- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

ملک زاده خبر داد: ۷۰ هزار استناد به مقالات علمی ایران در ۲۰۱۶/فعالیت بیش از نیمی از دانشمندان برتر ایران در علوم پزشکی

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت گفت: مقالات علمی ایران در سال ۲۰۱۶ بیش از ۷۰ هزار استناد اخذ کردند.

به گزارش دیده بان علم ایران،  دکتر رضا ملک زاده روز یکشنبه در هجدهمین جشنواره پژوهشی ابوریحان بیرونی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اعلام کرد: ۵۲ هزار و ۱۶۰ مقاله علوم پزشکی و غیرپزشکی در سال ۲۰۱۶ تولید شده و ایران با اخذ بیش از ۷۰ هزار استناد به مقالات علمی رتبه اول منطقه را در اختیار دارد و بالاتر از ترکیه و رژیم صهیونیستی ایستاده است.

وی با بیان اینکه سهم جهانی تولید علم ایران نیز افزایش یافته و به ۱٫۸ رسیده است، تاکید کرد : دلیل اصلی این موفقیت ها بودجه زیاد نبوده بلکه جوانان و محققان کشور بوده اند.

ملک زاده افزود: رتبه جهانی ایران در تولید علم ۱۷ و در استنادات علمی ۱۸ است که دلیل اصلی این ارتقا تغییر نظام ارزشیابی دانشگاه های علوم پزشکی کشور  و توجه بیشتر به فعالیت ها و دستاوردهای کیفی است.

معاون وزیر بهداشت گفت : از هزار و ۱۱۵ پژوهشگر برتر کل حوزه های علمی، ۵۵۰ نفر در وزارت بهداشت و حوزه پزشکی هستند و این نشان می دهد که بهترین رتبه ها وارد رشته پزشکی می شوند و باید این نیروها حفظ شوند.

وی  با اشاره به اهداف مهم اسناد بالادستی در زمینه توسعه علم و فناوری گفت: باید تا سال ۱۴۰۴ به جایگاه نخست آموزش و پژوهش و بهره برداری از دانش سلامت در منطقه برسیم و برخی از دانشگاه های ما در رتبه بندی های جهانی به رتبه کمتر از ۲۰۰ برسند.

ملک زاده گفت: بهترین سرمایه های ما در دانشگاه ها نیروی انسانی جوان هستند که گاهی به خوبی از آنها مراقبت نمی کنیم و آنها را از دست می دهیم در حالی که آنها سرمایه های بزرگ کشور هستند و باید محور تلاش ما حمایت از این منابع انسانی باشد.

وی افزود: برنامه های متعددی را مانند دستیاران پژوهش و پزشک پژوهشگر برای حمایت از محققان جوان و فعال اجرا کرده ایم و نتایج بسیار خوبی داشته است؛ به طوری که شمار دانشمندان برتر کشور از ۱۰۸ به ۵۳۰ نفر رسیده است.

ملک زاده گفت: تعداد مراکز تحقیقاتی از ۴۷۹ به ۷۲۴ مرکز افزایش یافته و شمار پژوهشکده های علوم پزشکی نیز از ۲۸  به ۵۵ پژوهشکده افزایش یافته است. همچنین تعداد مراکز تحقیقاتی دارای ردیف بودجه از ۳۴ به ۵۳ مرکز رسیده است.

معاون وزیر بهداشت افزود: همچنین ۱۱ آزمایشگاه جامع تحقیقاتی در دانشگاه های علوم پزشکی کشور راه اندازی شده که کاملترین آنها در دانشگاه شهید بهشتی است. ایجاد اتاق های تمیز  که محصولات پزشکی و دارویی را در دانشگاه ها تولید می کنند، حمایت های متعدد از کتابخانه ها و مجلات و ایجاد نظام نوین اطلاعات پژوهش  پزشکی با ۱۲ سامانه  از دیگر فعالیت های زیرساختی انجام شده است.

وی به راه اندازی کمیته های اخلاق پزشکی در دانشگاه های علوم پزشکی کشور اشاره کرد و گفت: ۱۴۳ کمیته اخلاق در مراکز تحقیقاتی ایجاد کردیم که نظارت دقیقی روی پایان نامه ها، مقالات و طرح های تحقیقاتی دارند.

ملک زاده اظهار کرد: به طور کلی در ستاد وزارت بهداشت از ۳۳۶ پروژه  حمایت کرده ایم که ۱۵۷ مورد آن از سوی موسسه توسعه تحقیقات پزشکی (نیماد) صورت گرفته و مابقی آن از محل سهم یک درصدی پژوهش از بودجه وزارت بهداشت بوده است.

هجدهمین جشنواره پژوهشی ابوریحان بیرونی امروز یکشنبه با حضور جمعی از مسئولان و دست اندرکاران این حوزه در دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برگزار شد.

در این مراسم از پژوهشگران، فناوران، دانشجویان، اعضای هیات علمی، دانشکده ها و مراکز تحقیقاتی، مقالات، کتاب ها و مجلات برگزیده این دانشگاه تقدیر شد.

 

انتهای پیام