- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

مرکز داده پشتیبان دانشگاه تهران افتتاح شد/نیلی احمدآبادی: هنوز آمادگی مدیریت شرایط بحران در دانشگاه وجود ندارد

مرکز داده پشتیبان دانشگاه تهران، با حضور دکتر محمود نیلی احمدآبادی افتتاح شد.
به گزارش دیده بان علم ایران دکتر محمود نیلی احمد‌آبادی، رئیس دانشگاه تهران در مراسم افتتاحیه این مرکز با بیان اینکه استفاده از فضای مجازی برای دانشگاه، روز به روز دارای اهمیت بیشتری می‌شود، گفت: «در آغاز، این امکانات دامنه و وسعت چندانی نداشت اما پیشرفت در این حوزه کیفیت خدمات را افزایش داده و هم‌چنین منجر به کاهش هزینه‌ها شده است».
وی افزود: «دانشگاه تهران در زمینه فیبر نوری بین دانشگاه‌های کشور پیشگام بوده و یک ظرفیت سخت‌افزاری خوبی در دانشگاه تهران انجام شده است. در این دو حوزه سخت افزار و نرم افزار در حال حاضر اتفاقات خوبی رقم خورده است».
رئیس دانشگاه تهران، در ادامه خاطر نشان کرد: «هرچه از سوی ذی‌نفعان تقاضا بالا‌تر رود، باعث می‌شود که مرکز فناوری اطلاعات و فضای مجازی و دانشگاه تهران نیز بیش از گذشته در این زمینه فعالیت داشته و به آن در ابعاد مختلف بپردازد، هر چند که تا دستیابی به حد مطلوب فاصله زیادی در پیش داریم».
دکتر نیلی احمد‌آبادی با برشمردن سامانه‌های فعال در سطح دانشگاه تهران گفت‌: «اقدامات خوبی در این زمینه انجام گرفته است. به اعتقاد من وابستگی به سامانه‌ها در حال افزایش است و هر چه این وابستگی بیشتر شود، به کارگیری این ظرفیت در دانشگاه رشد و افزایش پیدا خواهد کرد».
وی با تاکید بر اینکه باید سیستم‌های موجود را امن و برای شرایط بحران آماده کنیم، عنوان کرد: «در دانشگاه تهران همانند وضع موجود در سراسر کشور آمادگی شرایط بحران وجود ندارد. در درجه اول باید مدیریت بحران را در دانشگاه ارزیابی و پیش‌بینی کنیم، در این‌باره باید دستورالعمل‌هایی تهیه و در راستای آن آموزش‌های لازم نیز ارائه شود. برای حفظ تجهیزات تعیین کننده و مهم در شرایط بحرانی باید آمادگی لازم را داشته باشیم».
دکتر نیلی احمدآبادی با بیان اینکه برای دانشگاه تهران، انفورماتیک یک بحث بسیار مهم است، تصریح کرد: «قرار گرفتن این مرکز در ذیل ریاست دانشگاه نشان دهنده این است که دانشگاه اهمیت خاصی برای این مرکز قائل است، و اینکه ما یک مرکز داده پشتیبان را داریم، رویکرد درست و کار شایسته‌ای است که در مرکز فناوری اطلاعات و فضای مجازی دانشگاه تهران صورت گرفته و من از اقدامات و زحمات صورت گرفته تشکر و قدردانی می‌کنم».
رئیس دانشگاه تهران با اشاره به اینکه انتقادات به مرکز فناوری اطلاعات در حال حاضر کاهش چشمگیری داشته است، گفت: «البته با توجه به اینکه یکی از اهداف دانشگاه تهران رویکرد بین‌المللی است، امکانات و توانمندی‌های ما در این حیطه باید با توجه به آن دیدگاه پیش رود. ما نباید مبنای پیشرفت را دانشگاه‌های دیگر در داخل کشور قرار دهیم؛ اگر بخواهیم در سطح بین‌المللی جایگاهی داشته باشیم باید همه سرویس‌ها و خدماتمان را متناسب با آن نیازها ارتقا دهیم».
دکتر محمود رضا هاشمی، رئیس مرکز فناوری اطلاعات و فضای مجازی دانشگاه تهران نیز گفت: «از سال ۱۳۸۷ تعداد زیادی از سرویس‌های ما به صورت مجازی در آمده است. قبل از آن راهکار موجود این بود که برای هر سرویس یک دستگاه سرور خریداری می‌شد و در آن زمان تعداد سرورهای مجموعه ما بیش از یکصد دستگاه بود. رویکردی که در نظر گرفته شد، مجازی‌سازی در این زمینه بود که به ما کمک کرد تا بتوانیم تعداد سرورها را کمتر و از منابع در اختیار بهتر استفاده کنیم و از طرف دیگر تعداد دیتاهای پراکنده بر روی سرورهای مختلف را به صورت متمرکز در آوریم».
رئیس مرکز فناوری اطلاعات و فضای مجازی، خراب شدن تجهیزات سخت افزاری، ایجاد مشکل و اختلال در روند عملکرد سامانه‌ها، وجود بدافزارها و خرابکاران و غیر قابل پیش‌بینی بودن بلایای طبیعی را از جمله دلایل ایجاد مرکز داده پشتیبان برشمرد.
دکتر هاشمی در ادامه ضمن ارائه توضیحاتی درباره ویژگی‌های مرکز داده پشتیبان و فرایند اجرایی آن خاطر نشان کرد: «برنامه‌ریزی و تأمین تجهیزات شبکه، ذخیره‌سازی، پردازش و… این فرایند از سال ۱۳۹۴ آغاز و سعی شده است که در این خصوص هر خریدی که انجام می‌شود در مرکز داده اصلی نصب و تجهیزات مرکز داده اصلی به مرکز داده پشتیبان انتقال یابند. هم‌چنین فرایند بازسازی فیزیکی و نصب و راه‌اندازی مرکز داده از ابتدای سال ۱۳۹۶ آغاز شده است».
وی با اشاره به فرایند پیکربندی و راه‌اندازی سامانه EMC Recoverpoint افزود: «دانشگاه تهران در سال ۱۳۸۷ اولین مرکز داده کشور در راه‌اندازی زیرساخت مجازی کشور بود و باید اعلام کنم که در حال حاضر نیز دانشگاه تهران اولین مرکز داده کشور در راه‌اندازی این تکنولوژی است».
رئیس مرکز فناوری اطلاعات و فضای مجازی، ارتباط فیبر ۱۴۴ Core تاریک با مرکز انفورماتیک دانشگاه تهران، ارتباط فیبر تاریک با تمرکز دهنده‌های امیرآباد شمالی، امکان دریافت برق از دو پست جداگانه و نزدیکی این سایت در دوره آزمون و بهینه‌سازی فرایندها را از ویژگی‌های محل مرکز داده پشتیبان دانشگاه توصیف کرد.
به گفته دکتر هاشمی، پروژه داده پشتیبان دانشگاه تهران یکی از پروژه‌های طولانی مدت بوده، که یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان برای راه‌اندازی آن هزینه کارسازی شده و تمام اصول امنیتی به‌جز محافظت در برابر زلزله در آن پیش‌بینی شده است.

در این مراسم نحوه عملکرد داده پشتیبان دانشگاه تهران توسط مهندس مجید دادرس، مسئول کارگروه پشتیبانی مرکز داده مرکز فناوری اطلاعات و فضای مجازی به صورت آزمایشی انجام شد و در پایان با حضور رئیس و مسئولان دانشگاه تهران از داده پشتیبان دانشگاه رونمایی و از محل استقرار آن بازدید به‌عمل آمد.

 انتهای پیام