جمعه، ۳۱ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 19 April , 2024

رییس پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی خبر داد: تولید برنج متحمل به کم آبی/ایجاد نخستین مرکز رشد بیوتکنولوژی کشاورزی/تولید گلرنگ حاوی امگا ۳ در روغن با مهندسی ژنتیک

نسخه قابل پرینت
کد خبر:33061
شنبه، ۲ دی، ۱۳۹۶ | 15:09

رییس پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی خبر داد: تولید برنج متحمل به کم آبی/ایجاد نخستین مرکز رشد بیوتکنولوژی کشاورزی/تولید گلرنگ حاوی امگا ۳ در روغن با مهندسی ژنتیک

رئیس پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی با اشاره به کشت گیاه شورپسند سالیکورنیا در حدود ۲۰ هکتار از اراضی شور حاشیه دریاچه ارومیه کشت گسترده این گیاه را یکی از راهکارهای احتمالی جلوگیری از طغیان نمک در آن منطقه عنوان کرد.

به گزارش دیده بان علم ایران، دکتر نیراعظم خوش خلق سیما اظهار داشت: در عصر فراصنعتی این فکر است که تولید ثروت می کند و پژوهش است که کارآفرینی می کند.

وی با اشاره به برنامه روز درهای باز پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی در هفته پژوهش امسال که طی آن پژوهشگاه پذیرای عموم بازدیدکنندگان از دانشجویان و دانش آموزان تا عموم مردم بود اظهار داشت: هفته پژوهش فرصت خوبی است که  در طرز تلقی مردم و سیاستمداران نسبت به پژوهش تغییر ایجاد کنیم. البته با توجه به اهمیت آشنایی نزدیک مردم با فعالیت های پژوهشگاه درصددیم که طی ایام دهه فجر نیز روزی را به عنوان روز درهای باز برای بازدید عموم شهروندان علاقمند از بخش های مختلف پژوهشگاه اختصاص دهیم.

رئیس پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی در ادامه با اشاره به اهمیت بیوتکنولوژی کشاورزی در تحقق کشاورزی پایدار و تامین امنیت غذایی کشور اظهار کرد: طبق تعریف فائو، امنیت غذایی زمانی محقق می شود که تمام مردم در هر زمان به غذای کافی و مغذی ضامن رفع نیاز تغدیه ای و ترجیحی آنها برای کمک به زندگی فعال و سالم دسترسی فیزیکی، اجتماعی و اقتصادی داشته باشند. در مسیر دستیابی به امنیت غذایی با چهار چالش در زمینه هزینه های تولید، تنش های محیطی، آلودگی محیط زیست و کمیت و کیفیت محصولات مواجهیم که پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی در هر چهار حوزه ماموریت ها و برنامه های مشخصی را تعریف کرده است.

سالیکورنیا، گزینه ای مناسب برای کشت در اراضی شور

وی افزود: یکی از موانع موجود در این زمینه تنش های ناشی از تغییر اقلیم است که برای جبران آن تلاش داریم گیاهان جایگزین محصولات موجود را  معرفی کنیم. از جمله این گیاهان جایگزین، گیاهان هالوفیت (شورپسند) هستند که در این راستا  ارزیابی و توسعه کشت گیاه سالیکورنیا را در دست اجرا داریم.

به گفته دکتر خوش خلق سیما گیاه سالیکورنیا بدون اشغال زمین های کشاورزی و آب مصرفی مزارع در زمینهای نامساعد و شور کشت شده و به عنوان علوفه دام ها و همچنین نمک سالم (فاقد کلرید سدیم) قابل استفاده است.

رئیس پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی با بیان اینکه محققان این پژوهشگاه به دستاوردهای خوبی در این زمینه رسیده و این محصول متقاضیان زیادی هم پیدا کرده، تصریح کرد: این گیاه علاوه بر مصارفی که دارد منبع خوبی برای ژنهای شورپسند و انتقال آنها به گونه های دیگر است.

افزایش تولید محصولات باغی با توسعه باغ های مادری سالم

رئیس پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی در ادامه به وضعیت کشت محصولات باغی در کشور اشاره کرد و گفت: سیب یکی از محصولاتی است که سطح قابل توجهی از باغ های کشور را به خود اختصاص داده است و از هر هکتار حدود ۱۳ و نیم تن محصول برداشت می کنیم این در حالی است که به دلیل پایین بودن بهره تولید در مقایسه با اتریش که سطح کمتری را به کشت این میوه اختصاص داده ولی در هر هکتار ۷۷ تن سیب برداشت می کند محصول کمتری برداشت کنیم. حتی در کشور ترکیه بهره وری تولید این محول ۲۵ تن در هکتار است که اختلاف قابل توجهی با ایران دارد.

وی گفت: یکی از عواملی که در پایین بودن میزان تولید محصولات باغیدر کشور  ما تاثیرگذار بوده نداشتن باغ مادری سالم است که بتواند نهال های مثمر را در اختیار باغداران قرار دهد. البته برای رفع این مشکل یک باغ مادری در اصفهان ایجاد و باغ دیگری در مشهد در شرف راه اندازی است.

وارداتی بودن تمام بذور سبزیجات مورد نیاز کشور

وی در ادامه با بیان این که بیش از ۹۸ درصد بذور سبزیجات با صرف ۲۰۰ میلیون دلار اعتبار از خارج وارد می شود، یکی از دلایل واردات این بذور را دسترسی نداشتن به والدین بذور عنوان و خاطرنشان کرد: در تولید بذور هیبرید دسترسی به والدین بذور با روش های مرسوم به دشواری و طی سه چهار دهه میسر می شود که در پژوهشگاه با استفاده از تکنولوژی های جدید توانسته ایم در زمانی کوتاه به دانش تولید والدین برخی بذور دست یابیم که البته این مزیت را هم به نمونه های وارداتی دارند دارد که تمام بذور هیبریدی که در این پژوهشگاه تولید می‌شوند با شرایط جغرافیایی و  محیط زیستی ایران همخوانی دارند.

وی افزود: محققان کشت بافت پژوهشگاه پیش از این در دستاوردی دیگر موفق شده اند از طریق کشت بافت مینی تیوبر، سیب زمینی عاری از ویروس تولید کننند که دانش آن را به شرکت های مختلف دانش بنیان داده ایم و اکنون شرکت های دانش بنیان مختلفی داریم که این مینی تیوبر را تولید می کنند.

تولید برنج متحمل به کم آبی

خوش خلق سیما با بیان اینکه از طریق مهندسی ژنتیک می توان با محدودیتهای ناشی از  تنش های محیطی مقابله کرد، گفت: در تلاشیم برنجی تولید کنیم که کم آبی را از طریق مهندسی ریشه تحمل کند.

وی افزود: برای تولید این برنج به سرعت در حال پیشرفت هستیم که اگر در تمام زمینه های آن موفق باشیم تا ۱۴۰۰ برنجی را در آزمایش های مزرعه ای وارد خواهیم کرد که کاملا مثل گندم کشت می شود و حتی مصرف آب کمتری خواهد داشت.

رییس پژوهشگاه بیوتکنولوزی کشاورزی ادامه داد: قصد داریم با مهندسی ژنتیک گلرنگی تولید کنیم که روغن استحصالی از آن دارای امگا ۳ باشد.

وی گفت: روغن های منشاء گیاهی اصلا امگا۳ ندارند و نسبت امگا ۳ و امگا ۶ آن ها بسیار پایین است و منبع اساسی تامین امگا ۳ روغن ماهی است. تولید روغن گلرنگ حاوی امگا ۳ می تواند مشکل افرادی را که تمایلی به مصرف ماهی ندارند رفع کند که تولید این محصول در مرحله آزمایشگاهی است.

ارزیابی دقیق تمام محصولات تراریخته وارداتی

خوش خلق سیما در ادامه با بیان این که با وجود واردات گسترده محصولات تراریخته از سال ۸۵  نظارتی بر واردات آنها صورت نمی گرفته است اظهار داشت: با تشکیل کمیته تراریخته در وزارت جهاد کشاورزی که به دستور مهندس حجتی صورت گرفت از سال ۹۳ واردات این محصولات کاملا تحت نظارت است و تمام محصولات تراریخته ای که وارد کشور می شود به خصوص ذرت، توسط آزمایشگاه ردیابی می شود تا رویدادهای آن مشخص شود.

به گزارش دیده بان علم ایران، وی یکی دیگر از دستاوردهای محققان پژوهشگاه را بالا بردن ماندگاری غذا با استفاده از پوشش های نانویی عنوان کرد و گفت: پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی با این هدف که برای استحصال ترکیبات مفید گیاهان دارویی، ضرورتی به زیرکشت بردن اراضی زراعی محدود کشور و مصرف منابع آبی مورد نیاز کشاورزان کشور برای کشت این گیاهان نباشد  طرحی را در دست اجرا داریم که بتوانیم مواد موثره این گیاهان را در فرمانتور و در محیط آزمایشگاهی تولید کنیم.

راه اندازی نخستین مرکز رشد بیوتکنولوژی کشاورزی

رئیس پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی یکی دیگر از دستاوردهای این پژوهشگاه را ایجاد اولین مرکز رشد بیوتکنولوژی کشاورزی در رشت عنوان کردو گفت: در این مرکز رشد، چهار شرکت و چند هسته مشغول به فعالیت شده اند و یکی از کارهای خوب در این پژوهشگاه این بود که زنجیره تشکیل اکوسیستم تجاری را کنار هم می چنیم تا در اقتصاد کشور و ثروت آفرینی تاثیرگذار باشیم.

انجام ۱۴۴ پروژه تحقیقاتی در بیوتکنولوژی

خوش خلق سیما در خصوص فعالیت های پژوهشگاه اشاره کرد و افزود: در سال جاری ۱۴۴ پروژه تحقیقاتی در زمینه های نانوتکنولوژی، کشت بافت، فیزیولوژی، انتقال ژن، میکروبی، دام و طیور، صنایع غذایی و زیست شناسی در حال انجام است.

وی گفت: در خیلی از تحقیقات در مرز دانش و همگام با دنیا هستیم و در هر پژوهشکده در مناطق مختلف موظف هستد که متخصص ترین فرد خارجی را به عنوان مشاور در کنار خودشان داشته باشند.

رئیس پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی افزود: اکنون مشاوران خوبی در پژوهشکده ها و ارتباطات بین المللی خوبی داریم و در مرز علم هم توانسته ایم تاثیرگذار باشیم و تولیدات علمی خوبی را داشته ایم و مقالات خوبی به چاپ رسانده ایم.

پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی،نقطه تماس ملی ایکریست در ایران

در ادامه، دکتر قاسم حسینی سالکده، معاون پژوهشی پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی هم توضیحاتی در خصوص وضعیت همکارهای بین المللی پژوهشگاه ارائه داد.

وی با اشاره به اهمیت این قبیل ارتباطات در انتقال تجارب جهانی به ایران به همکاری های دوجانبه پژوهشگاه با موسسه تحقیقات کشاورزی در مناطق نیمه خشک گرمسیری (ایکریست) اشاره کرد که پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی به عنوان نقطه تماس ملی و مسئول هماهنگی همکاری های ایران با آن موسسه شناخته می شود.

برنامه پژوهشگاه برای تجاری سازی دستاوردهای تحقیقاتی

دکتر پژمان آزادی، قائم مقام فناوری پژوهشگاه با اشاره به برنامه های پژوهشگاه برای تجاری سازی دستاوردهای تحقیقاتی اظهار داشت: استقبال از دستاوردهای پژوهشی در حدی است که در مورد برخی محصولات و فناوری های پژوهشگاه به دلیل تعداد زیاد متقاضیان در انعقاد قراردادها در حال تامل هستیم.

وی با اشاره به راه اندازی مرکز رشد بیوتکنولوژی کشاورزی گفت امیدواریم که در کنار هر مرکز تعدادی شرکت دانش بنیان داشته باشیم.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

نخستین جلسه شورای ملی ایمنی زیستی در دولت سیزدهم برگزار شد

امکان ردیابی تراریختگی مواد اولیه و خوراک آبزیان در کشور فراهم شد

دانشمندی که علم را «از مردم، با مردم و برای مردم» زندگی‌ کرد/در مراسم سالگرد درگذشت استاد عنوان شد: قره‌یاضی،سکوت نخبگان را خطرناکتر از مهاجرت نخبگان می‌دید

تولید افزودنی باکتریایی سیلاژ علوفه ای در پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

  1. Ali Mohammad Borzou گفت:

    اخبار ارایه شده بسیار دلگرم کننده است.نشان میدهد که کشور ما در عرصه تحقیقات علم بیولوژی و کشاورزی قدمهای مهمی برداشته است.بامید کاربردی شدن هر چه بیشتر این تحقیقات. مفق باشید

سرخط خبرها