پنج شنبه، ۹ فروردین، ۱۴۰۳ | Thursday, 28 March , 2024

تاکید معاون آموزشی وزیر علوم بر ماموریت‌گرایی مراکز علمی

نسخه قابل پرینت
کد خبر:3338
سه شنبه، ۲۲ تیر، ۱۳۹۵ | 12:24

نشست مشترك دكتر مجتبي شريعتي نياسر معاون آموزشي وزارت علوم، تحقيقات و فناروي با دكتر فتح ا… مضطرزاده ، معاون وزير و رئيس سازمان پژوهش‌هاي علمي و صنعتي ايران برگزار و طی آن افزایش جذب دانشجویان پژوهش‌محور در این سازمان و مراکز تحقیقاتی بررسی شد.

به گزارش دیده‌بان علم ایران در اين نشست مشترك درخصوص چگونگي افزايش جذب دانشجويان تحصيلات تكميلي پژوهش محور در مراكز تحقيقاتي و پژوهشي از جمله سازمان پژوهش‌هاي علمي و صنعتي ايران، بحث و تبادل‌نظر صورت گرفت.

در اين ديدار دكتر شريعتي نياسر با اشاره به جايگاه سازمان پژوهش‌هاي علمي و صنعتي ايران در عرصه علم و فناوري در كشور گفت: با شناختي كه طي سال‌هاي گذشته از اين مركز داشتم و علي‌رغم فراز و نشيب‌هايي كه در روند شكل‌گيري آن وجود داشته ،اين سازمان را يك نهاد برخاسته از انقلاب اسلامي مي‌دانم كه رشد بسيار خوبي نسبت به ساير موسسات مشابه در مسير علم و فناوري داشته‌است.

وي تاكيد كرد: سازمان پژوهش‌هاي علمي و صنعتي ايران يك سرمايه گرانبها براي نظام و انقلاب اسلامي است و از كانون‌هاي مورد توجه در مجامع بين‌المللي به شمار مي‌رود.
دكتر شريعتي افزود: با توجه به نگاه ويژه‌اي كه وزارت علوم به اين سازمان دارد، انتظار مي‌رود كه در تمام حوزه‌هاي علمي و فناوري كشور نيز درصدر قرار گيرد.

معاون آموزشي وزير علوم بيان داشت: در سطح كشور رشد قابل توجهي در حوزه پژوهش و تحقيقات داشته‌ايم، اما همواره يكي از دغدغه‌ها و چالش‌هاي مهم اين وزارت‌خانه، ارتباط اندك فارغ‌التحصيلان تحصيلات تكميلي و ظرفيت اشتغال و ضرورت توجه به مأموريت‌گرايي مراكز آموزشي است.
وي با اشاره به تصويب طرح آمايش آموزش عالي در سال گذشته گفت: تقريباً ۱۱ ماه به طول انجاميد تا اين طرح با چندين ويرايش مورد تصويب قرار گيرد كه يكي از بندهاي اين طرح ثبت مأموريت‌گرايي است.

دكتر شريعتي اظهار داشت: دستگاه آموزش عالي كشور به هيچ وجه مخالفتي ندارد كه امر تحقيق با نيروي جوان و دانشجو انجام شود، ولي واقعيت اين است كه اين نيروهاي جذب شده چطور مورد استفاده قرار گيرند.

وي افزود: توجه به آمارهاي ثبت‌ اختراع، اشتغال دانشجويان پس از فارغ‌التحصيلي، نسبت دانشجويان تحصيلات تكميلي به اعضاي هيئت علمي و توجه به ماموريت‌هاي و سياست‌هاي سازمان پژوهش هاي علمي و صنعتي ايران از جمله شاخص‌هاي جديد جذب دانشجويان پژوهش محور است.

دكتر شريعتي با اشاره به اين كه سازمان پژوهش‌هاي علمي و صنعتي ايران بایدالگوي شاخص نظام در عرصه پژوهش و تحقيقات باشد اظهار داشت: اين مركز يكي از افتخارات كشور و آموزش عالي است و ما تا جاي‌ ممكن كمك خواهيم كرد تا در مسير گام‌هاي تحقيقاتي اين سازمان قدم برداريم.
وي با اشاره به موضوعاتي چون ايجاد ساختارهاي جديد براي ورود به حوزه‌هاي بين‌رشته‌اي و تقويت اين زمينه بيان داشت: در همين خصوص همياري و كمك هرچه بيشتر سازمان پژوهش‌هاي علمي و صنعتي ايران به ساير مراكز تحقيقاتي و دانشگاهي بايد به صورت جدي‌تر و معنادارتري شكل گيرد.

دكتر شريعتي با اشاره به ايجاد و به‌كارگيري دوره پست دكتري در سازمان پژوهش‌هاي علمي و صنعتي ايران بر توليد دانش فني به معناي واقعي‌ و وسيع‌تر در اين سازمان تاكيد كرد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

اعلام جزییات فراخوان جذب دستیار پژوهش در مراکز تحقیقاتی وزارت بهداشت

کمک هزینه تحقیقاتی از سوی «آیسسکو» به دانشمندان جوان

عضو هيأت علمي بازنشسته سازمان پژوهشهاي علمي و صنعتي ايران درگذشت

جزییات فراخوان جذب دستیار پژوهشی در مراکز تحقیقات علوم پزشکی اعلام شد

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها