱۳۹۵ | 09:34

آخرین مهلت ارائه اظهارنامه مالیاتی شرکتهای دانش‌بنیان در سال جاری

جزییات و روند ارائه اظهارنامه مالیاتی شرکتهای دانش‌بنیان که باید تا پایان تیرماه ۱۳۹۵ به سازمان امور مالیاتی ارسال شود، از سوی سرپرست امور شرکت ها و موسسات دانش بنیان اعلام شد.

به گزارش دیده‌بان علم ایران سید محمد صاحبکار خراسانی با تاکید بر لزوم ارائه اظهارنامه مالیاتی توسط شرکتهای دانش‌بنیان افزود: با توجه به اجرایی شدن معافیت های مالیاتی شرکتهای دانش بنیان از سال ۱۳۹۲، در چند سال گذشته اسامی شرکتهای دانش بنیان به همراه مصادیق فعالیت های دانش بنیان آنها به سازمان امور مالیاتی معرفی شده که خوشبختانه با همکاری سازمان امور مالیاتی، فعالیت های مالیاتی این شرکت ها اجرایی شده و یا در حال پیگیری است.

وی گفت: در سال ۱۳۹۴، تعداد شرکت های دانش بنیان نسبت به سالهای گذشته افزایش پیدا کرده است و لذا برای اجرای معافیت های مالیاتی، اقدامات زیادی طی چند ماه گذشته اجرا شده است.

وی افزود: با توجه به اینکه درحال حاضر تمامی شرکت های متقاضی استفاده از مزایای قانون حمایت از شرکت های دانش بنیان، موظف به ارایه اظهارنامه مالیاتی هستند، این شرکتها تا پایان تیرماه ۱۳۹۵ لازم است اظهارنامه مالیاتی خود را به سازمان امور مالیاتی ارائه کنند، البته ممکن است برخی شرکتها در سال مالی ۱۳۹۴، فروش نداشته باشند که می توانند اظهارنامه مالیاتی خود را با ذکر عدم فروش به سازمان امور مالیاتی ارایه کنند.

صاحبکارخراسانی ادامه داد: شرکت های نوپا و تولیدی دانش بنیان که تا پایان سال ۱۳۹۴ به تایید کارگروه رسیده­اند و اسامی آنها بر روی صفحه اوّل سامانه (www.Daneshbonyan.ir) اطلاع رسانی شده­ است، مشمول معافیتهای مالیاتی قانون خواهند بود و اسامی آنها به سازمان امور مالیاتی معرفی خواهد شد.

وی درباره کالاها و خدمات مشمول معافیت مالیاتی برای این شرکت ها بیان کرد: شرکت های دانش بنیان فقط می توانند برای کالاها و خدمات دانش بنیان خود معافیت مالیاتی (موضوع ماده ۳ قانون حمایت از شرکت های دانش بنیان) تقاضا کنند و سایر کالاها و خدمات شرکت مشمول این معافیت­ها نخواهد شد، از این رو طی ماه­های گذشته با تعامل با شرکتها کالاها و خدمات دانش بنیان آنها در سال مالی ۱۳۹۴ مشخص شد و از طریق کارتابل شرکت های دانش بنیاندر سامانه (reg.Daneshbonyan.ir) به صورت اختصاصی به هر شرکت اطلاع رسانی شده است و شرکت ها به سهولت می توانند به آن دسترسی داشته باشند.

سرپرست امور شرکت های دانش بنیان درباره زمان بهره مندی از معافیت های مالیاتی شرکت های دانش بنیان اظهار کرد: شرکت های دانش بنیان، از تاریخ تائیدکارگروه می توانند از معافیت استفاده کنند و اگر بخشی از فروش کالاها و خدمات دانش بنیان قبل از تاریخ تائید کارگروه باشد، نمی توانند برای آن معافیت مالیاتی تقاضا کنند.

وی تاکید کرد: چنانچه شرکت ها در مراحل تکمیل اظهارنامه مالیاتی خود به کالاها و خدمات دانش بنیان و تاریخ تائیدیه کارگروه توجه نکنند، ممکن است در رسیدگی به پرونده مالیاتی آنها از سوی ممیزان مالیاتی مشکلاتی ایجاد شود.

صاحبکار افزود: البته تنظیم دفاتر مالی باید به دقت انجام شود و فاکتورهای هزینه شرکت بصورت دقیق و کامل ثبت شود تا جزو هزینه های قابل قبول مالیاتی محسوب شود که در این زمینه شرکت ها می توانند از مشاوران مالیاتی استفاده کنند.

دبیر کارگروه ارزیابی شرکت های دانش بنیان در ادامه گفت: شرکتهای دانش بنیان برای درخواست معافیت مالیاتی باید ردیف (۱۵) در جدول (۶) اظهارنامه مالیاتی را تکمیل نمایند که برای درج صحیح اطلاعات در این بخش از اظهارنامه مالیاتی، شرکتها لازم است با توجه به قیمت تمام شده محصولات دانش بنیان خود، هزینه­ها و درآمدهای این محصولات را تفکیک نموده باشند.

وی با اشاره به لزوم انجام حسابرسی مالی برای شرکتهای بزرگ گفت: براساس مصوبه کارگروه ارزیابی شرکت های دانش بنیان، اگر فروش شرکت ها بیش از یک میلیارد تومان باشد، لازم است بر اساس قـرارداد اجرای روشهای توافقی رسیدگی به اطلاعات مالی شرکتهای دانش بنیان، دفاتر مالی شرکت ها از سوی یکی از اعضای حقوقی عضو جامعه حسابداران رسمی کشور، بررسی شده و گزارش حسابرسی برای دبیرخانه کارگروه ارسال شود. همچنین شرکتهای دارای درآمد کمتر از یک میلیارد تومان در صورت انجام حسابرسی مالی مشخص از کمک هزینه معاونت علمی و فناوری در این زمینه بهره­مند خواهند شد.

سرپرست امور شرکت های دانش بنیان با اشاره به اتمام زمان تاییدیه برخی شرکتهای دانش بنیان گفت: با توجه به اینکه تاییدیه شرکتهای دانش بنیان مدت داراست، از ابتدای امسال فرآیند تمدید این شرکتها در حال پیگیری است که یکی از مهمترین شروط تمدید شرکتهای دانش بنیان نوپا دارا بودن اظهارنامه مالیاتی است.

گفتنی است آن دسته از شرکت هایی که فهرست محصولات مشمول معافیت مالیاتی آنها در سامانه بارگذاری شده است، در صورت عدم تطبیق فهرست محصولات خود در فایل بارگذاری شده با فهرست موجود در کارتابل شرکت (بخش کالا و خدمات)، می توانند با پست الکترونیک tax@daneshbonyan.ir مکاتبه نموده و موضوع را پیگیری کنند.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

افزایش شمار فعالان شرکتهای دانش بنیان مشمول تسهیلات سربازی به ۵۰۰ نفر

تولید آنتی‌بادی، مواد و کیت‌های تشخیصی نقص ایمنی و ایدز در کشور

معاون وزیر بهداشت اعلام کرد: ارتقای ۳۱ پله‌ای استنادات و کیفیت مقالات محققان ایرانی

آغاز فرایند تکمیل مستندات شرکتهای دانش‌بنیان برای معافیت مالیاتی

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها