پنج شنبه، ۹ فروردین، ۱۴۰۳ | Thursday, 28 March , 2024

ربات های درمانگر «مینا» و «نیما» در خدمت کودکان مبتلا به اوتیسم

نسخه قابل پرینت
کد خبر:33328
سه شنبه، ۵ دی، ۱۳۹۶ | 13:59

ربات های درمانگر «مینا» و «نیما» در خدمت کودکان مبتلا به اوتیسم

ربات های ایرانی مینا و نیما در نخستین تعامل کودکان اوتیستیک با آنها با مقبولیت ۸۰ درصدی مواجه شده اند

به گزارش دیده بان علم ایران، طراحی و به کارگیری ربات‌های انسان‌نما به عنوان دستیار درمانگر در تشخیص و درمان بیماران مبتلا به اوتیسم یکی از طرح‌های پژوهشی است که توسط محققان کشور انجام شده است.

بر اساس آمارهای موجود نرخ وقوع اختلالات اتیستیک از دهه ۱۹۶۰ میلادی رو به افزایش است و در کشور ما نیز با این مشکل وجود دارد. این اختلالات با نارسایی های کیفی در تعاملات اجتماعی، مهارت ارتباطی وخلاقیت اجتماعی مشخص می شود.

در سال های اخیر استفاده از ربات ها در تشخیص و درمان مبتلایان به اتیسم در دنیا رشد چشمگیری داشته است. در این راستا با حمایت ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی طرحی با عنوان “طراحی و به کارگیری ربات های انسان نما به عنوان دستیار درمانگر در تشخیص و درمان بیماران مبتلا به اوتیسم” توسط محققان دانشگاه صنعتی شریف انجام شد.


هدف از این پروژه به کارگیری عملی دو ربات انسان نما به عنوان دستیار درمانگر در ارتقای مهارت های اجتماعی و شناختی کودکان مبتلا به اتیسم به عنوان یکی از نخستین گروه های به کارگیرنده این فناوری در ایران است.

برای رسیدن به این هدف نیز سناریوها و بازی های آموزشی و درمانی متنوعی طراحی شد. مجموعه سناریوهای تدوین شده در چند قالب بر روی کودکان اتیستیک پیاده سازی شد که می توان به بررسی مقبولیت ربات ها در میان کودکان و بررسی حضور آنها در بازی تقلیدهای حرکتی درشت و ریز، مقایسه تاثیر ربات ها بر یک جفت دوقلوی اتیستیک یکی با عملکرد بالا و دیگری با عملکرد پایین، اثربخشی استفاده از ربات ها در افزایش مهارت های اجتماعی کودکان عملکرد بالا اشاره کرد.


نتایج به دست آمده نشان دهنده مقبولیت ۸۰ درصدی ربات های مینا و نیما در نخستین تعامل کودکان اتیستیک با آنها بوده است. پیشرفت هر دو گروه کودکان عملکرد بالا و پایین در زمینه مهارت های تقلیدی ریز و توجه اشتراکی در برنامه آموزش موسیقی از دیگر یافته های این پژوهش بوده است. همچنین ارتقاء و ماندگاری مهارت های اجتماعی کودکان عملکرد بالا و کاهش رفتارهای ناسازگارانه و شدت اتیسم در کودک با عملکرد پایین بخش دیگری از مشاهدات از عملکرد کودکان شرکت کننده بود. با این اقدام روند درمانی این بیماران در کشور سریع تر شده و هزینه های تحمیلی بر جامعه نیز کاهش یابد.


انتهای پیام

مطالب مرتبط

ساخت نرم افزار تشخیص آنلاین نورون های داخل قشر مغز در کشور

ربات اجتماعی « آرش » به کمک کودکان سرطانی آمد

ساخت «سیستم جامع غربالگری اُتیسم» در دانشگاه تهران

توانبخشی مبتلایان به اوتیسم با ربات های ایرانی

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها