جمعه، ۳۱ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 19 April , 2024

توليد هيدروژن خالص از سوخت پاک با روش ابداعی محققان ایرانی

نسخه قابل پرینت
کد خبر:33767
شنبه، ۱۶ دی، ۱۳۹۶ | 12:07

توليد هيدروژن خالص از سوخت پاک با روش ابداعی محققان ایرانی

محققان دانشگاه صنعتی امیرکبیر موفق به توليد هيدروژن خالص با تکیه بر سوخت های پاک شدند که می توان از آن در صنایع مختلف از جمله فولاد استفاده کرد.

به گزارش دیده بان علم ایران، هادی ابراهیمی،دانش آموخته دانشگاه صنعتی امیرکبیر و مجری طرح «مدلسازی و مطالعات تجربی تولید گاز سنتز با استفاده از حامل‌‌های اکسیژن پروسکایتی در یک میکرو راکتور به کمک فرآیند چرخه شیمیایی» اظهار کرد: هدف از انجام این پروژه توليد هيدروژن خالص با تکیه بر سوخت های پاک است.


وی با اشاره به اهداف دیگر این پروژه خاطر نشان کرد: از آنجایی که کاهش انتشار و ذخیره سازی CO2 در تبدیلات گازی ضروری است این پروژه را اجرایی کردیم.


ابراهیمی با بیان اینکه کاربرد ميکرو راکتور بستر ثابت براي غلبه بر معايب راکتور هاي بستر متحرک از جمله ساییدگی ذرات در این پروژه مورد نظر بوده است، بیان داشت: در این طرح تولید هیدروژن و گاز سنتز در میکرو راکتور جهت کاهش آلودگی محیط زیست، کاهش مصرف انرژی در مقایسه با روشهای موجود توسط شیوه مدلسازی ریاضی بررسی شد و از سوی دیگر روش نوین چرخه شیمیایی جهت این کار تحقیقاتی مورد استفاده قرار گرفت.


وی با اشاره به روش کار خود در این طرح گفت: با استفاده از روش مدلسازی ریاضی و با بررسی کارهای گذشته پروژه را شروع و با اعتبارسنجی و استفاده در ایده های مطرح شده پروژه را به نتیجه رساندیم.

ابراهیمی با اشاره به کاربرد طرح گفت: از نتیجه این پروژه می توان در صنعت نفت، پالایشگاه، پتروشیمی و صنایع فولاد بهره برد.


ابراهیمی با اشاره به ويژگي هاي طرح گفت: توليد هيدروژن خالص و تکیه بر سوخت های پاک، کاهش انتشار و ذخیره سازی CO2، کاربرد ميکرو راکتور بستر ثابت براي غلبه بر معايب راکتور هاي بستر متحرک از جمله ساییدگی ذرات، ساخت راکتور با ابعاد کوچک (از جمله قابل حمل بودن و کاهش مقاومت های انتقال حرارت و جرم) و ارائه مدلی برای درک بیشتر از پدیده های موجود در فرآیند از جمله ویژگی های این طرح به شمار می رود.


وی با تاکید بر اینکه این طرح هیچگونه نمونه داخلی و خارجی ندارد، عنوان کرد: 
کاهش الودگی محیط زیست -کاهش مصرف انرژی- استفاده بهینه از حجم راکتور از جمله مزیت های رقابتی این پروژه به شمار می رود.


ابراهیمی گفت: هیدروژن و گاز سنتز به عنوان خوراک واحد های تولید متانول، آمونیک، سوخت مایع (مثل بنزین) از گاز طبیعی، احیای سنگ آهن در صنعت فولاد مورد استفاده قرار می گیرد.


گفتنی است از این پایان نامه سه مقاله چاپ شده، دو مقاله تحت داوری در مجلات ISI و شش مقاله کنفرانس بین المللی بدست آمد. مهمترین مقاله در مجله Journal of Cleaner Production با ضریب تاثیر بالای ۵ به چاپ رسیده است.


این پروژه به راهنمایی دکتر محمد رحمانی عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر انجام شده است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

تولید ارزان الکتروکاتالیست بر پایه چارچوب‌های فلزی-آلی با طول عمر بالا

دستاورد محققان ایرانی در ترمیم استخوان‌ با هیدروژل نانویی تولیدی از پیله کرم ابریشم

موفقیت دانشمند ایرانی در ساخت لباس با قابلیت اندازه‌گیری قند خون

تقدیر از برگزیدگان پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی امیرکبیر

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها