پنج شنبه، ۹ فروردین، ۱۴۰۳ | Thursday, 28 March , 2024

با همکاری محقق ایرانی دانشگاه اپسالا انجام شد: شناسایی ژنتیک اهلی سازی خرگوش ها/ بررسی درمان فوبیا در انسان با یافته های تحقیق

نسخه قابل پرینت
کد خبر:33702
چهارشنبه، ۱۳ دی، ۱۳۹۶ | 14:09

با همکاری محقق ایرانی دانشگاه اپسالا انجام شد: شناسایی ژنتیک اهلی سازی خرگوش ها/ بررسی درمان فوبیا در انسان با یافته های تحقیق

محقق ایرانی دانشگاه پورتوی پرتغال و همکارانش موفق به شناسایی تفاوت ژنتیک خرگوش های اهلی شده با خرگوش های وحشی شدند که امید می رود از ژنهای شناسایی شده در این تحقیق بتوان در درمان فوبیا و مشکلات عصبی در انسان نیز استفاده کرد.

به گزارش خبرنگار دیده بان علم ایران، دکتر نیما رفعتی که پیرامون این تحقیق در جمع محققان پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی سخن می گفت خاطرنشان کرد: در این پژوهش، تغییرات ژنتیک در روند اهلی سازی خرگوش اروپایی با استفاده از تکنیک Re-sequencing (توالی/ خوانش) بررسی شده است.

پژوهشگر ایرانی دانشگاه پورتو و دانشگاه اپسالای سوئد اظهار داشت: در این پژوهش خرگوش های اهلی و وحشی را با یکدیگر قیاس کردیم تا مشاهده کنیم در چه منطقه ای از ژنوم، تفاوت ژنتیکی نشان می دهند.

وی با بیان اینکه برای انجام این تحقیق، از ۱۴ جمعیت خرگوش وحشی و ۶ جمعیت خرگوش اهلی استفاده شده است، گفت: بدر بررسی خرگوش های اهلی که در شبه جزیره ایبریا (اسپانیا و پرتغال) زندگی می کنند و از تفاوت های ظاهری متنوعی برخوردارند، از روش های متفاوتی استفاده کردیم و موفق شدیم مناطقی از ژن های خاص را پیدا کنیم که در دستگاه عصبی مرکزی (مغز) بیان می شوند.

رفعتی افزود: اگر این ژن ها تخریب شوند و بیان نشوند، موجب تغییرات ظاهری مغز می شود. با توجه به اینکه مغز، مرکز اصلی سیستم عصبی است و عملکردهای گسترده ای به ویژه در رفتار موجودات دارد، این تفاوت رفتاری بین خرگوش اهلی و وحشی نیز مشاهده می شود.

محقق دانشگاه اپسالا با اشاره به اینکه یکی از سوالات تحقیق این بوده است که «چه ژن هایی به طور خاص در رفتار خرگوش های اهلی و وحشی تاثیرگذار هستند؟» تصریح کرد: برای پاسخ به این سوال، نواحی مختلف مغز را بررسی کردیم و هنوز در حال بررسی این موضوع هستیم تا بتوانیم بین ژن ها و تفاوت های رفتاری میان خرگوش های اهلی و وحشی ارتباط پیدا کنیم.

وی درباره انجام تحقیقات مشابه بر روی خرگوش های اهلی و وحشی در ایران نیز خاطرنشان کرد: اطلاعات دقیقی در این زمینه ندارم اما یادم هست چند سال پیش پروژه ای در کشور شروع شده بود. البته نکته قابل توجه این است که بسیاری از خرگوش هایی که ما در طبیعت می بینیم، خرگوش واقعی نیست و نزدیک به این حیوان است.

رفعتی در پاسخ به این سوال که چرا از بین حیوانات مختلف، خرگوش برای انجام این پروژه انتخاب شده است، گفت: انتخاب خرگوش به دو دلیل بوده است: اول اینکه زمان یا شروع اهلی شدن یا اهلی کردن خرگوش را می دانستیم و این اتفاق در ۱۴۰۰ سال پیش در صومعه ها و کلیساها اتفاق افتاده است. دوم اینکه خرگوش های وحشی امروز شباهت ژنتیکی نزدیکی با خرگوش هایی دارند که برای اهلی کردن استفاده شده اند. ما از طریق اطلاعات تاریخی و پیشینه موضوع می دانیم نواحی ای که خرگوش اهلی سکونت داشته، کجا بوده و این خرگوش ها همچنان در همان ناحیه زندگی می کنند.

وی درخصوص تاثیرات کاربردی احتمالی این پژوهش در آینده گفت: یکی از مهم ترین تاثیرات این تحقیق، استفاده از اطلاعات و نتایج حاصل از آن بر روی انسان است چرا که فوبیا یا ترس های انسان به سیستم عصبی مرکزی یا مغز وی بر می گردد؛ بنابراین اطلاعاتی که بر اثر این تحقیق حاصل خواهد شد، به ما کمک می کند در حیوانات این ژن ها را پیدا کنیم و در آینده با تعمیم آن از نتایج کسب شده برای بررسی آن بر روی سیستم عصبی انسان استفاده کنیم.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

نخستین جلسه شورای ملی ایمنی زیستی در دولت سیزدهم برگزار شد

یافته جالب محققان ایرانی درباره تاثیر تشابهات ژنتیکی در انتخاب همسر

امکان ردیابی تراریختگی مواد اولیه و خوراک آبزیان در کشور فراهم شد

دانشمندی که علم را «از مردم، با مردم و برای مردم» زندگی‌ کرد/در مراسم سالگرد درگذشت استاد عنوان شد: قره‌یاضی،سکوت نخبگان را خطرناکتر از مهاجرت نخبگان می‌دید

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها