جمعه، ۱۰ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 29 March , 2024

پیشگیری از ورود ۹۰۰ میلیون لیتر اسید به محیط زیست کشور با تکنیک ابداعی مخترع ایرانی

نسخه قابل پرینت
کد خبر:33358
سه شنبه، ۵ دی، ۱۳۹۶ | 17:24

پیشگیری از ورود ۹۰۰ میلیون لیتر اسید به محیط زیست کشور با تکنیک ابداعی مخترع ایرانی

 

تاسیسات ساختمان مرکزی یک بانک در تهران با استفاده از فن آوری جدید رسوب زدایی الکترونیک از مصرف دو هزار لیتر اسید و آلودگی شش هزار لیتر آب پیشگیری کرد.

به گزارش دیده بان علم ایران در تاسیسات سرمایشی این ساختمان هر ساله در پایان فصل گرما برای شست و شوی رسوبات داخل چیلرها دو هزار لیتر اسید در شش هزار لیتر آب حل شده و پس از اسید شویی تاسیسات، مواد آلاینده در چاه ها و منابع آبی زیرزمینی جاری می شد.

فرآیند اسیدشویی تاسیسات علاوه بر آلودگی شدید منابع آبی و خاک، خسارت سنگینی بر تجهیزات سرمایشی و گرمایشی وارد می کند.

مهندس صفایی، مخترع فن آوری رسوب زدای الکترونیک بهرشد گفت : فن آوری رسوب زدایی الکترونیکی، جایگزین روش اسید شویی رسوبات شده است و علاوه بر پیشگیری از آلودگی آب و خاک، هزینه استهلاک تاسیسات و مصرف انرژی را نیز کاهش می دهد.

به گفته وی هر سال بیش از ۹۰۰ میلیون لیتر اسید، پس از رسوب زدایی تاسیسات، چاهها و منابع آبی کشور را آلوده می کند که با استفاده از سیستم ابداعی می توان از این حجم عظیم آلودگی پیشگیری کرد.

صفایی تصریح کرد: دستگاه رسوب زدای الکترونیکی با تولید امواج رادیویی کم بسامد (LF)در هرثانیه بین ۱۵۰۰ تا ۱۲۰ هزار بار در ثانیه مولکول های آب را به ارتعاش در می آورد. با عبور آب از میان میدان انرژی های متغیر در ساختاربلوری و منظم کلسیم و منیزیم تغیراتی ایجاد می شود و کلسیت به آراگونیت تبدیل می شود. آراگونیت، گونه ای از کربنات کلسیم است که در محلول به حالت معلق باقی می ماند و به سطح لوله ها و مخازن  نمی چسبد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

بومی‌سازی فناوری رسوب‌زدایی پیشرفته توسط محققان کشور

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها