پنج شنبه، ۹ فروردین، ۱۴۰۳ | Thursday, 28 March , 2024

تولید نرم‌افزار کنترل پرفشاری خون در کشور

نسخه قابل پرینت
کد خبر:32693
یکشنبه، ۲۶ آذر، ۱۳۹۶ | 14:06

تولید نرم‌افزار کنترل پرفشاری خون در کشور

نرم‌افزار کنترل پرفشاری خون به‌ منظور ارتقای خود مدیریتی بیماران مبتلا به پرفشاری خون در بهبود پایبندی به درمان توسط محققان دانشگاه علوم پزشکی تهران تولید و اثربخش بودن آن موردسنجش قرار گرفت.
به گزلرش دیده بان علم ایران، دکتر مهناز آشور خانی، متخصص آموزش بهداشت و ارتقای سلامت  دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به اینکه پرفشاری خون بعد از چاقی دومین عامل بیماری‌های قلبی و عروقی است و سکته قلبی و مغزی از عوارض ناشی از آن هستند، گفت: ۵۴ در صد از سکته‌های مغزی و ۴۷ درصد سکته‌های قلبی در اثر پرفشاری خون ایجاد می‌شود و بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی سالانه حدود ۹ میلیون مرگ‌ومیرها ناشی از پرفشاری خون اتفاق می‌افتد.
وی افزود: طبق برآوردهای صورت گرفته تا سال ۲۰۲۵ احتمالاً ۳۰ درصد افراد به پرفشاری خون مبتلا هستند، بنابراین ضرورت دارد در این خصوص اقداماتی صورت بگیرد.
آشورخانی، دلیل تولید اپلیکیش در ارتقای خود مدیریتی بیماران مبتلابه پرفشاری خون را در دسترس بودن و قابلیت‌های گوشی‌های هوشمند دانست و استفاده از این تکنولوژی در مداخلات سلامت را مهم و مؤثر بیان کرد.
وی با بیان اینکه این اپلیکیشن اولین نرم‌افزار تولیدشده به زبان فارسی در زمینهٔ پرفشاری خون است گفت: این نرم‌افزار توسط یک تیم تخصصی شامل متخصصین آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، متخصصان قلب و فن‌آوری‌های نوین طراحی‌شده و همچنین محتوا و قابلیت‌های آن بر اساس نیازسنجی صورت گرفته بر روی بیماران مبتلابه پرفشاری خون به‌دست‌آمده است.
وی با ا اینکه این نرم‌افزار در مرکز توسعه فن‌آوری‌های اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت ارشاد بررسی و تأیید شده، افزود: این اپلیکیشن با حمایت و راهنمایی دکتر حسن افتخار، دکتر سیدرضا مجدزاده و دکتر علی بزرگی طراحی و تولید شده و شامل قابلیت‌های تنظیم یادآورهای مصرف دارو، ویزیت پزشک و اندازه‌گیری فشارخون، قابلیت ثبت فشارهای اندازه‌گیری شده در منزل، دریافت بازخورد فشار ثبت‌شده و راهنمایی‌های لازم و همچنین بخشی برای دریافت رژیم دش و رژیم کاهش وزن متناسب با ویژگی‌های هر بیمار است و بخش اطلاعات دانشی و ضروریات در خصوص ماهیت این بیماری و روش‌های کنترل و درمان آن نیز در قالب متن و فایل های صوتی و تصویری در دسترس کاربران قرار می‌گیرد.
آشورخانی در خصوص مدت‌زمان تولید اپلیکیشن گفت: طرح تولید این اپلیکیشن در دو بخش طراحی اپلیکیشن و سنجش اثربخشی آن در قالب یک کارآزمایی بالینی بر روی ۱۱۸ بیمار در مرکز قلب تهران صورت گرفت که مرحله تولید آن یک سال و کارآزمایی بالینی آن نیز یک سال به طول انجامید.
وی افزود: یافته‌های مطالعه حاکی از اثربخشی مناسب اپلیکشن در بسیاری از شاخص‌ها و عوامل خطر بیماری پرفشاری خون بوده و بخش کمی مطالعه نشان می‌دهد، این برنامه نرم‌افزاری توانسته برآورد میانگین تغییر در طول زمان در پایبندی به درمان دارویی را در گروه مداخله ۶ امتیاز ، پایبندی به فعالیت فیزیکی را ۱۰۰ دقیقه در هفته ، پایبندی به رژیم کم‌چربی ۱٫۷ درجه، پایبندی به رژیم کم‌نمک را ۱٫۵ ، سطح دانشی افراد را ۳ درجه با (P<0/0001) افزایش دهد و منجر به کاهش ۱٫۶ واحد در BMI در جمعیت مطالعه شود. همچنین پایبندی بیماران گروه مداخله در اندازه‌گیری مرتب فشارخون در منزل ۸۴٫۵ درصد به دست آمد و میانگین میزان رضایتمندی کاربران از برنامه نرم‌افزاری ۱۸٫۴ از ۲۰ بود.
آشورخانی ادامه داد: از آنجایی‌که پرفشاری خون یک بیماری پیچیده و چندعاملی است در درمان آن نیز علاوه بر دارو، درمان غیر دارویی نظیر تغییر در سبک زندگی به‌ منظور کاهش اثر عوامل خطر بیماری نیز مطرح است. از سوی دیگر امروزه تلفن همراه به‌عنوان در دسترس ترین وسیله برای غالب افراد شناخته‌ شده و استفاده از اپلیکیشن ها می‌توان در بهبود و ارتقای سلامت افراد رویکرد مناسبی باشد. لذا با توجه به اثربخشی مناسب این اپلیکشن استفاده از آن را در کنار درمان‌های پزشکی، به‌تمامی بیماران مبتلابه پرفشاری خون توصیه می‌کنم.
آشورخانی گفت: این طرح با حمایت مالی و معنوی دانشگاه علوم پزشکی تهران، مرکز قلب تهران و مرکز تحقیقات بهره‌برداری از دانش سلامت اجرا و در حال حاضر اقداماتی برای استفاده عموم مردم از این نرم‌افزار در حال انجام است. همچنین پروتکل این مطالعه نیز در مجله تخصصی TRIALS به چاپ رسیده است.
وی در پایان اضافه کرد: پزشکی امروز برای توفیق بیشتر نیاز به تعامل و بهره‌گیری از تکنولوژی‌های نوین و همکاری با متخصصان این حوزه جهت ارائه خدمات بهتر به افراد جامعه می‌باشند.
انتهای پیام

مطالب مرتبط

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران، چهره تاثیرگذار بیوتکنولوژی ۱۴۰۲ شد

رتبه‌بندی جامع تحقیقات و فناوری دانشگاه‌ها و دانشکده‌­های علوم پزشکی کشور اعلام شد

با همکاری محققان ایرانی محقق شد: درمان موثرتر و ایمنتر سرطان پستان با بهینه سازی نانوحامل های دارو

خروج ۲۰ میلیارد دلار از کشور با مهاجرت چهار هزار پزشک/ رییس دانشگاه علوم پزشکی تهران: ۱۰۰ هزار صندلی دانشگاهی برای جبهه مقاومت ظرفیت داریم

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها