شنبه، ۱ اردیبهشت، ۱۴۰۳ | Saturday, 20 April , 2024

نخستین مرکز آزمایشگاهی محیط متخلخل و سنگ دیجیتال کشور راه اندازی شد

نسخه قابل پرینت
کد خبر:33365
چهارشنبه، ۶ دی، ۱۳۹۶ | 10:08

نخستین مرکز آزمایشگاهی محیط متخلخل و سنگ دیجیتال کشور راه اندازی شد

نخستین مرکز آزمایشگاهی محیط متخلخل و سنگ دیجیتال کشور امروز با حضور مهندس بیطرف، معاون پژوهش و فناوری وزارت نفت، مسئولان دانشگاه و اعضای هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف افتتاح شد.
به گزارش دیده بان علم ایران با گشایش اولین مرکز آزمایشگاهی کشور در دانشگاه صنعتی شریف، مطالعه محیط متخلخل و سنگ دیجیتال تحت عنوان “پروسیتی” میسر شده است.
این مرکز در ابتدا با هدف خدمت رسانی به شرکت ملی نفت ایران و شرکت های تابعه تاسیس شده است و تعامل با شرکت ها و مراکز تحقیقاتی دانشگاهی معتبر در سطح بین المللی در زمینه فناوری های نوین سخت افزاری و نرم افزاری در سرلوحه کارهای این مرکز قرار دارد. البته این تکنولوژی در زمینه های گوناگون مهندسی و پزشکی کاربرد دارد.
زمینه های کاربردی تکنولوژی محیط متخلخل دیجیتال را می توان به چهار گروه کلی نفت و گاز(تعیین خواص سنگ مخزن شامل تراوایی، تخلخل، سطح ویژه، تراوایی نسبی و فشار مویینگی)، علوم زمین(رخساره شناسی، گونه بندی سنگ ها، مطالعات دیرین شناسی، مطالعات ژئومکانیکی و شبیه سازی آزمون های سنگ، مطالعات زمین گرمایی)، علوم زیستی(مطالعه بافت متخلخل استخوان، مطالعه بافت داخلی حشرات و جانداران کوچک، طراحی داروهای هوشمند برای آزادسازی تدریجی در بدن) و علوم مواد( تصویربرداری و آنالیز سه بعدی ساختار پلیمرهای متخلخل، فوم های فلزی، تصویر برداری و آنالیز بافت متخلخل فیلترها، غشاء ها، فیبر و پیل های سوختی) تقسیم کرد.
مرکز پروسیتی (شیوه ای نوین به منظور تصویربرداری سه بعدی از اجسام در ابعاد کوچک و محیط‌های متخلخل در مقیاس میکرومتری) با در اختیار داشتن تجهیزات تصویر برداری سه بعدی میکروسیتی و نرم افزارهای بومی توسعه داده شده برای پردازش و تفسیر تصاویر که در مجموع شامل ده ها هزار خط برنامه نویسی است، آماده ارایه خدمات به مجموعه های دولتی و خصوصی و دانشگاه هاست.
استفاده از این تکنولوژی می تواند در فعالیت های پژوهشی بسیاری از دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری در رشته های گوناگون مهندسی مفید واقع شود.
به زعم مجریان طرح به نظر می رسد با در نظر گرفتن لزوم دانش بنیان شدن صنعت کشور، کاهش هزینه های عملیاتی، سرعت عمل در دستیابی به اطلاعات مورد نیاز، بومی کردن فناوری های پیشرفته و به طور کلی ایجاد زیر ساخت های مورد نیاز اقتصاد مقاومتی، تاسیس این مرکز می تواند بسیار تاثیر گذار باشد.
این مرکز هم اکنون در مرکز خدمات فناوری دانشگاه صنعتی شریف گشایش شده و آماده ارایه خدمات تصویربرداری و پردازش محیط متخلخل و اسکن سه بعدی اجسام کوچک به شرکت ها، مراکز تحقیقاتی و دانشگاه هاست.
انتهای پیام

مطالب مرتبط

کشاورزی هوشمندانه با پهپاد گرده‌افشان ایرانی

انتشار مقاله محققان دانشگاه صنعتی شریف در مجله معتبر انجمن فیزیک آمریکا

تلاش دانشگر ایرانی برای بررسی بافت‌های سرطانی با مدل‌سازی تومور مجازی

جایزه مخترع برتر جهان اسلام به دانشیار دانشگاه صنعتی شریف رسید

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها