پنج شنبه، ۹ فروردین، ۱۴۰۳ | Thursday, 28 March , 2024

حمایت شورای شهر از مطالعات تفصیلی و پایش دقیق گسل‌های تهران

نسخه قابل پرینت
کد خبر:33433
شنبه، ۹ دی، ۱۳۹۶ | 14:30

حمایت شورای شهر از مطالعات تفصیلی و پایش دقیق گسل‌های تهران

جمعی از اعضای شورای شهر تهران، شهردار و مدیران منطقه ۹ شهرداری در قالب برنامه آشنایی با مراکز متولی بررسی و پایش زمین‌لرزه‌های شهر تهران از سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی بازدید کردند.

به گزارش دیده بان علم ایران در این بازدید که احمد مسجدجامعی و علی اعطا به نمایندگی از شورای شهر تهران و سیدعلی مفاخریان شهردار منطقه ۹ شهرداری حضور داشتند، مدیران سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور به بیان وضعیت شهرتهران از نظر موقعیت گسل‌ها و میزان تاثیرگذاری آنها در رخداد زمین‌لرزه، پیشینه مطالعات انجام شده و توانمندی‌های این سازمان در بررسی رفتار گسله‌های تهران و پیرامون آن پرداختتند.

در ابتدای جلسه مرتضی طالبیان رئیس پژوهشکده علوم زمین سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور با اشاره به تهیه نقشه و گزارش با عنوان پژوهش و بررسی ژرف نوزمین‌ساخت، لرزه زمین‌ساخت و خطر زمین‌لرزه – گسلش در گستره تهران و پیرامون آن که در سال ۱۳۶۴ توسط کارشناسان این سازمان(منوچهر قرشی – مانوئل بربریان) تهیه شده، به بیان روند مطالعه دقیق و تفصیلی رفتار گسله‌های شهر تهران پرداخت.

وی با بیان اینکه سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور طی دو سال اخیر افزون بر گسله‌های آشکار و مطالعه شده قبلی به وجود برخی گسله‌های پنهان شهر تهران و شناسایی مقدماتی آنها پی برده‌ است خاطرنشان کرد: آنچه در حال حاضر با اهمیت است اجرای برنامه‌ای سریع، جهت شناسایی تفضیلی تمامی گسله‌هایی است که تاکنون رفتار آنها مورد تجزیه و تحلیل دقیق قرار نگرفته‌ است.

در ادامه، علیرضا شهیدی، مدیرکل زمین‌شناسی منطقه‌ای سازمان با برشمردن خطر فرونشست دشت تهران و همچنین پدیده گرد و غبار و منشاء تولید آن در شهرتهران و پیرامون آن از مسوولان شورای شهر و شهرداری تهران خواست تا با اولویت قراردادن  مطالعات و برنامه‌های پیشگیرانه و مقابله‌ای، در صدد مهار و کنترل این مخاطرات طبیعی برآیند.

در پایان این دیدار که در قالب برنامه نشست‌ها و بازدیدهای پایان هفته اعضای شورای شهر تهران از مراکز علمی، فرهنگی و هنری صورت گرفته بود، احمد مسجد جامعی با اعلام استقبال شورای شهر و شهرداری تهران از تکمیل سریع مطالعات مربوط به زمین‌لرزه و مخاطرات طبیعی مرتبط با شهر تهران خاطرنشان کرد که خروجی مطالعات سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور می‌بایست در مطالعات شهری و پیوست‌های زیربنایی و عمرانی شهر مورد استفاده و بهره‌برداری قرارگیرد.

مسجدجامعی همچنین با توجه به اعلام آمادگی سازمان جهت شروع مطالعات تفصیلی بر روی گسل‌ها و پایش دقیق رفتار آنها در هنگام رخداد زمین‌لرزه از مساعدت شورای شهر و شهرداری تهران به منظور تامین اعتبار مناسب این مطالعات خبر داد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

ملاحظات ساخت و ساز در حریم گسل

کشف ردپای پرندگان در رسوبات مربوط به ۳۳ تا ۲۷ میلیون سال پیش ناحیه قم

قرار داشتن ۱۰۰ ساختمان بالای ۱۲ طبقه تهران بر روی گسل/ ضرورت تخریب یا مقاوم سازی ۴۰ درصد ساختمان‌های بلندمرتبه تهران

تهران در رتبه ۳۴ برترین خوشه‌ های علم و فناوری جهان

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها