پنج شنبه، ۹ فروردین، ۱۴۰۳ | Thursday, 28 March , 2024

هجدهمین جشنواره ملی پژوهش و فناوری برگزار شد/ تقدیر از ۱۶ پژوهشگر و چهار فناور برتر کشور

نسخه قابل پرینت
کد خبر:32800
دوشنبه، ۲۷ آذر، ۱۳۹۶ | 14:03

هجدهمین جشنواره ملی پژوهش و فناوری برگزار شد/ تقدیر از ۱۶ پژوهشگر و چهار فناور برتر کشور

بیست پژوهشگر و فناور برتر کشور و جمعی از حامیان پژوهش در هجدهمین جشنواره ملی پژوهش و فناوری معرفی و تقدیر شدند.

به گزارش دیده بان علم ایران،‌ در این مراسم که صبح امروز در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی برگزار شد در غیاب رییس جمهور که پیش از این اعلام شده بود به روال اغلب دوره های جشنواره در جشنواره حضور خواهد داشت منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری از برگزیدگان تقدیر کرد.

در این مراسم از دکتر شهرام شکرفروش، استاد دانشگاه شیراز در حوزه بهداشت مواد غذایی، دکتر غلامحسین نجفی، دانشیار دانشگاه تربیت مدرس در حوزه مکانیک ماشین‌های کشاورزی، دکتر سید مهدی جعفری دانشیار دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی در حوزه علوم و صنایع غذایی، دکتر رضا محمدی استادیار پژوهشی از وزارت جهاد کشاورزی، دکتر نیما تقوی‌نیا، استاد دانشگاه صنعتی شریف در حوزه علم مواد، دکتر محمد حسین صنعتی، استاد پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری در حوزه بیوتکنولوژی، دکتر میرعلی فرج‌زاده استاد دانشگاه تبریز در حوزه شیمی تجزیه، دکتر عباس زارعی هنزکی استاد دانشگاه تهران در حوزه مهندسی متالورژی، دکتر مجید رضا آیت‌اللهی، استاد دانشگاه علم و صنعت در حوزه مهندسی مکانیک، دکتر محمد حقیقی، استاد دانشگاه صنعتی سهند در حوزه مهندسی شیمی، دکتر آرین قلی‌پور استادیار دانشگاه تهران در حوزه مدیریت، دکتر بهلول علیجانی استاد دانشگاه خوارزمی در حوزه جغرافیا، دکتر هاشم داداش‌پور دانشیار دانشگاه تربیت مدرس در حوزه برنامه‌ریزی شهری، آرش خجسته دانشیار دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی شهید بهشتی در حوزه جراحی فک و دهان و صورت، دکتر احمدرضا شاهوردی استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران در حوزه داروسازی و بیوتکنولوژی، دکتر مرجان نصیری اصل استان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی قزوین در حوزه فارماکولوژی به عنوان ۱۶ پژوهشگر برتر کشوری تقدیر شد.

همچنین دکتر مریم گل‌آبادی از مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان برای تولید بذر هیبریدی، سید روح‌الله موسوی از پارک علم و فناوری خوزستان برای تولید پمپ تراک سیمان‌زنی، سعید بهزادی‌پور از دانشگاه صنعتی شریف برای سامانه توانبخشی از راه دور و محسن بهمنی از شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی وزارت نفت برای تولید کاتالیست سنتز متانول به عنوان چهار فناور برتر کشوری در جشنواره ملی پژوهش و فناوری معرفی شدند.

معین احمدی از پارک علم و فناوری مرکزی هم به عنوان ایده‌پرداز برگزیده معرفی شد.

در ادامه از محمد مهدی شهریاری استاندار آذربایجان غربی، رحیم حق‌نقی رئیس دانشگاه ارومیه، مجید خدابخش استاندار آذربایجان شرقی، محمدرضا پورمحمدی رئیس دانشگاه تبریز، اسماعیل تبادار استاندار فارس، ابراهیم گشتاسبی‌راد سرپرست دانشگاه شیراز، سید موسی خادمی استاندار لرستان و خسرو عزیزی رئیس دانشگاه لرستان به عنوان حامیان پژوهش و فناوری تقدیر شد.

در این جشنواره همچنین از دکتر معین احمدی به عنوان ایده‌پرداز برگزیده جشنواره ملی شناسایی و توانمندسازی ایده‌های برگزیده (شتاب) تقدیر شد.

در بخش دیگری از مراسم طرح‌های پایه و پیش‌بینی شرایط دریایی کشور از دانشگاه صنعتی اصفهان و طرح توکامک البرز از دانشگاه صنعتی امیرکبیر به عنوان طرح‌های پژوهشی برتر انتخاب شده و مجریان آن‌ها مورد تقدیر قرار گرفتند.

دکتر منصور غلامی، وزیر علوم در آیین تجلیل از پژوهشگران و فناوران برتر کشور، اظهار داشت: پژوهش‌های کاربردی که مبتنی بر نیازها و خلاءهای موجود در حوزه‌های مختلف صنعتی و مسائل اجتماعی انجام می‌شوند، توانایی حل مشکلات و معضلات کشور در سطح ملی را دارا هستند.

وی افزود: مصادف شدن این آیین با روز «پژوهش، فناوری، حوزه و دانشگاه» را گرامی می‌داریم و در این فضای وحدت و هم‌اندیشی، فضای دل‌انگیز علاقه به علم، تحقیق، توسعه و توأم کردن فضای اخلاقی در همه مجامع علمی را شاهد هستیم.

وزیر علوم از همه کسانی که از اقصی نقاط کشور برای برگزاری هفته پژوهش و فناوری تلاش کردند و موجبات فراهم شدن فضای افتخارآمیزی در راستای تقدیر از فعالیت‌های پژوهشگران در مراکز علمی و دانشگاهی را مهیا کردند، قدردانی کرد.

غلامی خاطرنشان کرد: بر اساس تکالیفی که اسناد بالادستی از جمله سند چشم‌انداز ۲۰ ساله، سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری، برنامه ششم توسعه در راستای توسعه علم و فناوری و ضرورت ارتقای جایگاه علمی و فناوری ایران، مسیری را در پیش روی مراکز علمی قرار داده که حاصل آن با شتاب روزافزون ارتقای جایگاه علمی کشور و توسعه همه جانبه مبتنی بر علم و فناوری خواهد بود.

وی افزود: بر اساس ارزیابی‌های انجام شده، خوشبختانه در همه زمینه‌های تکلیفی توسعه علم و فناوری با برنامه هماهنگ و در بخش‌هایی حتی جلوتر هستیم و این امر با تلاش همه محققان و دست‌اندرکاران حوزه علم و فناوری میسر شده است.

وزیر علوم با اشاره به ضرورت ارتقای کیفیت در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی افزود: توسعه کیفی دانشگاه‌ها جزو برنامه‌هایی است که هم در وظایف قانونی و سازمانی وزارت علوم، تحقیقات فناوری دیده شده و هم در راستای اجرای برنامه‌های بالادستی اهمیت و ضرورت خاص خود را دارد.

به گفته دکتر غلامی، مسئولان باید در راستای حضور در فضای بین‌المللی دانشگاه‌ها و مراکز علمی و پژوهشی بیش از پیش همت گمارند.

وی با بیان اینکه در ارائه دستاوردهای علمی و پژوهشی بخصوص در قالب انتشار دستاوردها در قالب مقالات علمی و کتاب‌های دانشگاهی توفیقات خوبی کسب کرده‌ایم، عنوان کرد: در شرایط فعلی جایگاه جمهوری اسلامی از نظر رتبه‌بندی سیستم‌های نمایه‌سازی معتبر در دنیا، رتبه شانزدهم از لحاظ توسعه علمی در زمینه انتشار مقالات و دستاوردهای علمی را دارا هستیم.

وزیر علوم خاطرنشان کرد: از نظر سرعت رشد توسعه علمی و انتشارات دستاوردهای علمی با افزایش نیم درصدی در رتبه دوم جهان قرار گرفتیم و از نظر کیفیت رتبه‌بندی دانشگاه‌های کشور رشد چشمگیری داشته‌ایم و هم اکنون بین ۱۴ تا ۱۸ دانشگاه کشورمان در بین دانشگاه‌های تاثیرگذار دنیا حضور دارند.

وی افزود: باید ضرورت حضور بین‌المللی دانشگاه‌ها و مراکز علمی را بیش از پیش مورد توجه قرار دهیم زیرا پتانسیل‌های خوبی برای پذیرش دانشجو، محقق و همکاری‌های بین‌المللی از طریق تحقیقات مشترک در اختیار داریم و دانشگاه‌ها و مراکز علمی باید در برنامه‌های آتی خود به این مسئله بیشتر بپردازند.

غلامی با اشاره به اینکه فعالان حوزه علم و فناوری خواستار آن هستند که سهم بیشتری از تولید ناخالص ملی را در تحقیقاتمان هزینه کنیم، اظهار داشت: می‌توانیم با گسترش تبدیل دانش به فناوری و تجاری سازی فناوری‌های به دست آمده، در تولید ناخالص ملی نیز مشارکت داشته باشیم.

وی درخصوص دستاوردهای هفته پژوهش، فناوری و فن‌بازار امسال گفت: در هجدهمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهش، فناوری و فن‌بازار شاهد استقبال خوبی از شرکت‌های دانش‌بنیان، فناوران و ایده‌پردازان بودیم که حاصل آن رونمایی از قریب به ۷۰ فناوری جدید و ثبت ۳۵۰۰ فناوری بود.

وزیر علوم با اشاره به قراردادهای به کارگیری فناوری توسط شرکت‌های سرمایه گذار افزود: امسال مبلغ قراردادها نسبت به سال گذشته رشد ۳۰۰ درصدی داشته و قریب به ۲۰۹ میلیارد تومان بوده است. این حرکت پرشتاب و امیدوارکننده نشان می‌دهد هر جا توجه خود را به حوزه علم و فناوری بیشتر کنیم و حمایت‌های قانونی و پشتیبانی‌های ضروری را انجام دهیم، بازخورد چندین برابر در این حوزه را شاهد خواهیم بود.

غلامی اظهار امیدواری کرد در سایه حمایت‌ها و ایجاد علاقه و انگیزه در سال‌های آینده رشد و سرعت بیشتری در به دست آوردن جایگاه علمی و فراهم کردن شرایط برای تبدیل یافته‌های علمی به فناوری، تجاری‌سازی فناوری، توسعه کشور و افزایش فضای کسب و کار و اشتغال را به دنبال داشته باشیم.

وزیر علوم افزود: در مسیر تأثیرگذاری دانشگاه‌ها و مراکز علمی در زمینه توسعه همه‌جانبه کشور، باید نگاه وسیع‌تر و عمیق‌تری به ارتباط بین مراکز علمی و حوزه‌های صنعتی و فضاهای اجتماعی داشته باشیم.

غلامی درپایان اظهار داشت: یکی از برنامه‌هایی که وزارت علوم به طور جدی دنبال می‌کند آن است که کمک کنیم مجموعه‌های پارک علم و فناوری و پژوهشگران و فناوران در سراسر کشور در قالب برنامه‌های ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی فعالیت‌های خود را با اولویت حل مشکلات و مسائل منطقه‌ای سازماندهی کنند.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

تعطیلی ناگهانی نمایشگاه هفته پژوهش یک روز قبل از زمان اعلام شده!/گزارش خبری – تصویری دیده بان از سرگردانی بازدیدکنندگان و غرفه داران در سرمای نمایشگاه

برگزیدگان پژوهش و فن آوری در هجدهمین جشنواره پژوهشی ابوریحان معرفی می شوند

بوسه‌ای بر همه رنج‌ها و شایستگی‌های پژوهش ایران: از تلخی پول خردهای داعیه‌داران تا مدیریت زمین‌های سوخته!

«توسعه اجتماعی مکران» در پژوهشگاه علوم انسانی

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها