جمعه، ۱۰ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 29 March , 2024

ستاری: استخدام، خلاقیت افراد را نابود می کند/ دانشگاه ها باید سبد درآمدی مستقل داشته باشند/ آمریکا هم سیستم آموزشی موفقی ندارد

نسخه قابل پرینت
کد خبر:32504
سه شنبه، ۲۱ آذر، ۱۳۹۶ | 17:14

ستاری: استخدام، خلاقیت افراد را نابود می کند/ دانشگاه ها باید سبد درآمدی مستقل داشته باشند/ آمریکا هم سیستم آموزشی موفقی ندارد

معاون علمی و فناوری رییس جمهور، توسعه استارتاپ‌ها را بهترین پلت فرم برای جذب و بازگشت دانشجویان به کشور دانست که نیروی انسانی خلاق و نوآور در آنها مشغول فعالیت هستند پس باید از این فرصت‌ها بهره لازم را ببریم.

به گزارش دیده بان علم ایران، دکتر سورنا ستاری که در کنفرانس کارآفرینی با رویکرد الزامات دانشگاه کارآفرین سخن می گفت با تاکید بر اینکه در چند سال آینده نیاز به برنامه ریزی در حوزه کارآفرینی داریم اظهار کرد: اوایل انقلاب ۲۷۰ هزار دانشجو در کشور مشغول تحصیل بودند که از این تعداد ۱۷۰ هزار دانشجو در داخل و ۱۰۰ هزار دانشجو نیز خارج از کشور  تحصیل می کردند البته از بین دانشجویان خارجی ما ۵۷ هزار دانشجو در امریکا بودند به گونه ای که بزرگترین کلونی دانشجویان خارجی را در امریکا تشکیل داده بودیم.

افزایش تعداد دانشجویان بر GDP کشور تاثیری نداشته است

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری ادامه داد: امروز به نقطه ای رسیده ایم که چهار میلیون و ۷۰۰ هزار دانشجو در داخل کشور و ۴۷ هزار دانشجو نیز در خارج در حال تحصیل هستند و نسبت به سایر کشورها همچون عربستان، هند و چین دانشجویان خارجی کمتری داریم؛ بنابراین مشاهده می کنیم که تعداد دانشجویان در کشور افزایش داشته اما این رشد تاثیری بر روی GDP کشور تاثیری نداشته است. در حالی که ایران چهارمین تولید کننده مهندس در دنیا است و فارغ التحصیلان مهندسی در کشورمان تقریبا معادل امریکا است.

رییس بنیاد ملی نخبگان با بیان اینکه زیست بوم کارآفرینی باید توسعه پیدا کند گفت: باید دید چه مشکلی در این ساختار وجود دارد که ساختار آموزش عالی کشور نتوانسته بر روی تولید ناخالص ملی اثر گذارد. مشکل عدم زیست بوم کارآفرینی است زیرا در کشور ما زیست بومی برای این حوزه وجود ندارد. در سال ۹۴ با حمایت معاونت علمی توسط اساتید برجسته ای گزارش و کتابی با عنوان “شناخت دره سیلیکون ولی” منتشر شد و به سئوالاتی از این قبیل که چرا سیلیکون ولی تنها در کالیفرنیا است پاسخ داد و نتیجه بررسی ها نشان داد ایجاد زیست بوم  راهکار منطقی است. در واقع نحوه تفکر، فرهنگ و نیروی خلاق باعث ایجاد این زیست بوم می شود باید در جامعه مسیر برای سرمایه گذاری خطر پذیر، حضور صندوق های جسورانه و وقف علمی فراهم شود.

کلید حل مشکلات آموزش و پژوهش، پول نیست

ستاری همچنین بیان کرد: وابستگی به اقتصاد نفتی باید کنار گذاشته شود و کلید حل مشکلات آموزش و پژوهش را پول ندانیم چرا که در این حوزه ها بودجه عمومی دولتی کم نیست بلکه پژوهش نیازمند خلاقیت، تفکر و نیروی انسانی نوآور است که در یک زیست بوم کارآفرینی تمام این موارد مشاهده می شود. همانطور که مشاهده کردیم نهادهای دولتی اقدام به راه اندازی پژوهشکده کردند تا مشکلات بخش های کشاورزی، صنعت و پزشکی را حل کنند اما این اتفاق رخ نداد زیرا راه حل مشکلات را در پول می دانستند.

وی با اشاره به تحول شیوه های آموزشی در دنیا ابراز کرد: همانطور که می بینیم در دنیا شیوه و روش های آموزشی دچار تحول شده است و آموزش را مرتبط با اقتصاد می بینند. البته مشکل در نظام آموزشی در سایر کشورها هم دیده می شود حتی در امریکا سیستم آموزشی موفقی وجود ندارد و صد در صد دانشجویان دکتری در این کشور خارجی هستند اما از سلاح های مخفی همچون ویزای اچ وان استفاده می کنند.

بهبود اقتصاد کشور نیازمند ایجاد زیست بوم کارآفرینی است

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری با بیان اینکه زیست بوم کارآفرینی در کشور باید اصلاح شود گفت: استفاده از بودجه دولتی در امر پژوهش مخرب است و نوآوری را از بین می برد همانطور که استخدام، خلاقیت افراد را نابود می کند. در واقع دانشجویان باید در بهبود اقتصاد کشور نقش داشته باشند و این مساله نیازمند ایجاد زیست بوم کارآفرینی است البته در این میان کیفیت هم مطرح است تا هر یک دانشجو که وارد دانشگاه می شود به عنوان یک بمب در اقتصاد مطرح شود. دانشگاه های مطرح دنیا هم با ایجاد همین زیست بوم به تاثیرگذاری رسیده اند.

وی در ادامه بیان کرد:  آمار و بررسی ها نشان می دهد تا سال ۲۰۴۰ کل اروپا و امریکا ۲۸ درصددر تولید ناخالص دنیا نقش آفرینی می کنند و هند و چین ۳۹ درصد این تولید را انجام می دهند که این نشان می دهد اتفاق و تغییرات از سمت غرب به شرق در حال حرکت است. شاید یک علت این مساله تغییر سیاست های آموزشی و رشد شرکت های دانش بنیان است؛ شرکت هایی که به سرعت در حال رشد هستند. به طوری که تا چند سال آینده بزرگترین شرکت های حوزه خدمات کشور از همین شرکت ها هستند، شرکت هایی که خود به عنوان منبع سرمایه گذاری در حوزه فناوری مطرح هستند. پس بخش خصوصی باید سرمایه گذاری در  حوزه پژوهش را انجام دهد در این صورت راندمان بهتری را شاهد هستیم.

ستاری با بیان اینکه دانشگاه ها باید سبد درآمدی مستقل داشته باشد عنوان کرد: دانشگاه ها نیز می توانند از محل فروش فناوری و استارتاپ ها مستقل عمل کرده و سرمایه ای داشته باشند. موضوعی که دانشگاه شریف در حال تجربه آن است و می تواند به عنوان یک الگو کارآفرینی در کشور برای دانشگاه ها مطرح شود. در اطراف دانشگاه شریف بخش خصوصی مشغول سرمایه گذاری است و کلونی های استارتاپ ها و شتاب دهنده ها را شاهد هستیم بنابراین بخش خصوصی می تواند با ورود به این حوزه و سرمایه گذاری روی آن توسعه این امر را سرعت دهد. چرا که توسعه استارتاپ بهترین زیرساخت برای بازگشت دانشجویان به کشور است که افراد فعال در آن حقوق های بالایی دریافت می کنند.

وی افزود: کسب و کارهای نوپایی که برای نیروی جوان زمینه ساز ارزش افزوده بالایی است. حجم سرمایه گذاری خاجی نیز به سرعت در این حوزه حال افزایش است چرا که اهمیت این موضوع را درک کرده اند. پس ما نیز باید از این فرصت ها بهره لازم را برده و تغییرات اساسی در نگرش و سیستم آموزشی ایجاد کنیم.

ستاری تقویت حوزه های میان رشته ای را دارای اهمیت دانست و گفت: در حال حاضر مرز و فاصله ای بین رشته های مختلف وجود ندارد و دانشگاه باید جزیی از جامعه باشد.

معاون علمی و فناوری رییس جهور امروز همچنین از مجتمع خدمات فناوری، باشگاه علم و فناوری و آزمایشگاه آزمون و ارزیابی تجهیزات شبکه دانشگاه صنعتی شریف بازدید کرد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

تلاش دانشگر ایرانی برای بررسی بافت‌های سرطانی با مدل‌سازی تومور مجازی

جایزه مخترع برتر جهان اسلام به دانشیار دانشگاه صنعتی شریف رسید

تقدیر از برگزیدگان پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی شریف

پایش و عیب‌یابی بلبرینگ ادوات مکانیکی با نرم‌افزار ابداعی محققان ایرانی

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها