جمعه، ۱۰ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 29 March , 2024

«کاوشگر خلیج فارس» بالأخره دل به دریا زد

نسخه قابل پرینت
کد خبر:33796
شنبه، ۱۶ دی، ۱۳۹۶ | 14:16

«کاوشگر خلیج فارس» بالأخره دل به دریا زد

با گذشت حدود یک سال از مراسم رسمی به آب اندازی و اعلام بهره‌برداری از کشتی که پس از سال‌ها تاخیر و وقفه ها و تعویق‌های مکرر صورت گرفت، سرانجام این شناور تحقیقاتی راهی ماموریتی شش روزه شد.

به گزارش دیده بان علم ایران، دکتر ناصر حاجی زاده ذاکر، رییس پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی با اعلام این خبر گفت: در نخستین گشت جامع اقیانوس شناسی شناور تحقیقاتی «کاوشگر خلیج فارس» که از سه شنبه ۱۲ دی ماه با حضور ۱۲ پژوهشگر آغاز شده و به مدت شش روز ادامه دارد در ۲۴ نقطه از آب های خلیج فارس و تنگه هرمز اندازه گیری های میدانی در حوزه علوم و فنون دریایی و اقیانوسی انجام می شود.

وی تصریح کرد که در این گشت تحقیقاتی نمونه برداری و اندازه گیری های میدانی با پیشرفته ترین دستگاه های اندازه گیری توسط متخصصان زبده در حوزه های زیست دریا، فیزیک دریا، شیمی دریا، زمین شناسی دریا، علوم جوی، مهندسی دریا و سنجش از دور به منظور مطالعه بر روی فرآیندهای مختلف دریایی صورت می پذیرد.

رییس گشت جامع اقیانوس شناسی، هدف از برگزاری این گشت تحقیقاتی را بررسی اکولوژیکی کفزیان و پلانکتون های منطقه مورد بررسی، کالیبراسیون و اعتبار سنجی داده های ماهواره ای با استفاده از مشاهدات همزمان میدانی، بررسی میزان آلودگی و سایر ویژگی های شیمیایی و فیزیکی مربوط به آب و رسوبات تنگه هرمز و مطالعات تبادل آب خلیج فارس و دریای عمان عنوان کرد.

حاجی زاده ذاکر ضمن با اهمیت خواندن تحقیقات دریایی در محدوده تنگه هرمز مابین خلیج فارس و دریای عمان، اظهار داشت: شناخت منطقه دریایی تنگه هرمز که مرز بین خلیج فارس با دریاهای آزاد است از اهمیت بسیار اساسی به لحاظ خود منطقه، تنگه هرمز و شناخت خلیج فارس و همچنین اثرگذاری متقابل بر دریای عمان و خلیج فارس برخوردار است.

وی با بیان این که کاوشگر خلیج فارس فصل جدیدی از تحقیقات دریایی و اقیانوسی در پژوهشگاه و  جامعه تحقیقات دریایی کشور گشوده است، افزود: با کمک این شناور که مجهز به فناوری راهبری و تجهیزات میدانی پیشرفته و آزمایشگاه های مدرن می باشد بدون شک شاهد تحقیقات دریایی گسترده ای در حوزه علوم و فنون دریایی، اقیانوسی و جوی خواهیم بود.

طرح اولین کشتی تحقیقاتی اقیانوس‌پیمای ساخت داخل برای شناخت بیشتر خلیج فارس و دریای عمان، انجام تحقیقات دریایی و ورود به پروژه‌های تحقیقاتی دریایی در سال ۸۸ از سوی پژوهشگاه اقیانوس‎شناسی به معاونت وقت علمی‌وفناوری ریاست جمهوری پیشنهاد شد.

در نهایت عملیات ساخت آن در موافقت‎نامه‌ای بین این معاونت و وزارت علوم از اردیبهشت سال ۹۰ در سازمان صنایع دریایی آغاز و پژوهشگاه ملی اقیانوس‌شناسی و علوم جوی به عنوان مجری طرح تعیین شد.

به گزارش دیده بان علم ایران، اقیانوس پیمای تحقیقاتی خلیج فارس پس از تاخیر و تعویق های مکرر، سرانجام بهمن ماه سال گذشته رسما به آب انداخته شد.

این کشتی تحقیقاتی، ۹۰۰ تن وزن، ۵۰ متر طول، ۱۰متر عرض و ۱۲ متر ارتفاع دارد و قادر است با آب و سوخت کامل به مدت ۴۵ روز در خلیج‌فارس، دریای عمان و شمال اقیانوس هند تحقیقات میدانی انجام دهد.

توانایی دریانوردی این کشتی پیشرفته تحقیقاتی حدود ۳ هزار مایل دریایی و سرعت آن ۱۵ گره دریایی است و برای نمونه‌برداری تا عمق ۳ هزار متری از رسوبات کف دریاها و اقیانوس‌ها قابل بهره‌برداری است.

«کاوشگر خلیج‌فارس» مجهز به پنج آزمایشگاه و انواع تجهیزات، امکانات و دستگاه‌های پیشرفته مطالعات دریایی و اقیانوسی است که با شروع به کار این شناور توانایی‌های تحقیقاتی دریایی ایران در آب‌های کشور، منطقه و جهان به نحو قابل ملاحظه‌ای افزایش خواهد یافت.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

فراوانی ذرات میکروپلاستیک در رودخانه‌های منتهی به دریاچه خزر

مدل‌سازی مقادیر شفافیت آب با داده‌های ماهواره‌ای

جایزه پژوهشی بنیاد هومبولت آلمان به جانورشناس ایرانی رسید

مدرس برنامه‌ریزی روستایی، سرپرست پژوهشگاه ملی اقیانوس ‌شناسی شد! + رزومه

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها