- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

ملک زاده در بازدید از « مرکز کوهورت سالمندان نیشابور» تاکید کرد: نقش ماندگار محققان جوان ایرانی در کوهورتهای سی ساله نظام سلامت/لزوم انتشار تحقیقات علمی ایران در برترین نشریات بین المللی

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به افزایش نرخ امید به زندگی و جمعیت سالمند ایران، «مطالعه کوهورت سالمندان » دانشگاه علوم پزشکی نیشابور را یکی از بهترین فرصت ها برای پیشگیری از افزایش جمعیت مبتلا به بیماری های مزمن و کاهش مرگ و میرهای زودرس در کشور دانست.

به گزارش خبرنگار دیده بان علم ایران دکتر رضا ملک زاده در بازدید از دانشگاه علوم پزشکی نیشابور و مرکز مطالعه کوهورت سالمندان این دانشگاه گفت: بسيار خرسندم كه شاهد كوشش شما عزيزان هستم. اکنون به مدد این تلاش جوانان، مركز كوهورت نيشابور به بهترين نحو آماده خدمت رساني به سلامت سالمندان شده است. سالمندان پدران و مادران ما هستند و ارائه خدمت شما جوانان به آنها كار بسيار ارزشمند و به عنوان سرمايه ای بزرگ محسوب مي شود.

پایه گذار مطالعات کوهورت در ۲۰ استان ایران، مطالعات آینده نگر کوهورت را یکی از استوانه های مهم نظام سلامت آینده ایران توصیف کرد و گفت: این مطالعات، ضمن شناسایی عوامل خطر بیماری های مزمن که بیش از ۸۰ درصد بار بیماری ها در ایران را به خود اختصاص داده اند، نقش مهمی در پیشگیری و کنترل عوامل خطر این بیماری ها در آینده خواهند داشت و ضمن آن، به سوالات مهم نظامت سلامت ایران پاسخ خواهند دارد.

دکتر ملک زاده با اشاره به افزایش نرخ امید به زندگی در ایران به ۷۸٫۴ سال در زنان و ۷۳٫۸ سال در مردان ایرانی در سال ۲۰۱۶ ، گفت: با توجه به افزایش جمعیت سالمندی در ایران، مطالعه کوهورت سالمندان، یکی از بهترین زمینه های تحقیقاتی برای توجه به سلامت دوران سالمندی است و تلاش شما محققان جوان علوم پزشکی در این مطالعه سی ساله، نقشی ماندگار خواهد داشت.

مجری بزرگترین مطالعه کوهورت خاورمیانه و شمال آفریقا در ایران، شناسایی عوامل شیوع بالای سرطان مری در شمال شرق کشور که به عنوان داغترین نقطه سرطان مری در جهان مطرح بوده است را یکی از مهمترین آرزوهای خود دانست که با مطالعه کوهورت گلستان بر روی بیش از ۵۰ هزار نمونه محقق شد و به دستاوردهای مهمی  هم در زمینه سرطان و هم در زمینه مهمترین بیماری های مزمن دست یافت.

ملک زاده در ادامه، طی سخنانی در مراسم تقدیر از پژوهشگران برگزیده که با حضور اعضای هیات علمی و دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی نیشابور برگزار شد گفت: یکی از اهداف برنامه پنجم و ششم توسعه آن بوده که ایران در آموزش، پژوهش و سلامت در منطقه خاورمیانه، شمال آفریقا و کشورهای اسلامی جایگاه اول را داشته باشد و دانشگاه های ما رتبه های زیر ۲۰۰ را کسب کنند.

وی ادامه داد: امروز باید دسترسی به فناوریهای پیشرفته و روز دنیا  را در اولویت کار خود قرار دهیم و در مسایل علمی با کشور های پیشرفته دنیا همکاری داشته باشیم و تحقیقات را هدفدار کنیم.

رییس موسسه ملی توسعه تحقیقات علوم پزشکی (نیماد) خاطر نشان کرد: تلاش ما باید در راستای سرمایه گذاری برای جذب گرنت های پژوهشی بین المللی باشد و  از طریق شرکت های دانش بنیان بتوانیم به تولید علم بپردازیم و علم را به یک محصول و ثروت تبدیل کنیم

وی تصریح کرد: اولویت ما باید برنامه ریزی برای پژوهش های بزرگ و آینده نگر مانند مطالعات کوهورت باشد؛مطالعاتی که می تواند تا ۳۰ سال ادامه داشته باشد

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اذعان کرد: همچنین مقالات ما  باید در برترین مجلات دنیا انتشار یابند.

وی ادامه داد: کار اصلی که در وزارت بهداشت طی چهار سال فعالیت دولت یازدهم صورت گرفت آن بوده است که زیر ساخت های پژوهشی را در کشور ارتقاء دهیم و یکی از آن ها راه اندازی موسسه ملی توسعه تحقیقات علوم پزشکی (نیماد) بوده است که بودجه تحقیقاتی مناسبی را به طرح های ملی اختصاص میدهد و تا کنون از ۱۶۰ طرح تحقیقاتی حمایت کرده است.

ملک زاده افزود: برنامه مهم بعدی ایجاد نظام ثبت بیماریهای مزمن بوده است و دانشگاه علوم پزشکی نیشابور نیز باید بدان بپیوندد

وی ضمن اشاره به دیگر برنامه های اجرا شده یاد آور شد: همچنین نظام ثبت سرطان برای اولین بار در کشور در مقیاس وسیعی انجام شده است.

معاون وزیر بهداشت ایجاد مطالعه کوهورت در ۲۰ استان کشور را یکی از موثرترین برنامه های انجام شده برای کمک به نظام سلامت کشور برشمرد.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور افزود: واحد های تحقیقات که در بیمارستانها ایجاد شده حتی در بیمارستان های خصوصی نیز باید راه اندازی شوند.

در جریان این سفر، همچنین کلنگ پارک سلامت سالمندی نیشابور با حضور معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به زمین زده شد.

انتهای پیام