پنج شنبه، ۹ فروردین، ۱۴۰۳ | Thursday, 28 March , 2024

ساخت داربست گیاهی با امکان ایجاد عروق خونی در کشور

نسخه قابل پرینت
کد خبر:3285
سه شنبه، ۲۲ تیر، ۱۳۹۵ | 08:41

ساخت داربست گیاهی با امکان ایجاد عروق خونی در کشور

محققان دانشگاه صنعتی امیرکبیر با استفاده از روغن کرچک و پلی اتیلن گلایکول، داربستی با منشا گیاهی تولید کردند که در فاز حیوانی موفق به تولید عروق خونی بدون پس‌زدگی و عفونت در زیر پوست خرگوش سکته کرده شدند.

به گزارش دیده‌بان علم ایران یاسمن گنجی مجری طرح با تاکید بر این که این مطالعات با عنوان «طراحی و ساخت داربست نانو کامپوزیتی پلی یورتان – طلا برای کاربرد در مهندسی بافت عضله قلب» در دانشگاه صنعتی امیرکبیر اجرایی شده است، گفت: در این روش به دنبال ارائه راهکارهایی برای رفع نیاز به اهدا کننده قلب پس از سکته‌های قلبی بودیم.

وی ادامه داد: برای این منظور اقدام به تولید پلیمر زیست تخریب پذیر بر پایه روغن کرچک و پلی‌اتیلن گلایکول کردیم که این ترکیب منجر به تولید پلیمر پلی‌یورتان با منشا گیاهی شد.

گنجی خاطرنشان کرد: برای سازگاری این پلیمر با بافت قلب، نانو سیم و نانو لوله‌های طلا را اضافه کردیم تا خواص عضله قلب را از لحاظ الکتریکی و مکانیکی مشابه بافت طبیعی قلب شبیه سازی کنیم.

وی در خصوص دلایل استفاده از نانو سیم و نانو لوله‌های طلا در این تحقیقات توضیح داد: بافت قلبی بافتی است که باید تحریک الکترومکانیکی در آن ایجاد شود و استفاده از این نانو ذرات، ارتباط سلول‌ها را با یکدیگر در تخلخل­های مجاور در داربست فراهم می‌کند.

به گفته مجری طرح، زمانی که داربست تخریب شده و از بین می‌رود، سیم‌های طلا می‌توانند با بافت قلب پیوند ایجاد کرده و در داخل بافت باقی بمانند که این امر کمک می‌کند بافت جدیدی که در حال شکل گیری است با بافت قدیمی موجود در بدن هماهنگی داشته باشد.

مجری طرح، با بیان این که پس از این مرحله کامپوزیت تهیه شده به صورت داربست‌ متخلخل تهیه شد، ادامه داد: بر روی این داربست، سلول‌های قلب کشت داده شد و این سلول‌ها تحت تحریک الکتریکی مطابق با بافت طبیعی بدن قرار گرفتند.

وی انجام ارزیابی‌های بیولوژیکی بر روی این سلول‌ها را مرحله بعدی این طرح تحقیقاتی نام برد و گفت: این که بافت تولید شده با این روش آیا می‌توانند با استفاده از سلول‌های عضله قلبی، فاکتورهای مرتبط با عضله قلب را ترشح کنند یا خیر در این ارزیابی‌ها مورد بررسی قرار گرفت.

گنجی با تاکید بر این که در این بررسی‌ها ۱۴ ژن و ۲ پروتئین مورد ارزیابی قرار گرفتند، اضافه کرد: علاوه بر آن شکل و مورفولوژی، رنگ آمیزی، زیست سازگاری و نحوه چسبندگی و جهت گیری سلول‌ها بر روی داربست‌ها پس از تحریک الکتریکی مورد بررسی قرار گرفت.

به گفته وی، نتیجه به دست آمده نشان داد که داربست تولید شده پتانسیل رشد و تکثیر سلول‌های عضله قلبی را مطابق با شرایط طبیعی بافت دارد.

این محقق دانشگاه صنعتی امیرکبیر با اشاره به اجرای فاز حیوانی مطالعات، خاطرنشان کرد: در فاز مقدماتی بر روی خرگوش مطالعاتی صورت گرفت تا واکنش داربست‌های تولید شده در بدن حیوان را مورد بررسی قرار دهیم.

وی با اشاره به نتایج به دست آمده در فاز حیوانی خاطرنشان کرد: در فاز مقدماتی به علت عدم زنده ماندن حیوان پس از اعمال سکته، داربست به صورت زیر پوستی در بدن حیوان کار گذاشته شد و نتیجه نشان داد که امکان ایجاد عروق خونی در این داربست وجود دارد.

گنجی با اشاره به تصاویر به دست آمده از بافت ایجاد شده در بدن خرگوش، افزود: تصاویر به دست آمده نشان داد که در عمق و سطح داربست، عروق خونی شکل گرفته و این عروق از بافت مجاور تا داربست راه یافته است.

این محقق همچنین اضافه کرد: در ارزیابی‌های یک ماهه از فاز حیوانی گزارشی در خصوص ایجاد عفونت و واکنش‌های پاتوژنیک و پس زدگی عروق مشاهده نشد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

موفقیت دانشمند ایرانی در ساخت لباس با قابلیت اندازه‌گیری قند خون

تقدیر از برگزیدگان پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی امیرکبیر

دستاورد محققان ایرانی در شبیه‌سازی دینامیک مولکولی نفوذ آب در غشای پیل‌های سوختی

ابداع روش تحلیلی هوشمند برای مدلسازی تلفیقی اکتشاف ذخایر اقتصادی مس

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها