- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

معاون وزیر راه، مسکن و شهرسازی:نگرانی عمیق نسبت به آینده ایران و وضعیت ناگوار ساخت و سازها تا لحظه مرگ با مهندس معین فر بود

رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اشاره به نامه مهندس معین فر به دکتر روحانی در تاکید بر ضرورت به روز نگه داشتن تجهیزات شبکه شتابنگاری زلزله اظهار داشت: دغدغه آینده ایران و نگرانی از وضعیت نامطلوب ساخت و سازها تا آخرین روزهای حیات مهندس کاملا بارز بود.

به گزارش خبرنگار دیده بان علم ایران، دکتر شکرچی زاده که در مراسم نکواشت مرحوم مهندس علی اکبر معین فر در سالن شهید چمران دانشکده فنی دانشگاه تهران سخن می گفت ضمن تسلیت ضایعه درگذشت زنده یاد استاد معین فر به خانواده آن مرحوم و جامعه علمی و دانشگاهی اعلام کرد: با اجازه خانواده مرحوم معین فر قرار است مراسم چهلم درگذشت ایشان در هفته آخر بهمن ماه در مرکز برگزار شود.

وی خاطرنشان کرد: شخصیت مهندس معین فر برای نسل جوان کشور و خود ما که با فقر الگو مواجه هستیم می تواند بسیار الهام بخش باشد.

شکرچی زاده با اشاره به این که خود از دانش آموختگان دانشکده فنی دانشگاه تهران است اظهار کرد: به اعتقاد من دانشکده فنی به عنوان محل تحصیل مهندس معین فر نقش بی بدیل در شکل گیری شخصیت ایشان داشته است. دانشکده فنی با آن سابقه تاریخی تنها یک دانشکده مهندسی ساده نیست بلکه نهادی اجتماعی است که علاوه بر اصول مهندسی، مسوولیت اجتماعی را نیز به دانشجویان می آموزد.

وی گفت: دانشکده فنی جایی است که گویی هر کس قدم در این صحن و سرا می گذارد قد می کشد یا لااقل این ظرفیت در اینجا وجود دارد که افراد مستعد قد بکشند و این هم از بعد مسوولیت اجتماعی است و هم قابلیت نقش آفرینی موثر در دانش مهندسی.

شکرچی زاده خاطرنشان کرد: مرحوم مهندس معین فر از نسل یاران جوان مهندس بازرگان و شاگردان آیت الله طالقانی بود که اغلب از دانشکده فنی دانشگاه تهران برآمدند و سبک بدیعی از زندگی اجتماعی سیاسی را بر مبنای اعتقادات مذهبی و در تطابق با دنیای مدرن بنیان گذاشتند و از پایه گذاران روشنفکری مذهبی و آزادیخواهی مذهبی در جامعه خصوصا دانشگاه بودند. در برآیند مسوولیت اجتماعی و کسوت مهندسی، معین فر و یارانش در میانه های دهه ۱۳۳۰ بنیانگذاران انجمن اسلامی مهندسین شدند.

وی تصریح کرد: مهندس معین فر از نخستین کسانی بود که به عنوان فارغ التحصیل راه و ساختمان به سمت مهندسی زلزله و زلزله مهندسی رفت چون زلزله را واقعیت تلخی می دید که هر چند سال یکبار هزاران نفر از هموطنان را به کام مرگ می کشید. معین فر از اواخر دهه ۱۳۳۰ و خصوصا بعد از زلزله بویین زهرا به سمت مهندسی زلزله رفت و اولین گام ها برای تدوین آیین نامه ۲۸۰۰ ساختمان را برداشت. نقش مهندس در تدوین آیین نامه ۲۸۰۰ و ویرایش های مختلف آن که اینک بعد از گذشت بیش از ۵۰ سال به ویرایش چهارم رسیده بی بدیل است.

رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با بیان این که مهندس معین فر تا ۸۰ سالگی دائما در کنفرانس های جهانی زلزله شرکت داشت و تا همین اواخر بعد از هر زلزله با حضور در نشستهای علمی اطلاعات خود را از زمین لرزه ها به روز می کرد تصریح کرد: مهندس معین فر تاکید داشت که در کنار دستگاه های لرزه نگار باید برای رفتارنگاری زلزله ها شبکه ای از شتابنگارها را در کشور راه اندازی کرد و بر این اساس شبکه شتابنگاری ایران را پایه گذاشت. مدیریت این شبکه تا پیش از انقلاب در سازمان برنامه و بودجه بر عهده ایشان بود که موفق شد شتابنگاشتهای بسیار باارزشی را ثبت کند.

شکرچی زاده با بیان این که طیف ثبت شده از زلزله طبس در دستگاه شتابنگار نصب شده در آن شهر یکی از کم نظیرترین طیف های شتابنگاری در مهندسی زلزله دنیاست اظهار داشت: تهیه این شتابنگاشت باارزش مرهون مدیریت قوی و نظارت دقیق و مداوم مرحوم معین فر بر شبکه است. طبق اسناد موجود در بازرسی ای که در تیرماه ۱۳۵۷ از شتابنگار طبس شده این دستگاه از کار افتاده بوده که با تعمیر دستگاه دو ماه بعد در شهریور ۵۷ در حالی که در اثر شدت زلزله از ۱۳ هزار نفر جمعیت طبس تنها هزار و ۵۰۰ نفر جان سالم به در بردند دستگاه موفق به ثبت شتابنگاشت زلزله مهیب این شهر شد.

به گزارش دیده بان علم، رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی تصریح کرد: شبکه شتابنگاری زلزله تا سال ۱۳۶۰ که مورد کم لطفی مسوولان وقت سازمان برنامه قرار گرفت تحت مدیریت سازمان بود و بعد از آن به مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن منتقل شد که از آن زمان تاکنون همچنان از راهنمایی ها و مشاوره های مهندس معین فر در اداره شبکه بهره مند بوده ایم.

وی خاطرنشان کرد: شبکه شتابنگاری زلزله که ۱۱ هزار طیف ثبت شده دارد در حال حاضر مجهز به هزار و ۱۰۰ دستگاه شتابنگار است که در زلزله اخیر سر پل ذهاب ۱۰۱ دستگاه طیف شتابنگاری زلزله را ثبت کردند.

معاون وزیر راه، مسکن و شهرسازی با بیان این که مرحوم معین فر با توجه به اهمیت فعالیت شبکه در مطالعات زلزله کشور تا پایان حیات خود همواره دغدغه شبکه شتابنگاری را داشت اظهار داشت: بر همین اساس در سال ۹۳ مهندس در نامه ای به دکتر روحانی رییس جمهور بر ضرورت روزآمد نگه داشتن دستگاه های شتابنگار تاکید کرد.

شکرچی زاده خاطرنشان کرد: دو، سه هفته قبل از فوت مهندس معین فر در اواخر آذرماه قرار شد از ایشان دعوت کنیم که در دومین نشست بررسی زلزله ۲۱ آبان ۹۶ سرپل ذهاب شرکت کنند. ایشان در پاسخ به تماس تلفنی من گفتند وضعیت جسمیشان امکان حضور در جلسه را نمی دهد لذا از همکاران خواستم با حضور در منزل ایشان پیامی تصویری از مهندس ضبط کنند. اگر این فیلم را ببینید همانطور که کسانی که در آخرین روزهای حیات با ایشان مانوس بوده اند گواهی می دهند، علی رغم حجم انرژی و عمق ایمان و امیدی که همواره داشتند دو دغدغه اساسی تا آخرین لحظه زندگی با مهندس معین فر بوده است.

وی گفت: اولین دغدغه، نگرانی عمیق نسبت به کشور و دیگر، نگرانی از وضعیت مهندسی ساختمان بود. در کشوری که عمر آیین نامه ۲۸۰۰ ساختمان در آن به ۵۰ سال میرسد و مصوبه هیات وزیران را دارد در زلزله های با بزرگی قابل توجه، صدها نفر به دلیل عدم رعایت اصول بسیار ساده ساخت و ساز جان خود را از دست میدهند و هزاران نفر بی خانمان می شوند.

شکرچی زاده خاطرنشان کرد: گزارش های زلزله کرمانشاه را عمدا به مهندس نشان ندادم. مواردی هست که پس از بازدید – زمانی که ساختمان احداث شده – در مدارک نوشته شده که در این ساختمان آیین نامه به طور نسبی رعایت شده معنی آن این است مردم میتوانند به طور نسبی در موقع زلزله کشته شوند.

وی در پایان با درود به روح بلند شهدای دانشکده فنی دانشگاه تهران و گرامیداشت یاد مهندس معین فر ابراز امیدواری کرد که جامعه مهندسی با رعایت اصول ایمنی و ضوابط ساخت و ساز دغدغه و نگرانی جدی ای را که تا واپسین دم حیات با مهندس معین فر بود پاسخ دهند.

در ادامه مراسم لوح یادبودی در نکوداشت یک عمر تلاش مرحوم مهندس علی اکبر معین فر در عرصه مهندسی کشور از طرف مرکز تحقیقات راه، ساختمان و مسکن به مهندس مسعود معین فر – فرزند استاد- اهدا شد.

انتهای پیام