جمعه، ۱۰ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 29 March , 2024

ساخت دستگاه پرداختکاری با ذرات مغناطیسی به کمک ارتعاشات التراسونیک

نسخه قابل پرینت
کد خبر:32848
سه شنبه، ۲۸ آذر، ۱۳۹۶ | 11:30

ساخت دستگاه پرداختکاری با ذرات مغناطیسی به کمک ارتعاشات التراسونیک

دستگاه پرداختکاری قطعات لوله‌ای با ذرات مغناطیسی و به کمک ارتعاشات التراسونیک در دانشگاه آزاد اسلامی نجف آباد طراحی و ساخته شد.

به گزارش دیده بان علم ایران، حمزه شاهرجبیان، عضو هیات علمی واحد نجف آباد یکی از مخترعان این دستگاه گفت : این دستگاه که نخستین ثبت اختراع واحد نجف آباد در سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران بوده و به همت  پیام سرائیان برای پرداختکاری قطعات تو خالی با هندسه های غیرمتقارن ساخته شده است.

وی درباره ایده اولیه برای ساخت این دستگاه اظهار کرد: در فرآیند پرداخت کاری سنتی مانند هونینگ، عمل پرداخت کاری توسط لقمه سنگ انجام می شود. این روش محدودیت هایی مانند وجود تنش های پسماند، مشکل ساختن ابزار زیر ۲ میلیمتر، پرداخت کاری سوراخ های غیراستوانه ای مانند سوراخ مخروطی و عدم رسیدن به زبری ۰٫۰۲۵ میکرومتر وجود دارد. این مشکلات باعث شد تا دست به کار اختراع دستگاهی شویم که این مشکلات را برطرف کند.

عضو هیات علمی واحد نجف آباد، نحوه عملکرد این دستگاه را بیان کرد و افزود: در این دستگاه به جای لقمه سنگ از ذرات ساینده مغناطیسی (ترکیب ذرات مغناطیسی آهن و ذرات ساینده مانند SiC) استفاده می شود. این کار باعث می شود محدودیت هایی که در روش سنتی با آن مواجه هستیم بر طرف شود.

شاهرجبیان درباره کاربرد صنعتی این دستگاه خاطرنشان کرد: از این روش می توان برای پرداخت نهایی قطعاتی که دارای سوراخ های خیلی دقیق و کاملا پرداخت (تلرانس و کیفیت) هستند، استفاده کرد. از جمله این قطعات می توان به شیرهای هیدرولیکی و سوزن انژکتور اشاره کرد.

وی در باره مزایای این اختراع گفت: پرداختکاری داخلی لوله های با قطر پایین (حتی کمتر از ۲ میلیمتر)، پرداختکاری داخلی سوراخهای غیر استوانه ای مانند سوراخهای مخروطی، پرداختکاری لوله هایی که دارای فرم خمیده بوده و ابزارهای پرداختکاری نمی توانند داخل آن بروند، عدم ایجاد تنشهای پسماند مکانیکی و حرارتی به دلیل اینکه نیروهای پرداختکاری بسیار پایین است، رسیدن به زبری سطح های بسیار پایین (کمتر از۲۵هزارم میکرون)، پرداختکاری داخلی لوله های با جداره نازک و استفاده از ارتعاشات التراسونیک به منظور افزایش راندمان پرداختکاری و کمتر کردن زمان فرآیند از مزایای این دستگاه است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

کاهش ساعات موظفی تدریس اعضای هیات علمی فناور دانشگاه آزاد

دانشگاه آزاد، مهلت دفاع از پایان‌نامه ها را تمدید کرد

پذیره‌نویسی “فراصندوق سرمایه‌گذاری” آغاز شد

آزمون جامع دکتری دانشگاه آزاد به آذرماه موکول شد

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها