جمعه، ۱۰ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 29 March , 2024

تولید چاشنی جایگزین نمک برای بیماران قلبی در کشور

نسخه قابل پرینت
کد خبر:3244
دوشنبه، ۲۱ تیر، ۱۳۹۵ | 13:49

تولید چاشنی جایگزین نمک برای بیماران قلبی در کشور

محققان ایرانی موفق به تهیه دستور ساخت جدید برای تهیه چاشنی خوراکی مخصوص بیماران قلبی شدند.

به گزارش دیده‌بان علم ایران دکتر نسیم نادری به همراه دکتر پیمان کیهان ور ، سارا طیبی حسن پور و مریم آریافر موفق به تهیه این فرمولاسیون جدید شدند.

نسیم نادری معاون پژوهشکده قلب و عروق بیمارستان شهید رجایی در این درباره گفت:ازسال ۱۳۹۳ به این فکر افتادیم که یک چاشنی خاص برای بیماران قلبی که از خوردن نمک معذور هستند تهیه کنیم که حس طعم غذای خوب ، بدون نمک را ایجاد کند.

وی ادامه داد: هنگامی که نمک به غذای خود نمی زنیم در واقع طعم غذا را به خوبی احساس نمی کنیم؛ به خصوص بیماران نارسایی قلبی که نباید نمک مصرف کنند کیفیت زندگیشان پائین آمده و نمی توانند از غذا لذت ببرند.

نادری ادامه داد: برآن شدیم چاشنی تهیه کنیم که سدیم یا نداشته باشد یا حداقل سدیم را داشته باشد که در مزه دار کردن غذای این بیماران مفید واقع شود.

وی گفت:با مشورت های گرفته شده از یک شرکت صنایع غذایی مطالعات تحقیقاتی خود را در قدم اول با تحقیق بر روی گیاهان و سبزیجات که منعی برای بیماران قلبی نداشته و تداخل با داروهایی مانند وارفارین ندارد شروع کردیم.

فلوشیب نارسایی و پیوند قلب افزود:حدود چهارماه به طول انجامید تا بتوانیم از ترکیب سبزیجات به چاشنی مناسب برای بیماران قلبی دست یابیم که جایگزین نمک در غذاهای آنها شود.

وی ادامه داد: توانستیم فرمول چهار نوع چاشنی خورشت، ماست و خیار، سالاد و چاشنی کباب تهیه کنیم. مزه غذا ها با استفاده ازاین نوع چاشنی ها درصورتی که نمک استفاده نشود عوض نمی شود.

نادری با اشاره به اینکه مدت یک سال برای ثبت این فرمولاسیون طول کشیده است، تاکید کرد : برای ثبت این فرمول، آزمایش های مختلفی از نظر میکروبی و شیمیایی توسط یک شرکت صنایع غذایی انجام و چندین غذا با این نوع چاشنی ها به منظور تست مزه طبخ شد.

این عضو هیأت علمی بیمارستان قلب شهید رجایی یاد آور شد که هر انسان سالمی در جهت پیشگیری از بیماریهای قلبی و عروقی می تواند از این چاشنی استفاده کند.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

ساخت دستگاه الکتروشوک قلبی با فناوری جدید در کشور

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها