سه شنبه، ۲۸ فروردین، ۱۴۰۳ | Tuesday, 16 April , 2024

تشخیص بیماران در مناطق دورافتاده با میکروسکوپ قابل حمل دانشمند ایرانی

نسخه قابل پرینت
کد خبر:34124
چهارشنبه، ۲۰ دی، ۱۳۹۶ | 13:00

تشخیص بیماران در مناطق دورافتاده با میکروسکوپ قابل حمل دانشمند ایرانی

دکتر بهرام جاویدی، استاد ایرانی دانشگاه «کانکتیکات» آمریکا موفق به ساخت نمونه اولیه یک میکروسکوپ قابل حمل با قابلیت تشخیص بیماری با بررسی نمونه خون در مناطق دورافتاده شد.

به گزارش خبرنگار دیده بان علم ایران، این دانشمند ایرانی که خردادماه ۱۳۹۴ موفق به دریافت جایزه انجمن فیزیک اروپا در حوزه کاربرد اپتیک و الکترونیک کوانتومی شد.

میکروسکوپ میدان هولوگرافیک قابل حمل ساخته شده می تواند ابزاری سریع و قابل اعتماد را برای شناسایی سلول های بیمار و دیگر نمونه های بیولوژیکی برای متخصصان پزشکی فراهم کند.

این دستگاه که در قالب مقاله ای در  مجله Applied Optics معرفی شده از آخرین فن آوری سنسور دوربین دیجیتال، مهندسی نوری پیشرفته، الگوریتم های محاسباتی و تجزیه و تحلیل آماری برای شناسایی سریع خودکار سلول های بیمار استفاده می کند.

یک کاربرد بالقوه برای این میکروسکوپ، کمک به کارکنان پزشکی برای شناسایی بیماران مبتلا به مالاریا در مناطق دور افتاده آفریقا و آسیا است. تنها در سال ۲۰۱۵ بیش از ۲۰۰ میلیون نفر در سراسر جهان به این بیماری مرگبار دچار بوده اند.

تجزیه و تحلیل آزمایشگاهی نمونه خون همچنان استاندارد طلای برای تایید تشخیص مالاریا است. با این وجود دسترسی به تکنسین های آموزش دیده و تجهیزات لازم در این مناطق اغلب بسیار دشوار است.

البته کاربردهای بالقوه میکروسکوپ بسیار فراتر از تشخیص میدانی مالاریا است. توسعه دهندگان می گویند که هولوگرام های دقیق تولید شده توسط این ابزار همچنین می تواند در بیمارستان ها و سایر مراکز بالینی برای تجزیه و تحلیل سریع مورفولوژی سلول و فیزیولوژی سلولی در ارتباط با سرطان، هپاتیت، HIV، بیماری سلول های قلب، بیماری های قلبی و سایر بیماری ها مورد استفاده قرار گیرد.

در بررسی بیماری، اکثر بیمارستان ها در حال حاضر به آزمایشگاه های اختصاصی که آزمایش های مختلفی برای تجزیه و تحلیل و شناسایی سلول ها می دهند، تکیه می کنند. ما این رویکرد زمان گیر، گران و نیرومندی است. همچنین باید توسط تکنسین های ماهر کار با تجهیزات مناسب انجام شود.

بهرام جاویدی، استاد برجسته بخش مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه «کانکتیکات» و توسعه دهنده ارشد میکروسکوپ می گوید: ابزار نوری ما، زمان لازم برای پردازش این اطلاعات را از چند روز تا چند دقیقه کاهش می دهد. از سوی دیگر، کاربران این دستگاه برای انجام آزمایش نیاز به هیچ آموزشی ندارند چرا که الگوریتم ها نتیجه مثبت یا منفی را تعیین خواهند کرد.

بهرام جاویدی، مدرک کارشناسی خود را از دانشگاه جورج واشنگتن و کارشناسی ارشد و دکتریش در مهندسی الکترونیک را از دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا گرفته است. او عضو هیات امنای اساتید ممتاز در دانشگاه کانکتیکات است.

پژوهش‌های مورد علاقه‌ پروفسور جاویدی محدوده‌ وسیعی از روش‌های تصویربرداری تبدیلی با استفاده از اپتیک و فوتونیک را در بر می‌گیرد و نقش عمده‌ای در تصویربرداری‌های چند بعدی فعال و غیر فعال از اندازه‌ی نانو گرفته تا مقیاس‌های میکرو و ماکرو داشته است.

فعالیت‌های تحقیقاتی اخیر جاویدی شامل تجسم و تشخیص سه بعدی اجسام در محیط‌های جاذب نور به وسیله‌ تصویربرداری غیر فعال، تشخیص خودکار بیماری از طریق بیوفوتونیک با سنسورهای فشرده‌ ارزان قیمت برای استفاده در کشورهای در حال توسعه، امنیت اطلاعات، رمز نگاری و شناسایی به کمک تصویربرداری کوانتومی، حسگر تصویر سه بعدی منعطف و غیر تخت و تصویربرداری به طریق بیولوژیکی است.

پروفسور جاویدی که عضو انجمن‌های علمی مختلف از قبیل IEEE، OSA، SPIE، EOS و IOP است در اوایل کارش از سوی بنیاد ملی علوم آمریکا به عنوان پژوهشگر جوان معرفی شد. وی در فناوری پراش موجی از SPIE جایزه‌ دنیس گِیبر (۲۰۰۵) و جایزه‌ی دستاورد فناوری (۲۰۰۸) گرفته است. او همچنین در ۲۰۰۸ برنده‌ی جایزه‌ی مقاله‌ی دونالد جی فینک از IEEE و جایزه‌ بنیاد سیمون گاگنهایم شد.

بنیاد الکساندر فون هامبولت آلمان در سال ۲۰۰۷ جایزه‌ هامبولت را به پروفسور جاویدی اختصاص داد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

مراسم دوازدهمین دوره اهدای جوایز بخش ایران IEEE با حضور رییس منتخب موسسه بین‌المللی برگزار شد

بازتاب ساخت دستگاه ونتیلاتور توسط محققان دانشگاه تهران در نشریات IEEE

دانشجوی ایرانی به فینال رقابت مقاله برتر IEEE رسید

جايزه «دکتر جبه دار» شاخه ایران IEEE به استاد برتر مهندسی برق اعطا شد

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها