- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

نخستین «توالی یابی ژنتیکی نسل جدید» ایرانیان نشان داد: متفاوت بودن برخی واریاسیون های ژنومی در اقوام مختلف

نتایج بررسی های صورت گرفته با نسل جدید توالی یابی (Next Generation Sequencing)  در مرکز تحقیقات ژنتیک دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی نشان دهنده متفاوت بودن برخی از واریاسیون های ژنومی در جمعیت ایرانی است.

به گزارش دیده بان علم ایران این موضوع در بازدید اخیر معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت از این مرکز اعلام شد.

دکتر رضا ملک زاده، معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در جریان بازدید از پروژه ” ایرانوم ” که به زودی افتتاح خواهد شد، بر حمایت از پروژه ” ایرانوم ” و تسریع در راه اندازی مرکز رشد فناوری توانبخشی و تولید تجهیزات پزشکی- توانبخشی و اندام مصنوعی کشور در دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تاکید و از پیشرفت جایگاه حوزه پژوهش این دانشگاه و ارتقای رتبه آن در میان دانشگاه های علوم پزشکی قدردانی کرد.

وی از مسوولان دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی خواست تا تحقیقات در حوزه ژن تراپی، حوزه های مرتبط با فناوری توانبخشی و سلامت اجتماعی را ارتقا دهند.

معاون تحقیقات وزیر بهداشت، همچنین یادآور شد که با راه اندازی پروژه ژنوم قومیت های ایرانی، این دانشگاه سهم خود را در مشارکت ارتقای جامعه علمی در عرصه بین المللی ایفا می کند.

دکتر حسین نجم آبادی، رئیس مرکز تحقیقات ژنتیک دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی درباره پروژه ایرانوم نیز گفت: با اجرای پروژه ایرانوم، طراحی، ساخت و تجهیز اولین مرکز کشوری توالی یابی نسل جدید (Next Generation Sequencing)  در مرکز تحقیقات ژنتیک دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی انجام شد که از طریق آن، اطلاعات ژنتیکی اقوام مختلف ایرانی توالی یابی شده و اطلاعات مربوطه قابل استفاده برای تمامی دانشمندان عرصه ملی و بین المللی خواهد بود.

به گفته وی، جزئیات این تحقیقات که نشان دهنده متفاوت بودن برخی از واریاسیون های ژنومی در جمعیت ایرانی است به زودی منتشر می شود و قابل استفاده همگان خواهد بود.

دکتر نجم آبادی همچنین خاطرنشان کرد که پروژه ایرانوم با حمایت دکتر ملک زاده، معاون تحقیقات وزارت بهداشت در سال ۹۴  مورد تصویب قرار گرفت و طی قرارداد معاونت تحقیقات وزارت بهداشت و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی متعهد شد تا فضای فیزیکی و زیرساخت های این مرکز را فراهم کند و تهیه دستگاه NGS و سایر تجهیزات مورد نیاز این مرکز از محل اعتبارات طرح مصوب توسط وزارت بهداشت و نهاد ریاست جمهوری تامین شود.

انتهای پیام