- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

ساخت نخستین سامانه اندازه گیری شدت تشعشات امواج رادیویی در کشور

برای نخستین بار سامانه بومی اندازه‌گیری شدت امواج رادیویی به دست پژوهشگران داخلی طراحی، ساخت و راه اندازی شد.

به گزارش دیده بان علم ایران متخصصان پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات به درخواست و حمایت سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و با هدف رفع وابستگی کشور در تامین نیازمندی‌ به این تجهیزات اقدام به ساخت این سامانه کردند. سامانه بومی اندازه‌گیری شدت امواج الکترومغناطیسی و الکتریکی برای پایش حد تشعشعات تجهیزات بی‌سیم، علاوه بر جایگزینی نمونه‌های خارجی با داخلی، رفع نگرانی مردم از اثرات امواج الکترومغناطیسی و تشعشات رادیویی در آینده نزدیک با محصولات بومی امکان‌پذیر خواهد شد.

تاکنون تجهیزات اندازه‌گیری میدان، توسط شرکت‌های خارجی ساخته و نیازمندی های کشور نیز از طریق آنها تامین می شد، اما طراحی و ساخت نمونه‌ صنعتی آن، کشور را در این زمینه خودکفا کرده و باعث تامین ارزان‌تر، سریعتر به همراه خدمات پس از فروش بهتر شده است.
مراکز و بخش های مختلف دولتی و خصوصی که متولی نظارت بر فرکانس و توان انتشاری تجهیزات مخابراتی هستند و یا تضمین‌کننده حفظ سلامت فردی و اجتماعی در مقابل تشعشعات محیطی به شمار می روند، می‌توانند از این تجهیزات اندازه‌گیری استفاده ‌کنند.
با توجه به الزام سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در خصوص نظارت بر شدت تشعشعات رادیویی در سطح کشور از نظر ایمنی و بهداشت تشعشعات، نیاز به این سامانه بومی در سطح وسیع در آینده وجود خواهد داشت. ضمن اینکه علاوه بر سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، بخش‌هایی نظیر مراکز بهداشتی و درمانی، بیمارستانها، مدارس، مهد کودک‌ها، کارگاه‌ها و کارخانه‌های تولیدی، مراکز پرجمعیت، فضاهای عمومی و پرتردد و … نیز به عنوان کاربران این سامانه مطرح خواهند بود.
از جمله مزایای این سامانه ایجاد، پیاده سازی و راه اندازی سایت پایش، کنترل و نمایش مرکزی است که قابلیت تجمیع و ذخیره اطلاعات اندازه گیری شده در داخل کشور را دارا بوده و امکاناتی نظیر به روزرسانی و همچنین امکان نمایش اطلاعات برای کاربران خاص و کاربران عمومی را نیز دارد. علاوه بر آن نحوه محاسبات و متوسط‌گیری از کل انرژی تابشی مطابق استانداردهای ملی و جهانی بهداشت تشعشع است.
این سامانه در حال گذراندن تست های نهایی تایید نمونه در سازمان انرژی اتمی است.
انتهای پیام