جمعه، ۱۰ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 29 March , 2024

ملک زاده : مطالعات کوهورت جهش بزرگی در تحقیقات پزشکی ایجاد خواهد کرد

نسخه قابل پرینت
کد خبر:32807
دوشنبه، ۲۷ آذر، ۱۳۹۶ | 14:52

ملک زاده : مطالعات کوهورت جهش بزرگی در تحقیقات پزشکی ایجاد خواهد کرد

معاون تحقيقات و فناوری وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت : ۴۰ درصد اعضای هیات علمی دانشگاه‌ علوم پزشکی گیلان فعالیت علمی ندارند، ۴۰ درصد کمتر از ۱۰ مقاله علمی داشته اند و تنها ۲۰ درصد فعالیت علمی می کنند.

به گزارش دیده بان علم ایران دکتر رضا ملک زاده همزمان با هفته پزوهش و فناوری به گیلان سفر کرد و ضمن بازدید از برخی مراکز تحقیقاتی این استان، در آیین هفته پژوهش و فناوری   و تقدیر از پژوهشگران برگزیده دانشگاه علوم پزشکی گیلان  حضور یافت و طی سخنانی در جمع مسوولان، استادان و دانشجویان این دانشگاه گفت: ایران هم اکنون رتبه نخست تولید علم منطقه را داراست.

 

وی بر اهمیت فعالیت علمی اعضای هیات علمی دانشگاه ها و تسریع در روند این گونه از فعالیتها تاکید و تصریح کرد: دانشگاه ها باید به دنبال افزایش همکاری های علمی بین‌المللی ،سرمایه‌گذاری بر روی شرکت‌های دانش بنيان و حمایت از طرح‌های پژوهشی و تحقیقاتی باشند.

معاون تحقيقات و فناوری وزیر بهداشت، گفت:دانشگاه‌های علوم پزشکی موظفند علاوه بر اختصاص بودجه مناسب  به پژوهش، یک درصد از بودجه سالانه خود را طبق قانون «اختصاص یک درصد از سهم بودجه دستگاه های دولتی به تحقیق»، به امر پژوهش اختصاص دهند که دانشگاه گیلان فقط نیم درصد از بودجه خود را به امر پژوهش اختصاص داده است.

دکتر ملک‌زاده با اشاره به فعالیت‌های مهم انجام شده در زمینه حمایت از تحقیقات علوم پزشکی،  احیای موسسه ملی توسعه تحقیقات علوم پزشکی کشور (نیماد)، اجرای نظام  ثبت بیماری های مهم  و افزایش واحدهای تحقیقاتی در بیمارستان‌ها را بخشی از این تلاشها برشمرد.

 

معاون تحقيقات و فناوری وزیر بهداشت، از راه‌اندازی ۸۰ مرکز رشد در سراسر کشور طی سالهای گذشته خبر داد و با بیان این که یک سوم شرکتهای دانش بنیان تحت حمایت صندوق نوآوری و شکوفایی، در بخش سلامت فعالیت می کنند، تحقیق و فناوری را از اولویت‌های مهم حوزه سلامت عنوان کرد و گفت: ایجاد فضای مطلوب برای رشد فناوری، تبدیل علم به محصول و بکارگیری دانش در خدمت سلامت نیازمند برنامه و ساز و کار جدی است.

وی، از دیگر  اقدامات مهم انجام شده در حوزه تحقیقات علوم پزشکی را توسعه و تکمیل آزمایشگاه‌های جامع تحقیقاتی، توسعه کیفی پژوهش‌ها، افزایش شمار شرکت‌های دانش بنیان برشمرد و گفت: به دنبال تحول عظیم در حوزه تحقیقات پزشکی هستیم.

دکتر ملک زاده گفت: تا کنون ۱۱ آزمایشگاه جامع تحقیقاتی در کشور راه اندازی شده یا توسعه یافته و  تعداد این آزمایشگاه ها افزایش خواهد یافت و دانشگاه علوم پزشکی گیلان نیز در آینده دارای یکی از این آزمایشگاه ها خواهد شد.

وی از ایجاد نظام نوین اطلاعات پژوهش پزشکی با امکان دسترسی به ۱۲ سامانه جدید و دریافت کلیه اقلام اطلاعات پژوهش پزشکی از طریق این سامانه خبر داد و بر بهره برداری اعضای هیات علمی و دانشجویان دانشگاه های علوم پزشکی از این سامانه ها که یک اتفاق جدید و تاثیر گذار در تحقیقات پزشکی است تاکید کرد.

معاون تحقيقات و فناوری وزیر بهداشت، با اشاره به اینکه در زمینه تحقیق و پژوهش، گیلان باید فعال‌تر عمل کند، یادآور شد:پایین بودن کیفیت مقالات یکی از مشکلات پژوهشگران است.

دکتر ملک زاده، تاکیدکرد: دانشگاه های علوم پزشکی باید به سمت تحقیقات ملی موثر سوق پیدا کنند و در این زمینه اجرای مطالعات کوهورت جهش بزرگی در پژوهش های حوزه پزشکی و در کل نظام سلامت ایجاد خواهد کرد.

معاون تحقیقات وزیر بهداشت در سفر به گیلان، از مرکز تحقیقات علوم اعصاب ، مرکز تحقیقات ترومای جاده ای، مرکز تحقیقات خصوصی کبد و گوارش کاسپین استان گیلان بازدید کرد و در جریان آخرین فعالیتهای تحقیقاتی آنها قرار گرفت.

عصر امروز همچنین مجتمع فناوری های پیشرفته پزشکی دانشگاه علوم پزشکی گیلان با حضور معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت افتتاح شد.

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت در ادامه بازید از مراکز تحقیقاتی گیلان، دومین مرکز توسعه تحقیقات بالینی دانشگاه علوم پزشکی گیلان را در بیمارستان رازی رشت، با حضور رییس ، جمعی از اساتید و مسوولین دانشگاه افتتاح کرد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها