پنج شنبه، ۹ فروردین، ۱۴۰۳ | Thursday, 28 March , 2024

حذف اروماتیک‌های سرطان‌زا در آب آشامیدنی با شیوه نوین پژوهشگران دانشگاهی

نسخه قابل پرینت
کد خبر:33240
دوشنبه، ۴ دی، ۱۳۹۶ | 12:44

حذف اروماتیک‌های سرطان‌زا در آب آشامیدنی با شیوه نوین پژوهشگران دانشگاهی

محقق واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی، نانوذره‌ای جدید برای حذف آلاینده از آب آشامیدنی ساخت.
به گزارش دیده بان علم ایران شاهین حاتمی شهراب، از مجریان طرح، درخصوص فواید و کارکردهای این نانوذره گفت: مردم در برخی از شهرستان‌های کشور به خاطر نشت مواد نفتی در چاه‌های آب آشامیدنی زیرزمینی، دچار بیماری‌های مختلفی مانند سرطان شده‌اند.
تحقیقات نشان داده که وجود اروماتیک‌ها در آب آشامیدنی باعث این بیماری‌ها بوده است. در این تحقیق سعی شده است راه حلی برای رفع این معضل پیدا شود.
وی افزود: در این طرح تحقیقاتی، فتوکاتالیست pHها، طیف‌های نوری مختلف و همچنین سختی‌های مختلف آب مورد برسی قرار گرفت و در حالت بهینه و تحت تابش نور مرئی تا ۸۵ درصد موفق به حذف آلاینده شده‌ایم.
حاتمی شهراب درباره مراحل مختلف انجام این طرح تحقیقاتی گفت: در این طرح تحقیقاتی ابتدا نانو ذرات اکسید روی را سنتز کرده و سپس این ذرات را طی دو مرحله رفلاکس گرافن اکساید دوپ شده با نیتروژن و با ماده اپوکسی به عنوان ذره واسطه به گرافن اکساید، وصل شد.
وی به مراحل سنتز نانو فتوکاتالیست اشاره کرد و افزود: پس از ساخت غلظت‌های مختلف از محلول آنتراسن در آب، با دستگاه اسپکترو فتومتر برای هر غلظتی عدد جذب را لحاظ و نمودار کالیبراسیون رسم شد. غلظتی که برای ادامه کار از آن استفاده شد، غلظت ۲۰ppm آلاینده بود که در شرایط مختلف فتوکاتالیست به آن اضافه شد.
محقق واحد علوم و تحقیقات با بیان اینکه این کامپوزیت برای اولین بار ساخته شده است، گفت: شیوه ترکیب مواد در ساخت این کامپوزیت کاملاً جدید و نوآورانه بوده است.
وی این کامپوزیت را تحت عنوان «فتوکاتالیست کامپوزیت نانو ذرات اکسیدروی با گرافن اکساید آلاییده با نیتروژن به منظور تجزیه آنتراسن» نامید.
انتهای پیام

مطالب مرتبط

کاهش ساعات موظفی تدریس اعضای هیات علمی فناور دانشگاه آزاد

دانشگاه آزاد، مهلت دفاع از پایان‌نامه ها را تمدید کرد

یک نانوذره، رکورد جهانی چرخش را شکست

پذیره‌نویسی “فراصندوق سرمایه‌گذاری” آغاز شد

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها