پنج شنبه، ۹ فروردین، ۱۴۰۳ | Thursday, 28 March , 2024

اتمام ساخت نخستین توکامک کشور در آینده نزدیک

نسخه قابل پرینت
کد خبر:32936
چهارشنبه، ۲۹ آذر، ۱۳۹۶ | 12:22

اتمام ساخت نخستین توکامک کشور در آینده نزدیک

 رییس شورای راهبردی روابط خارجی از آزمایشگاه های توکامک و گداخت دانشکده مهندسی انرژی و فیزیک دانشگاه صنعتی امیرکبیر بازدیدکرد.

به گزارش دیده بان علم ایران دکتر رضا امراللهی، مجری طرح توکامک البرز در جریان بازدید دکتر خرازی از طرح گفت:   فعل و انفعالی که در خورشید انجام می شود، گداخت است و ماشین مولد این کار را که بشر ساخته “توکامک” و یا به زبان فارسی خورشیدک نامگذاری کرد.


وی افزود: خورشید در هر لحظه ۳۰ هزار برابر مصرف انواع انرژی را به کره خاکی می فرستد در حالیکه نه تنها انرژی پاک و سازگار با محیط زیست است، بلکه باعث رشد و نمو گیاه نیز می شود.


امراللهی گفت: ماشین البرز حاصل کار و جمع بندی پژوهش ۳۰ ساله اینجانب در ایران پس از دکتری است.


وی افزود: طرح توکامک البرز اولین و تنها ماشین مولد پلاسماست که ۱۰۰% در ایران طراحی و ساخته شده است.


عضو هیات علمی دانشکده مهندسی انرژی و فیزیک دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت : مدت طراحی تا اتمام پروژه حدود ۸ سال از ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۶است و وزن توکامک البرز و خازن ها حدود ۲۵ تن می باشد.


دکتر امراالهی تصریح کرد: مجری طرح، پژوهشکده پرتوفرآیند دانشگاه صنعتی امیرکبیر و کارفرما سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران می باشد.


وی خاطر نشان کرد: نشست ملی هفته پژوهش و فناوری که به مراسم هجدهمین جشنواره پژوهش و فناوری در محل سالن اجلاس ختم شد، از دانشگاه صنعتی امیرکبیر که با پروژه ساخت “اولین توکامک” در ایران تجلیل شد و توکامک البرز در پژوهشکده پرتوفرآیند این دانشگاه با سرمایه گذاری سازمان گسترش و نوسازی صنایع کشور در حال ساخت و اتمام است، به عنوان طرح برتر کشور اعلام شد که برای دانشگاه اعتبار است.
عضو هیات علمی دانشکده مهندسی انرژی و فیزیک دانشگاه صنعتی امیرکبیر با
بیان این که طراحی تا خاتمه  این پروژه که رو به اتمام است حدود هشت سال به طول انجامیده است  افزود: حدود ۴۰ شرکت کوچک و بزرگ در ساخت قطعات این ماشین شرکت داشته اند که یکی از آنها بزرگترین کارخانه ترانسفورماتورسازی کشور (ایران ترانسفو زنجان) و کوچکترین آن چند شرکت دانش بنیان دستگاه های اندازه گیری هستند.
در ساخت این ماشین بیش از ۱۵ دانشجوی دکتری و فوق لیسانس با اینجانب همکاری داشته اند و این اختراع در سال ۱۳۹۵ به ثبت رسیده است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

موفقیت دانشمند ایرانی در ساخت لباس با قابلیت اندازه‌گیری قند خون

تقدیر از برگزیدگان پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی امیرکبیر

دستاورد محققان ایرانی در شبیه‌سازی دینامیک مولکولی نفوذ آب در غشای پیل‌های سوختی

ابداع روش تحلیلی هوشمند برای مدلسازی تلفیقی اکتشاف ذخایر اقتصادی مس

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها