سه شنبه، ۲۹ اسفند، ۱۴۰۲ | Tuesday, 19 March , 2024

ایرانست ۱، نخستین ماهواره ایرانی در مدار ژئو

نسخه قابل پرینت
کد خبر:33058
شنبه، ۲ دی، ۱۳۹۶ | 12:05

ایرانست ۱، نخستین ماهواره ایرانی در مدار ژئو

رییس پژوهشگاه فضایی ایران از طرح ساخت ماهواره ایرانست ۱ برای استقرار در نخستین نقطه مداری ایران خبر داد.

به گزارش دیده بان علم ایران، حسن حدادپور در مراسم پایانی پنجمین جشنواره تجلیل از پژوهشگران پژوهشگاه فضایی ایران با اشاره به فعالیت های این پژوهشگاه در حوزه ماهواره های مخابراتی و سنجشی، گفت : هم اکنون ماهواره ناهید ۱ در نوبت پرتاب قرار دارد و ماهواره ناهید ۲ در دست ساخت است که با طراحی و ساخت ماهواره ناهید ۲ نخستین گام استفاده از فضا در بخش مخابرات برداشته می شود.

وی با بیان اینکه ماهواره سنجشی سها در دست اقدام است، افزود : این ماهواره نخستین ماهواره عملیاتی است که با دقت تشخیص ۱۵ متری، تصاویر را ارایه می کند.

رییس پژوهشگاه فضایی ایران برنامه ریزی برای استفاده از لایه استراتوسفر در فضا را یکی دیگر از اقدامات این پژوهشگاه عنوان کرد و گفت : بسیاری از کشورهای دنیا در حال استفاده از این لایه هستند، همچنین شرکت های فیس بوک و گوگل در آمریکا نیز از این لایه استفاده می کنند و در پژوهشگاه فضایی برای استفاده از این لایه در حال برنامه ریزی هستیم.

وی پروژه بالن مخابراتی که در ایام اربعین و زلزله کرمانشاه مورد استفاده قرار گرفت را از زیرشاخه های استفاده از این لایه بیان کرد و افزود : با دستور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات برای هر یک از استان ها یک بالن برای مواقع بحرانی طراحی و ساخته می شود.

حدادپور استفاده از منظومه ماهواره ای برای رفع نیازهای مخابراتی را یکی دیگر از برنامه های پژوهشگاه فضایی ایران اعلام کرد و گفت : تعدادی از شرکت های بزرگ در دنیا در حال برنامه ریزی برای استفاده از لایه لئو برای هدف های مخابراتی هستند و با توجه به اهمیت این موضوع پژوهشگاه فضایی ایران با همکاری صا ایران در حال برنامه ریزی برای عملیاتی کردن این طرح است.

وی در بخش دیگر از سخنان خود به حوزه زیرساخت به عنوان یکی دیگر از بخش های مهم حوزه فضایی اشاره کرد و افزود : ماهواره های ساخته شده در کشور باید در شرایطی خاص آزمایش شود که برای این منظور مرکز آزمون ماهواره ها در حال تجهیز است که بتوانیم ماهواره های تولید شده در نقشه راه آینده کشور را در این آزمایشگاه تست کنیم.

رییس پژوهشگاه فضایی ایران با بیان اینکه تاکنون این پژوهشگاه بیش از هزار دستاورد داشته است، خاطر نشان کرد: در برنامه های آینده این پژوهشگاه به دنبال تجاری سازی و ارایه تعدادی از این محصولات به بازار هستیم.

وی به تدوین نقشه راه در این حوزه در سال ۹۳ و بازبینی آن در سال ۹۴ اشاره کرد و گفت : نخستین ماهواره ای که به صورت عملیاتی نیازهای ما در این حوزه را پوشش می دهد ماهواره ایرانست ۱ است که امیدواریم  با طراحی و ساخت این ماهواره، ایرانست ۱ در نخستین نقطه لایه ژئو به نام ایران مستقر شود و بر اساس نقشه راه ، طراحی و ساخت ایرانست ۲ نیزدر سال ۱۴۰۲ به عنوان یک ماهواره به روز انجام می شود.

حدادپور تصریح کرد: تمام نیازهای مخابراتی کشورهای مختلف در لایه ژئو محقق می شود .

وی درباره منظومه های ماهواره ای هم گفت: در این حوزه مطالعات اولیه در دست انجام است و اگر با انجام این مطالعات این پروژه بتواند نیازهای مخابراتی کشور را پوشش دهد در برنامه اجرایی قرار می گیرد.

همچنین در پایان این مراسم از پژوهش ها و پژوهشگران برتر پژوهشکده های پژوهشگاه فضایی ایران با اهدای نشان و لوح قدردانی شد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

برآورد سطح زیرکشت گندم، جو و برنج کشور با فناوری سنجش از دور

در راستای برنامه پرتاب ماهواره زمین آهنگ انجام شد: آزمون موفق زیرمداری بلوک انتقال مداری

ساخت آشکارساز قابل حمل ترکیبات شیمیایی ممنوعه در کشور

آزمون زیرمداری موفق سامانه انتقال مداری سامان ۱

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها