پنج شنبه، ۹ فروردین، ۱۴۰۳ | Thursday, 28 March , 2024

صعود ایران به رتبه ششم علم نانوی جهان

نسخه قابل پرینت
کد خبر:329
یکشنبه، ۲۶ اردیبهشت، ۱۳۹۵ | 11:37

صعود ایران به رتبه ششم علم نانوی جهان

دبیر ستاد توسعه فناوری نانو از صعود یک پله‌ای ایران در رتبه جهانی علم نانو خبر داد و گفت: ایران در تولید علم نانو با پشت سر گذاشتن کشور ژاپن از رتبه هفتم به رتبه ششم جهان صعود کرده است.

به گزارش دیده بان علم ایران سعید سرکار درباره صعود یک پله‌ای رتبه علمی فناوری نانو جمهوری اسلامی ایران در جهان، اظهار کرد: طی دو سال گذشته جایگاه ایران در رتبه هفتم تثبیت‌ شده بود. متناسب با رشد ما در حوزه فناوری نانو  که سالانه بیش از ۲۰ درصد است، امسال کشور ژاپن را پشت سر گذاشته‌ و به رتبه ششم از نظر تعداد مقالات معتبر حوزه فناوری نانو (مقالات ISI) دست یافته‌ایم.

ایران تولیدکننده بیش از ۵٫۵ درصد مدارک علمی نانوی جهان

وی افزود: ایران از ابتدای سال جاری رتبه ششم را کسب کرده بود، اما برای اطمینان تثبیت این رتبه صبر کردیم. امروز ما با دارا بودن بیش از پنج و نیم درصد تولیدات علمی جهان در حوزه فناوری نانو، صاحب رتبه ششم هستیم.

سرکار با بیان اینکه یکی از زمینه‌هایی که رشد هر کشوری را نشان می‌دهد، بنیه علمی آن است، ادامه داد: توسعه فناوری مبتنی بر یک بنیه خوب است تا بتوان در مرز دانش حرکت کرد؛ بنابراین شاخص توسعه علمی یکی از مولفه های مهمی است که کشورها بسیار به آن اهمیت می‌دهند.

دبیر ستاد توسعه فناوری نانو این شاخص را توسعه علمی فناوری ایران در حوزه فناوری نانو دانست و گفت: بر همین اساس، ظرفیت علمی ما در جهان در حال حاضر در رتبه ششم قرار گرفته است.

صدور دستگاه صنعتی نانوالیاف به کره جنوبی

وی دستاوردی که در حوزه نانو به کره جنوبی صادر شده است را دستگاه صنعتی نانو الیاف عنوان کرد و توضیح داد: قیمت این دستگاه پیشرفته ۳۵۰ هزار دلار است. اما نکته مهم جدا از قیمت، این است که ما توانسته‌ایم یک ماشین صنعتی در یک حوزه فناوری پیشرفته را به یک کشور صنعتی که پیشرفته است صادر کنیم. در حقیقت به قدری ظرفیت ماشین‌سازی حوزه فناوری نانو جمهوری اسلامی قوی شده است که به کره جنوبی ماشین آلات صنعتی صادر کند این نکته بسیار ارزشمند است.

سرکار درباره صادرات محصولات نانو به کشورهای دیگر، ابراز کرد: در حوزه محصولات آزمایشگاهی و دیگر محصولات نانو، صادرات در حال حاضر صورت می‌گیرد. اطلاعات اسامی کشورها و تنوع محصولات صادراتی نیز به زودی ارائه خواهد شد.

دبیر ستاد توسعه فناوری نانو معاونت علمی با اشاره به ظرفیتی که با لغو تحریم‌ها در کشور ایجاد شده است، اظهار کرد: پیش‌ از این با مشکلاتی که در کشور وجود داشت، صادرات مستقیم به کشورها و فعالیت‌های این‌چنینی امکان‌پذیر نبود. در دوره تحریم ما سعی کردیم تا توسعه فناوری خوبی داشته باشیم و محصولات متنوعی متکی به فناوری خود در کشور بسازیم.

وی با بیان اینکه وجود تحریم، سبب شده بود تا در مقابل صدور محصولات فناوری نانو ایران مانع ایجاد شود، گفت: خوشبختانه با شرایط ایجاد شده پس از برجام، فناوری نانو و سایر حوزه‌های علم و فناوری کشور به‌راحتی می تواند وارد عرصه جهانی شود؛ چرا که در دوران تحریم با قوی کردن بنیه علمی و فناوری کشور، بر روی سکوی پرش ایستاده بودیم و امروز راه ارتقا و ارتباط برای ما باز شده است.

مطالب مرتبط

موفقیت محقق ایرانی در تولید بانداژ ضدعفونت با عصاره حنا و نانوالیاف

موفقیت محققان دانشگاه شریف در ساخت صفحات لمسی الکترونیکی شفاف و منعطف بر پایه نانوژنراتور

سرکار: کاهش بودجه و تشدید تحریم ها از موانع تحقق صادرات یک میلیاردی محصولات نانو است

جلوگیری از نفوذ رطوبت و شوره زدگی دیوارها با نانوپوشش ایرانی

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها